Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برگزاری مراسم بزرگداشت روز حافظ در دانشگاه ارومیه

به گزارش روابط عمومی در این جلسه که با حضور اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و دیگر رشته ها بیستم مهر ماه همزمان با روز بزرگداشت حافظ، در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد دکتر محبوب طالعی و دکتر رحیم کوشش از اساتید این رشته به ایراد سخنرانی در مورد حافظ پرداختند.

دکتر کوشش، اشعار حافظ را اوج شکوفایی غزل فارسی دانست و گفت: شعر حافظ، آیینه تمام نمای حیات و فکر و فرهنگ ما ایرانیان است و هیچ کتابی به اندازه دیوان حافظ، توجه ایرانیان را به خود جلب نکرده است.

وی حافظ را از شاعران پایان ناپذیر عنوان نمود و افزود: شعر حافظ چکیده شعر پنج و نیم قرن گذشته او است و در باب هیچ کتابی به اندازه دیوان حافظ بحث نشده است.

در ادامه دکتر محبوب طالعی یکی دیگر از سخنرانان جلسه به ارائه نکته نظرات خود و صاحب نظران دیگر در خصوص حافظ پرداخت.

دکتر طالعی گفت: شعر حافظ آیینه تمام نمای روح، روحیه، عقیده، سلیقه، نگاه و نگرش او به انسان، جهان، طبیعت و ماوراء طبیعت است.

وی از حافظ به عنوان مسلمانی پاک اعتقاد یاد کرد و ادامه داد: حافظ در اصول عقاید، پیرو مکتب کلامی اشعری و در فروع پیرو مذهب فقهی امام شافعی است و در عین حال، آشکارا گرایش به تشیع دارد و دوستدار خاندان عصمت و طهارت است.

دکتر طالعی در ادامه به طنز حافظ پرداخت و تصریح نمود: طنز این شاعر، درباره مقدساتی چون نماز، روزه، زکات حج، مسجد، تسبیح، سجاده و خرقه و خانقاه حاکی از آن است که درد دین دارد و می کوشد در کمال خوشبافی و کرامت نفس و عظمت روح و بدون تلخ زبانی و هجو، ارزشهای تحریف شده دینی را از تحریف و تباهی برهاند.

این استاد زبان و ادبیات اظهار داشت: حافظ زهد را فقط در مناعت نفس و طهارت روح می داند و نه در ریاضت کشی های بیمارگونه و رهبانیت هایی که با ریا و رعونت آمیخته است.

قرائت دکلمه غزلیات حافظ و آواز خوانی غزل " یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور" توسط دانشجویان از حواشی این نشست ادبی بود.

همچنین در پایان مراسم دکتر طلوعی آذر رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی از حضور مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، سخنرانان، و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و دانشجویان قدردانی نمود.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir