Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشست بررسی روند احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه برگزار شد

طی این جلسه که با سخنرانی دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه شروع شد گروه پایش پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه به عنوان مسئول اجرای قرارداد پایش مصوبات اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان، طی ارائه گزارش کارگروه های تخصصی خویش به تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و نقد و بررسی روند احیای آن پرداخت.

 

در ادامه دکتر حب نقی گفت: دولت نقش حاکمیتی خود را با تصویب اولین مصوبه دولت جهت احیای دریاچه ارومیه و تشکیل ستاد احیا و ابلاغ اعتبار ایفاء کرده است و هر گونه کم و کاستی می تواند از مجریان، برنامه ریزان و پایش کنندگان باشد. 

وی محول نمودن پایش مصوبات اجرایی ستاد بر عهده دانشگاه ها را نشانه اهمیت موضوع دانسته و نتایج و گزارشهای حاصل از ارزیابی پروژه های اجرایی احیای دریاچه  توسط دانشگاه ارومیه را برخاسته از صداقت علمی و بدون هرگونه ملاحظه ای دانست.

دکتر حب نقی با اشاره به این نکته که  خداوند دریاچه را در این منطقه به مثابه گنجی قرارداده و بر دانشمندان واجب است که نحوه حصول ثروت را از دریاچه برای مردم، مسئولین، دولت و کشور مشخص کنند افزود: هزینه احیای دریاچه از خود دریاچه می تواند تامین شود.

رییس دانشگاه طی گلایه ای با توجه به قابلیتهای علمی و قرابت و حضور در منطقه دانشگاه ارومیه؛  خواستار پررنگ تر شدن نقش دانشگاه ارومیه در روند احیای دریاچه ارومیه شد.

 

دکتر تجریشی؛  ارائه آخرین نقطه نظرات ستاد احیای دریاچه ارومیه.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با تشریح نحوه شروع فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 1393، به نوع نگرش ستاد به موضوع احیای دریاچه  پرداخت.

وی مصوبه کاهش 40 درصد مصرف آب دشت ارومیه هیات وزیران را که از طرف ستاد احیای دریاچه ارومیه به دانشگاه های منطقه پیشنهاد شده است را فرصت مناسبی دانست و گفت: دانشگاه ارومیه در این بین می تواند با شروع مطالعات تحقیقاتی به راهکارهای مناسبی برسد که در قالب پروژه، جهت اجرایی شدن به دستگاه های اجرایی استان واگذار گردد.

دکتر تجریشی به رغبت و قراردادهای منعقد شده محققان و دانشگاههای بین المللی با دولت در حوزه های مختلف جهت همکاری در احیای دریاچه ارومیه اشاره داشت و این را فرصت دیگری برای ورود دانشگاه های منطقه به این مسئله دانست.

 

دکتر کامران زینال زاده؛ نقد و بررسی روند احیای دریاچه ارومیه بر اساس نقشه راه مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه.

رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با اشاره به نقشه راه 10 ساله ترسیم شده برای احیای دریاچه ارومیه، نقدی بر نحوه مدیریت آب و روند احیاء داشت و نیاز به مونیتورینگ مستمر دریاچه ارومیه را  الزامی عنوان نمود.

وی با ابراز تاسف از تداوم برخی از عوامل انسانی خشک شدن دریاچه ارومیه از قبیل توسعه اراضی کشاورزی، تبدیل اراضی ملی به اراضی کشاورزی، برداشت های غیر مجاز از آب های سطحی و زیرزمینی اظهار داشت: برخی از این برداشتهای غیر مجاز در سطح وسیع تر و حتی به صورت مهندسی ساخت می باشد که موجب بوجود آمدن مشکلات متعدد در حوضه و حتی عدم احیای دریاچه ارومیه می گردد.

دکتر زینالزاده خواستار ایجاد حکمرانی آب در حوضه و بررسی مجدد نقشه راه احیای دریاچه ارومیه و انتقال مدیریت علمی بحران به منطقه شد.

 

 

دکتر عیسی کلانتری مجری طرح نجات دریاچه ارومیه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات مطرح شده در این نشست گفت: مشکل آب فقط مخصوص ارومیه نیست، اکثر استانها با کمبود آب درگیر هستند و موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه و تهدیدات ناشی از آن، ارومیه را در اولویت حل مشکلات کمبود آب قرارداده است.

وی افزود: هرگونه اختلافات مطالعاتی بین ستاد و محققان باید در کمیته های تخصصی بحث و بررسی شود و باید آنچه که درست تشخیص داده شد پیش برود.

 

این نشست ششم بهمن ماه با حضور دکتر عیسی کلانتری مجری طرح نجات دریاچه ارومیه، رییس دانشگاه، دکتر محمد مسعود تجریشی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مجری قرارداد مطالعه و طراحی طرح نجات دریاچه ارومیه ، مهندس کهوریان معاون برنامه ریزی استانداری، جاوید پاشایی بازرس کل استان، مهندس کیومرث دانشجو رییس شرکت آب منطقه ای استان، مهندس کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان،  مهندس آراسته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، مهندس ضیاییان مدیرکل هواشناسی استان و تعداد کثیری از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، محققان و دانشجویان در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تشکیل شد.

برنامه پرسش و پاسخ با حضور مسئولین ستاد احیای دریاچه ارومیه از دیگر بخش های این نشست بود.

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir