Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین موج ساز در ایران توسط عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه

طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین موج ساز در ايران توسط دکتر رسول شعبانی عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه و به سفارش دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران انجام شد.

دکتر شعبانی در خصوص طرح موج ساز گفت: امواج دريا يکي از پديده هاي پيچيده بوده و معادلات حاکم بر اين امواج خصوصا در حالت هايي که ارتفاع موج قابل توجه بوده و نیاز به مدلهای غير خطی باشد بسیار پیچیده تر خواهد بود. از اين رو نقش موج سازها(Wave maker) در شبيه سازي امواج در آزمايشگاه هاي دريايي بسيار مهم می باشد.

دکتر شعبانی ادامه داد: در اکثر آزمايش هاي مربوط به سازه های شناور و يا سازه هايي که به بستر دریا متصل هستند و يا مطالعات مربوط به سواحل از فلوم ها(Flume) یا حوضچه هایی که در یک سمت آنها موج ساز قرار گرفته استفاده مي گردد و بسته به شرایط سازه مورد آزمایش و یا مدل سازی امواج آبهای عمیق و يا سطحی و یا اينکه مدل موج ایجاد شده در يک بعد و یا سه بعد ایجاد گردد از  موج سازهای مختلف استفاده می گردد.

وی ادامه داد: از انواع مختلف موج ساز ها می توان به موج ساز لولائی(Hinge type wave maker) و موج ساز پیستونی(Piston type wave maker)  اشاره کرد که مکانیزم موج ساز، شامل يک یا تعدادی صفحه در مجاورت هم بوده که توسط عملگرهای الکتریکی و یا هیدرولیکی و بصورت مدار بسته تحریک و از طریق کامپیوتر کنترل می گردند.

وی اظهار داشت: موج ساز مورد نظر با محدوده پریود 5/0 تا 4 ثانیه بوده و امکان ایجاد امواج منظم و نامنظم تا دامنه 25 سانتی متر در بهمن ماه سال 1394 در آزمايشگاه هیدرولیک دانشکده عمران دانشگاه تهران با موفقیت نصب و راه اندازی گردید. تمامی مراحل تست های نهائی نیز در اسفند 1394 انجام گرفته و تحویل دانشکده مهندسی عمران گردید.

دکتر شعبانی همچنین از تلاش های سعید مهجوری دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه و سینا سجادی دانشجوی ارشد مکاترونیک به عنوان همکاران طرح نام برد و سپاسگزاری نمود.

لازم به ذکر است که موج ساز فوق تنها موج سازی می باشد که توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده است. غیر از موج ساز فوق، یک نمونه بسیار کوچک از این مدل در دانشگاه خواجه نصیر و یک مدل بزرگتر نیز در مرکز تحقیقات جهاد در تهران موجود می باشند که هردوی آنها توسط شرکت های اروپایی طراحی و ساخته شده است.

این طرح طی قراردادی بین رییس دانشکده عمران دانشگاه تهران و دکتر رسول شعبانی استاد دانشگاه ارومیه اجرا شد

برای مشاهده فیلم این پروژه بر روی کلمه موج ساز کلیک نمایید.. 

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir