Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیست

دکتر اصولی کارشناس بهداشت و سلامت ایمنی دانشگاه ارومیه (HSE) و مدرس کارگاه "  طرح آگاه سازی و پیشگیری بیماری ها و اختلالات ژنتیکی"  با بیان این مطلب گفت: بیماری های ناشی از اختلالات ژنتیکی قابل درمان نیست و پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندان معلول، تنها درمان آن، است.

در این جلسه که با حضور جمع کثیری ازکارکنان زن برگزار شد مدرس کارگاه گفت:  عامل 50 درصد از معلولیت ها نظیر بینایی، شنوایی و عقب ماندگی ذهنی بیماری های ژنتیک است و زنان با سن 35 و بالاتر، زنان کمتر از 15 سال، مردان بالای 50 سال، ازدواجهای خویشاوندی و افراد دارای بیماری های خاص مانند دیابت، تالاسمی، بیماری های عضلانی پیش رونده وکم خونی، مستعد به دنیا آوردن فرزندانی با اختلالات ژنتیکی و بوجود آمدن جامعه ای معلول هستند.

دکتر اصولی ادامه داد: خوشبختانه امروزه مردم درباره سلامت خود حساس تر شده و در برخی استان ها، مشاوره ژنتیک رایج و اجباری گشته اما هنوز در استان ما اجرایی نشده و آگاهی مردم ناچیز و ضروری است.

وی در این کارگاه که به همت امور بانوان حوزه ریاست و روابط عمومی و با همکاری سازمان بهزیستی ترتیب یافت با بیان اینکه، آگاهی بخشی به جامعه در زمینه بیماری ژنتیک باعث جلوگیری از معلولیت در جامعه می شود اظهارکرد: با انجام مشاوره به موقع می توان تا 50 درصد از معلولیت ناشی از عقب ماندگی ذهنی پیشگیری کرد و افراد جامعه باید به صورت زنجیره وار ، همدیگر را از خطرات این بیماری ها و احتمال بدنیا اوردن فرزندان معلول، مطلع کنند.

دکتر اصولی تاکید کرد: بزرگترین آزمایش برای مراجعان به مراکز مشاوره ژنتیک گرفتن راهنمایی از کارشناسان درباره وضعیت سلامتی و بهترین زمان برای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است که هنوز پیوندهای عاطفی بین زوجین ایجاد نشده و همچنین قبل از تصمیم به بارداری باید مشاوره صورت پذیرد.

دکتر اصولی نقش ازدواج فامیلی را تاثیرگذار در افزایش جمعیت معلولان عنوان کرد و افزود: زوجینی که اجداد مشترک دارند تا پنج نسل آنان جزو ازدواج فامیلی محسوب می شوند و تولد فرزند معلول در این خانواده ها دور از انتظار نیست.

 

وی با اشاره به حدیثی در خصوص ازدواج فامیلی گفت: از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: ' با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می آید'.

دکتر اصولی، خطرات ازدواج فامیلی را برشمرد و گفت: به دلیل اینکه هر فردی یک سری ژن معیوب دارد اگر دو نفر باهم خویشاوند باشند چون اجداد مشترک دارند ممکن است ژن معیوب، مشترک شود و در نتیجه تولد فرزندان معلول حتمی است.

وی اظهار کرد: افراد و خانواده هایی نیاز به مشاوره ژنتیک دارند که در بین بستگان و فامیل آنان معلولی وجود داشته باشد و یا خود فرزند معلول داشته باشند؛ این افراد، قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری باید مشاوره ژنتیک انجام دهند.

کارگاه " آگاه سازی خانواده ها درخصوص بیماری ها و اختلالات ژنتیکی" دوم بهمن ماه در دانشکده منابع طبیعی برگزار شد.

لازم به ذکر است مرکز مشاوره ژنتیک یاس تحت نظارت سازمان بهزیستی با شماره تماس 33431025 و 33431080-  044 عصرها جهت خدمات دهی به مردم، آماده انجام امور مربوط به مشاوره است.



پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir