Public Relations News Website

امروز

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 

رئیس دانشگاه : میراث فرهنگی پل ارتباطی نسل پیشین و آینده

دکتر حب نقی رییس دانشگاه ارومیه در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره معماری و شهرسازی ایران که هشتم اسفند ماه با حضور رییس دانشگاه ارومیه، مسئولین دستگاه های اجرایی، مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاه ها و پژوهشگران و صاحبنظران معماری و شهرسازی و جمع کثیری از دانشجویان و علاقمندان در خصوص ارتقاء حفاظت از میراث فرهنگی در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار گردید، گفت: حفظ میراث فرهنگی به مصداق پلی فیمابین نسل قدیم و آینده وظیفه همگانی است و بخصوص بر ما مسئولین تکلیفی دوچندان است که از میراث ماندگار استان خود حفاظت کنیم.

رییس دانشگاه ارومیه ادامه داد: یکی از راههای توسعه صنعت گردشگری، آباد سازی و مرمت بناهای تاریخی با شناساندن ابعاد مختلف تاریخ و معماری آذربایجان غربی است که خود می تواند نمونه ای از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی باشد.

دکتر حب نقی از برگزاری این کنگره در پردیس شهر دانشگاه ارومیه که قدمتی 140 ساله دارد ابراز خرسندی کرد و افزود: پردیس دانشگاه ارومیه در سال ۹۴، به عنوان میراث ملی ثبت شد و دیگر هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی ایجاد کند چرا که به عنوان میراث ملی شناخته شده و به کل کشور مربوط می‌شود و باید با نگهداری مناسب آن، برای آیندگان یادگاری ارزنده به جا بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: نخستین مرکز طب ایران در شهر ارومیه و در پردیس دانشگاه ارومیه توسط دکتر " ژوزف کاکران" بنا شده و مسئولان باید در مرمت و حفظ این بناها نهایت تلاش خود را به کار گیرند چرا که این ابنیه هویت و تاریخ شهر ماست و نشان از حضور ادیان  و همزیستی اقوام و زبان‌های مختلف در مرز و بوم ما دارد.

 

تاریخ و عبرت های آن

تقی کهوریان معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی؛ برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران را فرصتی برای عبور از مسیر عبرت آمیز تاریخ عنوان کرد و گفت: وجود غنای تاریخی و شناخت معماری و شهرسازی آثار بجای مانده از دوران گذشته، لازمه ی ایجاد بستر مناسب جهت پژوهش در این حیطه می باشد.

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به ثبت یک هزار و 525 آثار و ابنیه و اثر تاریخی در آذربایجان غربی افزود: 2 اثر ارزشمند قره کلیسای چالدران و مجموعه تخت سلیمان تکاب در فهرست آثار جهانی شده و 3 اثر دیگر نیز در فهرست ثبت در میراث جهانی قرار گرفته است.

 

استان آذربایجان غربی یک استان با پیشینه و ابنیه تاریخی منحصر به فرد

در ادامه مراسم افتتاحیه جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس کنگره طی سخنرانی گفت: اهمیت این کنگره برای استان بدلیل وجود ظرفیت های بالای فرهنگی و گردشگری و استعدادهای فراوان علمی؛ کاملا روشن است.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد دبیرخانه کنگره گفت : حداقل سه جلسه شورای سیاستگذاری استانی و30 جلسه کمیته علمی جهت برنامه ریزی های اولیه کنگره تشکیل شد و برای کارهای اجرایی حدود 17 دستگاه و ارگان دولتی و غیر دولتی ما را یاری کردند.

 

دریافت 218 مقاله در دبیرخانه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران

منوچهر ایران پناه دبیر علمی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، از ارسال 218 مقاله به چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران خبر داد و گفت: از بین مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره 71 مقاله مورد پذیرش نهایی هیئت داوران قرار گرفت  که از میان مقالات ارائه شده 15 مقاله به صورت سخنرانی در طی دو روز برگزاری کنگره ارائه می شود و 59 مقاله مورد پذیرش در کتاب تاریخ معماری استان به چاپ خواهد رسید .

مهندس ایران پناه اضافه کرد: اعضای کمیته علمی در جهت ارتقاء کمی و کیفی کنگره، 2 مسابقه دانشجویی،3 نمایشگاه جانبی،6 پنل تخصصی با محوریت موضوعات کلیدی و یک پنل تخصصی ذخایر مدیریتی در دو روز برگزاری کنگره ارائه می شود .

 

قرائت متن پیام دكتر نادر اردلان توسط مهندس بیگلری و سخنرانی جهانگیر درویش استاد معماری كشور از دیگر برنامه های این کنگره در روز اول بود.

لازم به ذکر است اساتید دانشگاه ارومیه در ارائه مقالات و پنل های عمومی و تخصصی حضوری چشمگیر داشتند.

 

 دکتر جهانگیر درویش



 

 

 

 

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir