Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

باسمه تعالی

اطلاعیه معاونت آموزشی دانشگاه ارومیه در مورد نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری سال ۱۳۹۶
 
ضمن سپاس از همة همکاران هیئت علمی و مسئولان محترم دانشکده ها که زحمات زیادی برای انجام مصاحبه علمی و محاسبة امتیازهای آموزشی و پژوهشی داوطلبان ورود به مقاطع دکتری متحمل شدند و با عرض تبریک و خیر مقدم به دانشجویان عزیز، تذکر موارد زیر را برای تنویر افکار استادان ارجمند، کارکنان محترم و دانشجویان عزیز ضروری میدانیم:


۱-  دست کم در سه سال اخیر، از سوی سازمان سنجش آموزش کشور سه شیوة متفاوت برای پذیرش دانشجو برای مقاطع دکتری  اعمال شده است. تا سال ۱۳۹۴ عموماً خود آن سازمان بر اساس آزمون متمرکز اقدام به گزینش میکرد. در سال ۱۳۹۵ با تغییر رویکرد سازمان سنجش برای دادن سهم در خور توجه به دانشگاهها جهت پذیرش دانشجو ، برگزاری آزمون دو مرحله ای مد نظر قرار گرفت؛ بدین نحو که داوطلبانی که دارای حد نصاب ورود به مرحلة دوم بودند به دانشگاههایی که داوطلبان برای تحصیل خود انتخاب کرده بودند معرفی شدند و دانشگاهها براساس مصاحبه تخصصی توسط گروههای آموزشی و جمع بندی امتیازهای پژوهشی و آموزشی آنها، داوطلبانی که حدنصاب قبولی را کسب کرده بودند به عنوان دانشجو به سازمان سنحش معرفی کرد. در آن سال دانشگاهها مخیّر بودند که هر ضریبی که شورای تحصیلات تکمیلی میخواست برای آزمون مرحله نخست تخصیص بدهد. دانشگاه ارومیه در آن سال جزو معدود دانشگاههایی بود که با حذف تأثیر امتیاز مرحله نخست، دانشجویان دکتری را صرفاً با توجه به امتیازهای کسب شده در مرحلة دوم پذیرفت.


۲ـ در سال جاری سازمان سنجش آموزش کشور با برگزاری آزمون دو مرحله ای با ضریب تأثیر مساوی برای هر دو مرحله اقدام به پذیرش دانشجو نمود. یعنی بر خلاف سال قبل که دانشگاههایی مانند ارومیه می توانستند تأثیر آزمون نخست را به صفر کاهش دهند امتیاز هر دو مرحله به طور مساوی میان آن دو آزمون تقسیم شد. با این تفاوت که دانشگاهها مخیر بودند که حدنصاب کفی برای مرحله دوم خود در نظر گیرند. براین اساس دانشگاه ارومیه کف امتیازهای لازم برای پذیرش در مقطع دکتری رشته های خود را ۳۰ از ۵۰ اعلام نمود که این مورد به طور شفاف و صریح در اطلاعیه دانشگاه ارومیه به آگاهی گروههای آموزشی و داوطلبان رسید در حالی که بسیاری از دانشگاهها از تعیین کف برای امتیاز مصاحبه و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خودداری کرده پذیرش دانشجو را کاملاً به سیاست سازمان سنجش وانهاده بودند. بعد از انجام مصاحبه و جمع بندی امتیازهای آموزشی و پژوهشی، اطلاعات به آموزش کل دانشگاه رسید، در این مرحله کارشناسی که مسئول ثبت داده ها در پورتال سازمان سنجش بود به قیاس ویژگیهای پورتال سال قبل، سهواً و به خطا از وارد کردن کف ۳۰ امتیاز در فیلد مخصوص آن پورتال غفلت ورزید. سازمان سنجش با خطای کارشناس مذکور، دانشگاه ارومیه را هم در عداد آن دانشگاههایی قرار داد که حدنصاب کف برای امتیازهای مرحلة دوم تعریف نکرده بودند؛ با این اتفاق، سازمان سنجش دانشجویان را براساس امتیازهای کسب شده از دو مرحله آزمون و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه برای رشته های مختلف معرفی نمود. یعنی با این اتفاق علی رغم میل و اراده اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاه ارومیه، همان رخ داد که برای سالهای متمادی پیش از سال ۹۵ رخ میداد.


۳ـ در پذیرش دانشجویان دکتری سال ۹۶، سازمان سنجش تنها در قالب ظرفیتهای اعلام شده از سوی گروههای آموزشی اقدام به معرفی دانشجو به دانشگاهها از جمله دانشگاه ارومیه نمود و به هیچ وجه افزایش خارج از ظرفیت در پذیرش و معرفی دانشجو رخ نداد. در این میان تنها گروههایی دچار مشکل شدند که با وجود اعلام ظرفیت قبلی، حسب عدم اقناع و ارضا از کیفیت مصاحبه و امتیازهای آموزشی و پژوهشی داوطلبان معرفی شده از سوی سازمان سنجش، میخواستند یا دانشجو نپذیرند یا تعداد کمتر از ظرفیت پیش بینی شده را پذیرا باشند، اما با عنایت به عدم ثبت حدنصاب ۳۰ امتیاز در فیلد پورتال سازمان سنجش، همة ظرفیتی را که پیشتر اعلام کرده بودند پرشده یافتند.
۴ـ از ۴۰۹ دانشجویی که برای دوره های روزانه، شبانه و پردیس دانشگاهی ارومیه معرفی شده اند تنها ۱۵۴ نفر امتیازی کمتر از کف ۳۰ امتیاز مصاحبه و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را احراز کرده اند و از این تعداد نیز شمار قابل توجهی(حدود دو سوم) امتیازی بین ۲۰ الی ۳۰ را احراز کرده اند و این در حالی است که کف امتیازهای مصاحبه و فعالیتهای پژوهشی و آموزشی داوطلبان ورود به مقاطع دکتری پردیس دانشگاهی ارومیه  ۲۴ اعلام شده بود، از این رو بخش قابل توجهی از این تعداد مربوط به دانشجویان پردیس دانشگاهی است.


۵ـ با توجه به اینکه دانشگاه ارومیه حسب رایزنی با سازمان سنجش آموزش کشور مکلّف و موظّف به ثبت نام همه معرفی شدگان است، همه آن عزیزان را پذیرفته و ثبت نام خواهد کرد اما پذیرفته شدگانی که امتیازی کمتر از حد نصاب اعلام شده در بند ۳-۴ اطلاعیه  شیوه نامة اجرایی آزمون دکتری سال ۹۶ را احراز کرده اند باید متوجه این نکته باشند که گروههای آموزشی به هیچ وجه از اولویت ارتقای کیفیت آموزشی خود تنزّل نخواهند کرد و امیدواریم آن عزیزان با تلاش مضاعف خود، در مسیر درخشانی که پیش روی آنهاست موفق و مؤید باشند. گروههای آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی آن عزیزان مخیّر به اتخاذ سیاستهایی براساس مصوبه شورای گروه و آیین نامة آموزش مقطع دکتری هستند.


۶ـ دانشگاه ارومیه با وقوع چنین اتفاقی که ناشی از سهل انگاری یکی از کارشناسان آموزش بود، دست به تجدید نظر کلی در مورد نحوه بکارگیری کارشناسان آموزش زده، تغییرات عمده در بدنه کارشناسان آموزش دانشکده ها و آموزش کل را وجهه همت خود قرار داده است که دانشجویان عزیز نتایج مثبت آن را ان شاءالله بزودی در دقت و تسهیل امور آموزشی خود خواهند دید.


با آرزوی توفیق الهی برای همه عزیزان دانشجو

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir