Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید براینکه اصرار داریم بودجه بخش آموزش عالی را ۱۰۰ درصد اختصاص دهیم، عنوان کرد: قصد نداریم مشکلات مالی جاری را به دانشگاهها تحمیل کنیم؛ درست است که کشور روزهای سختی را می گذراند اما ما معتقدیم دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در این روزهای سخت باید مورد حمایت قرار گیرند و بودجه آنها قطعاً با بیشترین میزان تخصیص خواهد یافت و این دانشگاهها هستند که با دخالت در معضلات منطقه ای و ملی می توانند بر مشکلات فائق آیند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد: امسال برنامه داریم کمبود تخصیص های بودجه ای در آموزش عالی را جبران کنیم.

در جلسه ای که با حضور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار آذربایجان غربی، رییس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه کشور، روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان و ... عصر سیزدهم مرداد ماه در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تشکیل یافت معاون توسعه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ما پشت دیوارهای شیشه ای و در خلا با هم در ارتباط هستیم بسیاری از محققین اقدام به انجام کارهای پژوهشی می کنند که قبلاً در جای دیگری از کشور به سرانجام رسیده است و این اتلاف بیت المال را در پی دارد و باید از کارها و مدیریت های جزیره ای پرهیز کرد.

نمکی تصریح کرد: ما صدها رشته دانشگاهی اضافه کرده ایم اما نتوانسته ایم ثروت ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد : همانطور که دانشگاهها از دولت و دولتمردان انتظار دارند دولت هم از دانشگاهها انتظاراتی دارد دانشگاههای ما هنوز جامعه محور و مسئله محور نشده اند این دانشگاهها هستند که باید مشعل تحول را روشن کرده و به دست جامعه بسپارند و در این حالت است که گفته می شود دانشگاهها محور تغییرات بنیادین در سطح کشور شده اند.

وی گفت: دانشگاه زمانی رشد چشمگیر خواهد داشت که اثراتش در جامعه دیده شود  اما اگرنتوانیم اثراتش را سه تا پنج سال بعد ارزیابی و مشاهده کنیم یعنی عملاً در توسعه گامی برنداشته و این عمده ترین کاستی دانشگاهها است.

نمکی گفت: 44 درصد بیکاران جامعه را لیسانس های همین مملکت تشکیل می دهند که جامع مهارت ارائه خدمت نیستند و این جای تاسف برای دانشگاهها است که یا انسانی که تربیت کرده اند دارای مهارت خدمت نبوده و یا ما زیر ساخت های لازم برای حضورش در بازار کار را ایجاد نکرده ایم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نبود توسعه اجتماعی و عدم خلق سرمایه های انسانی از عوارض توسعه ناپایدار است که جامعه ما با آن مواجه است.

وی عنوان کرد: چندین برنامه توسعه در کشور ما تهیه شده اما کارشناسان بدون توجه به وجود انسان های توسعه یافته به عنوان مهم ترین رکن توسعه؛ اقدام به برنامه ریزی کردند و این در حالی است که امروز  انسان توسعه یافته به عنوان سرمایه های اصلی توسعه در نظر گرفته می شود و ما از آن غافل شدیم.

نمکی اضافه کرد: اگر جامعه ای دارای تمامی زیرساخت های توسعه ولی فاقد انسان توسعه یافته باشد، تمامی این زیرساخت ها را در عرض مدت کوتاهی از دست خواهد داد.

وی بر تدوین سند توسعه استان آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: قطعاً نمی توان با یک برنامه مشخص تمام مملکت را اداره کرد و باید اقدام به تهیه و تدوین سند توسعه هر منطقه و بخش کشور براساس قابلیت ها و بضاعت های همان منطقه و استان کرد

نمکی افزود: ما میراث دار گذشتگان مان نیستیم بلکه امانت دار زمین و منابع طبیعی آن برای فرزندان و آیندگان هستیم و باید بر اساس این تفکر، برای توسعه و پیشرفت برنامه داشته باشیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از پایلوت پنج استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در سطح استان یک کمیته اجرایی مصوب شد که استاندار آذربایجان غربی، رئیس، مدیر سازمان برنامه و بودجه استان دبیر آن و یک نفر از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده این سازمان و مدیر اجرایی برای پیگیری مشکلات و انعکاس نتایج جلسات به عضویت این کمیته در می آید.

وی از آغاز به کار این کمیته طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از دو هفته آینده مدیران اجرایی استان جلسات خود را برگزار کرده و صورت جلسه جلسات ماهیانه خود و کارهایی که باید انجام شود را لحاظ و به سازمان برنامه و بودجه منعکس می کنند و سازمان برنامه و بودجه برنامه های مصوب را در سال 97 و اگر نشد برای سال ۹۸ در طول برنامه توسعه ششم اجرایی می کند.

دکتر حب نقی رییس دانشگاه ارومیه در ابتدای نشست ضمن خیرمقدم به میهمانان، خواهان رسیدگی و تخصیص بودجه برای مشکل آب شرب نازلو و جدایی دامپروری از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی در پردیس نازلو شد.

رییس دانشگاه ارومیه همچنین با اشاره به پیشینه راه اندازی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه از اجرای سه طرح پایش آبها، 40 درصد کاهش آب کشاورزی و طرح مشترک با جایکا، در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه سخن گفت.

ارائه طرح احیای دریاچه ارومیه در طی دو سال و تولید واکسن ضد سرطان از جمله طرحهای دانشگاه ارومیه در جلسه مذکور بود که توسط دکتر آق و دکتر دلیرژ از اساتید دانشگاه ارومیه و مجریان طرحها ارائه شد.

دانشگاههای علوم پزشکی استان، صنعتی و پارک علم و فناوری استان از دیگر سخنرانان نشست بودند.

همچنین دکتر گرایی نژاد رییس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه پس از بازدیدی که از دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه ارومیه داشت طی جلسه مشترک در صبح روز شنبه سیزدهم مرداد ماه با اعضای هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه گفت: بودجه سال جاري دانشگاه هاي زيرنظر مستقيم وزارت علوم به ۷۷ هزار ميليارد ريال رسيده است که اين رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته و رقم بسيار قابل قبولي است. 

گرایی نژاد افزود: اختصاص بودجه 77 هزار میلیاردی بهترین فرصت برای دانشگاهها است که بتوانند برنامه های خود را به مرحله اجرا برسانند.

رییس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه کشور با ارائه توضیحاتی از سند آموزش عالی گفت: در این سند چهل چالش اساسی در زمینه آموزش عالی مطرح شده است که تعامل بیشتر دانشگاه و جامعه، کاهش توسعه کمی و افزودن توسعه کیفی و اقتصاد محور بودن دانشگاهها از مهمترین چالش های سند مذکور است.

نشست رییس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه کشور و هیات همراه با مدیران ارشد دانشگاه ارومیه در ساختمان مرکزی دانشگاه تشکیل گردید. در این جلسه معاونین و روسای دانشکده ها به بیان مشکلات موجود مجموعه خود پرداختند.

شایان ذکر است: معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه هیاتی از روسا و مدیران آن سازمان طی سفر یکروزه در استان حضور یافت و به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و معضلات استان و برنامه ریزی های لازم پرداختند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir