Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دکتر زینال زاده رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با بیان خبر فوق گفت: بحران خشک شدن دریاچه ارومیه یک موضوع ملی و بین­ المللی بوده و حجم زیادی از آب این دریاچه طی سال­های اخیر از دست رفته است، مطالعات نشان می­دهد که عوامل متعددی در خشک شدن دریاچه ارومیه مؤثر هستند ولی مؤثرترین آنها توسعه ناپایدار در بخش کشاورزی است که تبعات آن، افت شدید سطح آب­های زیرزمینی، خشک شدن تالاب­ها و دریاچه ارومیه است.

وی افزود: هیأت محترم دولت از سال 1393 همزمان با تصویب پروژه­های طرح احیای دریاچه ارومیه، هر سال ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مورد تأکید قرار داده است. در بند 7 تصویب نامه سال 1394 اشاره شده است هر گونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از تبدیل اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبیاری، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هر گونه عملیات منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه­های پمپاژ آب، احداث آب­بندان و سدها در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع بوده و وزارت­خانه­ های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند ضمن ممنوعیت صدور مجوز در این خصوص با متخلفین برخورد کنند.

دکتر زینال زاده با بیان این مطلب که بررسی های میدانی بیانگر این است که در سال های اخیر روند توسعه اراضی کشاورزی ادامه داشته است اظهار کرد: با ادامه یافتن این روند، چه بسا اثربخشی سایر پروژه های در دست اقدام برای احیای دریاچه ارومیه کم اثر یا بی اثر خواهد شد. در این ارتباط پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با همکاری ستاد احیا و سازمانهای قضایی، انتظامی و اجرایی استان اقدام به تشکیل کمیته بررسی ابعاد توسعه، عوامل استمرار این توسعه و مشکلات و موانع اجرایی و قانونی فراروی جلوگیری از این امر نموده است. همچنین، این پژوهشکده بررسی توسعه اراضی در زیرحوضه­ های دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره­ی لندست طی سال­های 2013 تا 2018 در دستور کار خود دارد.

رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه از همکاران دانشگاه ارومیه و پژوهشگران این عرصه درخواست کرد: جهت تقویت و عملکرد موثر این کمیته، پیشنهادات و تجربیات ارزشمند خود در این ارتباط را به ایمیل پژوهشکده ارسال نمایند.

شایان ذکر است:  جلسه دوم کمیته فوق هفتم آبان ماه با حضور مدیر کل منابع طبیعی استان، معاون بهره برداری سازمان آب، معاون اداره کل محیط زیست، معاون معاونت پیشگیری از جرایم، رئیس اداره امنیتی انتظامی، مدیر دفتر استانی ستاد، نماینده سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی از کارشناسان خبره استانی و نمایندگان پژوهشکده در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه تشکیل شد.

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir