Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دکتر مقصود سلیمان پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: دانشگاه ارومیه بر اساس آخرین اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام از لحاظ راه اندازی شرکت های دانش بنیان توسط اعضای هیات علمی رتبه 12 را در بین دانشگاه های جامع کشور کسب کرده است.

دکتر سلیمان پور اضافه کرد: دانشگاه ارومیه بر اساس آخرین اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام در تعداد ثبت اختراعات نیز رتبه 17 دانشگاه های جامع کشور کسب کرده است.

وی با اشاره به حجم قرارداد دانشگاه ارومیه با بخش صنعت در سال 1393، افزود: رقم قراردادهای ما در سال 93 هفت میلیارد و 300 میلیون ریال بود و این رقم در پایان سال 1396 به میزان 6 برابر افزایش یافته و به 42 میلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کمبود اعتبارات مالی در 2 سال اخیر در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی از چالش های مهم این دانشگاه بوده، گفت: کیفیت مقالات و تحقیق های علمی با دستگاه های به روز ارتباط مستقیم دارد و برای چاپ مقاله ها در مجله های معتبر و با کیفیت بالا حداقل 100 میلیارد ریال دیگر جهت تهیه تجهیزات لازم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با اشاره به چهار نسل از تحول جهانی در ماموریت دانشگاه ها اعلام کرد: در نسل اول، دانشگاه ها به عنوان یک نهاد آموزشی فعالیت داشتند و ماموریت آنها انتقال آموزه های علمی به دانشجویان بود.

وی افزود: در نسل دوم علاوه بر آموزش، محور پژوهش نیز در ماموریت نهادهای دانشگاهی قرار گرفت و بنابراین تولید علم یکی از وظایف اصلی مراکز دانشگاهی دنیا شد.

سلیمان پور تاکید کرد: در نسل سوم آموزش عالی، محور کارآفرینی نیز در زمره ماموریت های دانشگاه ها قرار گرفته است تا فارغ التحصیلان را به صورت مستقل برای راه اندازی واحدهای کسب و کار آموزش دهند.

وی ادامه داد: «جامعه محوری» جدیدترین نسل دانشگاه است که در آن انتظار می رود دانشگاه به صورت فعال در جامعه موثر واقع شود و وظیفه شناسایی مشکلات و ارائه راهکار برای حل مشکلات و چالش های مختلف جامعه را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به اینکه «اسکوپوس» و ISI /آی. اِس. آی/ پایگاه های استنادی معتبر بین المللی برای نمایه سازی مقالات پژوهشی مراکز علمی است، اعلام کرد: دانشگاه ارومیه بر اساس نظام رتبه بندی سایماگو که مبتنی بر پایگاه اسکوپوس است در سال 2009 میلادی سطح 811 را در دنیا دارا بود که در سال 2017 نیز به سطح 622 ارتقا یافته است.

وی افزود: در نظام رتبه بندی سایماگو ممکن است چندین دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در یک «سطح» قرار گرفته باشند.

وی با بیان اینکه در پایگاه ISI در سال های 2014، 2015 و 2016 دانشگاه ارومیه از لحاظ تعداد کل مقالات در بین دانشگاه های جامع کشور دارای «رتبه» 15 بود، افزود: این دانشگاه در سال 2017 رتبه 12 و در سال 2018 تاکنون رتبه 10 را کسب کرده است.

به گفته «سلیمان پور»، طبق برنامه راهبردی دانشگاه ارومیه به عنوان یک سند بالادستی، هدف گذاری شده است که 25 درصد دانشجویان تا سال 1400 آموزش های کارآفرینی را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ارومیه آموزش های لازم را در زمینه تربیت کارآفرین انجام می دهد، افزود: از آبان سال 1395 تاکنون حدود 80 برنامه مستقل کارآفرینی برای دانشجویان اجرا شده است و در این برنامه ها آموزش هایی چون آشنایی با ایده پردازی، نحوه تدوین طرح کسب و کار و استفاده از تجربه های کارآفرینان برتر به دانشجویان ارایه می شود.

وی اضافه کرد: حداقل 30 برنامه کارآفرینی برای سال جاری برنامه ریزی شده و دانشگاه ارومیه از لحاظ مراکز رشد و شرکت های اسپین آف از رتبه چهار در بین دانشگاه های جامع کشور برخوردار است.

به گزارش ایرنا 81 دانشگاه جامع در کشور وجود دارد و دانشگاه ارومیه نیز یکی از دانشگاه های جامع بزرگ کشور محسوب می شود؛ بیش از 13 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ارومیه مشغول به تحصیل هستند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir