Public Relations News Website

امروز

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر ناصر آق عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه به همراه مدیر عامل شرکت" گوار کویر آریا" در برنامه زنده تلویزیونی " بارکد" شبکه ملی ایران کالا حضور یافت و در خصوص محصول استراتژیک صنعت آبزی‌پروری سخن گفت.

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه که با شرکت گوار کویر به عنوان مدیر تولید همکاری دارد گفت: آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی در دنیا دارد و 4 گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پر انرژی و مقوی هستند.

وی افزود: اکنون 80 درصد نیاز کشور ما به آرتمیا از طریق قاچاق وارد کشور می شود و این در حالی است که گاهی آرتمیای آلوده به کشور وارد شده و در برخی موارد تا 10 سال، صنعت میگوی ما را زمین گیر کرده است در صورتی که ما علم آن را در داخل بومی کردیم و این دانش با حمایت مسئولین به تنهایی می تواند جایگزین اقتصاد نفتی کشور شود.

دکتر آق با اشاره به تاریخچه پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری تصریح نمود: این پژوهشکده با حمایت های مسئولین وقت، اساتید توانمند و با توجه به نزدیکی آن به دریاچه ارومیه به عنوان محل اصلی زندگی آرتمیا؛ از لحاظ تخصص در نوع خود بی نظیر و یکی از معتبرترین مراکز مربوط به آرتمیا در جهان است.

دکتر آق گفت: در سالهاي 1380-1378 براي اولين بار برداشت صنعتی سيست آرتميا از درياچه اروميه انجام شد که به علت خشک شدن دریاچه متوقف شد.

وی افزود: هم اکنون صنعت آبزی پروری در جهان بیش از 100 میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به 30 میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیا است و ایران می تواند نقش خود را در این خصوص در سطح بین المللی بسیار پر رنگ تر نماید که به نفع اقتصاد و اشتغال مردم ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در این برنامه که با عنوان" محصول استراتژیک صنعت آبزی پروری " پخش می شد به مزایای بالای آرتمیا اشاره و اظهار کرد: آرتمیا برای استفاده تا ده محصول می تواند داشته باشد  و به صورت زنده، پودر خشک شده، سیست و ... می توان آن را به کشورهای اروپایی صادر کرد ضمن اینکه برای تکثیر و پرورش آن می توان از آبهای درجه 3 و پساب ها و زمین های بایر با کمترین هزینه استفاده کرد که هر یک به سهم خود قابل تامل است و همچنین لارو یا نوزاد آرتمیا در داخل و با کمترین هزینه تولید می شود و بسیار زیست محیط دوست؛ است.

دکتر آق اظهار کرد: برخلاف میگو و انواع ماهی، لارو آرتمیا پس از رهاسازی به استخرهای پرورشی طی حداکثر 15 روز به بلوغ رسیده و به تولید مثل و تولید سیست می پردازد و برداشت محصول نیز از همان روز شروع و به طور روزانه تا پایان دوره ادامه می یابد. سودآوری پرورش آرتمیا نیز از پرورش میگو بیشتر است چون هزینه های پرورش آرتمیا به مراتب کمتر از پرورش میگوست. در واقع برای شروع پرورش آرتمیا در یک سایت 20 هکتاری فقط 10 کیلو سیست آرتمیا کافی است و مواد اولیه مورد نیاز برای پرورش آن شامل کود حیوانی، کود شیمیایی، مخمر، ملاس و سبوس برنج یا سبوس گندم می باشد.

مدیر عامل شرکت ایران آرتمیا که در این برنامه با همراهی دکتر آق حضور داشت ضمن دعوت از مردم جهت سرمایه گذاری در این صنعت گفت: درآمد این صنعت بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده و می تواند اشتغالزایی فوق العاده ای برای کشور در پی داشته باشد.

وی همچنین از مسئولین سازمان دامپزشکی و دیگر سازمان های مرتبط درخواست کرد با دادن مجوز های لازم و تسهیل در این خصوص، زمینه را برای فعالیت صنعت این محصول استراتژیک فراهم کنند.

این برنامه که 45 دقیقه زمان آن بود اوایل آبان ماه از شبکه ایران کالا پخش شد.

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir