Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی  مشاور عالی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها در نخستین همایش ملی مبانی گفتگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب که بیست و هشتم آبان ماه در دانشگاه ارومیه برگزار شد با بیان مطلب فوق گفت: تقویت مشترکات و قبول و پذیرش تفاوتها دو راهکار اساسی وحدت بین ملت ایران با وجود تمامی ادیان و اقوام مختلفی است که کنار هم زندگی می کنند و خداوند هیچ چیز مکرر نیافریده و اراده باری تعالی بر تکثر و عدم تکرر است و کسانی که تفاوتها را بر نمی تابند خودشان و اراده خداوند را انکار می کنند.

حجت الاسلام یونسی ادامه داد: خدا تجلی قدرت و جمالش را در تنوع بی نهایت دنیا می داند و کسانی که تفاوتهای رنگ، زبان، دین، قوم و ... را قبول نمی کنند این نپذیرفتن فرق ها، گاهی از جهل، گاهی از تعصب، گاهی بهانه و علت های بسیار دارد اما یک علت العلل ندارد پس بر خلاف مشیت خدا حرکت نکنیم که باطل است و از هزارها سال پیش به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.

مشاور عالی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها افزود: وحدت بیشتر از آنچه که مسئله ای عمومی باشد نخبه ای است و از خواص سرچشمه می گیرد و به توده های مردم نفوذ می کند و دانشگاهها مناسب ترین مکان هایی است که این نوع نشست و نهضت ها می تواند در آن برگزار شده و به جامعه تسری پیدا کند.

وی افزود: وحدت باید تبدیل به یک گفتمان مسلط شود گفتمانی که کسی یا کسانی به خود جرات ندهند بر خلاف آن حرفی بزنند یا کاری بکنند.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به راهکار اساسی قرآن برای اتحاد همگان گفت: لتعارفوا از اصلی ترین افعال قرآنی در خصوص دوستی بین انسان هاست که ضمن آن به نظریه "هم شناسی" پرداخته شده است و بر اساس آن، انسانها باید بشر را با تمام تفاوت هایشان در دین و قومیت و ... به رسمیت بشناسند.

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش ملی که با حضور بزرگان ادیان و مذاهب مختلف در شهر ارومیه در حال برگزاری است شرکت داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

پزشکیان گفت: وحدت به حول خداست و همه پیامبران مبعوث شدند که عدالت را در جامعه پیاده کنند.

وی ضمن اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در زمان ابلاغ حکومت مصر عنوان کرد: حضرت علی در این نامه خطاب به مالک اشتر گفت: ای مالک با مردم به عدالت برخورد کن که آنها یا بردران دینی تو هستند و یا در خلقت با تو یکی هستند.

پزشکیان اساس وحدت را در پیاده سازی عدالت و حق در جامعه دید.

دکتر حب نقی رییس دانشگاه نیز در ابتدای همایش ضمن خوشامدگویی به میهمانان از تنوع قومی، دینی و مذهبی و ... به عنوان زیبایی کشور ما یاد کرد و گفت: ما باید از کثرت به وحدت برسیم و وحدت امروز ملت، ضرورتی است که با تمام وجود احساس می کنیم وحدتی که شعار و زینت المجالس نباشد.

رییس دانشگاه افزود: واقعیت تلخی که امروز در دنیای اسلام در کشورهای مختلف لیبی، یمن، سوریه و ... با آن مواجه هستیم چیزی جز جهل و توطئه دشمن برای تفرقه و تجزیه ملت ها و دولتها نیست و باید از آن درس بگیریم و وحدت درون کشورمان را از درون حفظ کنیم و تجربه همواره نشان داده هیچ قدرتی با تکیه بر نیروی نظامی ماندگار نبوده بلکه این ملت ها هستند که حکومت و نظام را حفظ می کنند.

پروفسور رضا فیروزی دبیر علمی همایش به عنوان دیگر سخنران همایش از پذیرش 109 مقاله در همایش مذکور سخن گفت و افزود: 16 مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

فیروزی اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: منازعه نکنید که قدرت شما را می برد و سبب سلطه بر شما می شود و این مسئله بجای اینکه راهکار ما برای همراهی و اتحاد با یکدیگر باشد مهمترین راهکار نظام سلطه برای تفرقه افکنی و ایجاد ضعف در ما شده است.

کشیش داریاوش عزیزیان کشیش کلیسای ننه مریم ارومیه با اشاره به اشتراکات دینی بین آموزه های اسلام و مسیحیت گفت: ایمان و محبت به عنوان دو اصل مهم دینی و بشری، همواره مورد تاکید همه ادیان به خصوص دین اسلام و مسیحیت بوده و روایات مشابهی را از پیامبر هر دو دین در سیره آنها در این خصوص می بینیم.

وی با اشاره به روایاتی از حضرت مسیح گفت: شخصی نزد حضرت عیسی آمد و گفت میخواهم به ملکوت اعلی برسم و حضرت مسیح به وی گفت: خدای خود را دوست داشته باش و همسایه خودت را همانند خودت دوست بدار نظیر حدیثی که از حضرت علی داریم که می فرماید: هر آنچه را برای خودت می پسندی برای دیگران نیز بپسند.

کشیش عزیزیان همچنین خاطر نشان کرد: مسئله ای که در بحث های جامعه شناسی به چالش کشیده می شود بحث نیاز و چگونگی مرتفع نمودن آن است . هر کسی که در جامعه ای بدنیا می آید از تولد تا مرگ، نیازهایی همراهش است و باید برای آن راهکاری وجود داشته باشد نیازهای شخصی و اجتماعی .

وی افزود: قانون اساسی به اقوام و مذاهب جایگاه خاصی بخشیده و همه موارد را به خوبی تبیین کرده و می طلبد بیشتر به آنها نظر کنیم.

سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم، خودبرتر بینی را اصلی ترین مانع و مشکل وحدت دانست و گفت: نباید سینه ما محل بغض و غضب و کبر و حسد باشد. همه ادیان الهی و غیر الهی یک حرف مشترک دارند و آن مهربانی به همنوع است سخنی که مسلمان و مسیحی و بودایی و هندو و پیروان شینتو و ... به آن معتقد هستند و همین یک سخن باید ما را از دوگانگی دور کند.

برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی از تنوع ادیان و اقوام و کرسی نظریه پردازی ویژه اساتید دانشگاه از دیگر برنامه های جنبی این همایش ملی است.

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir