Public Relations News Website

امروز

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در نشست با معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3، گفت: مدیریت منطقه ای در دانشگاه ها، طرح ساماندهی آموزشی عالی و ماموریت گرایی دانشگاه ها، سه اولویت کلان برنامه ریزی نظام آموزش عالی وزارت علوم هستند.

روز چهار شنبه 28 آذرماه با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه نشست معاونان دانشگاه های منطقه 3 کشور در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

دکتر شریعتی در این نشست ضمن تاکید بر مدیریت منطقه ای در دانشگاه ها، طرح ساماندهی آموزشی عالی و ماموریت گرایی دانشگاه ها به عنوان سه اولویت کلان برنامه ریزی نظام آموزش عالی وزارت علوم، گفت: با پیاده سازی مدیریت منطقه ای می خواهیم جایگاه اینگونه جلسات را جایگاهی قانونی برای تصمیم گیری و داشتن اختیار و تحت پوشش قرار دادن تمام زیر نظام های آموزش عالی قرار دهیم. ما باید به سمتی برویم که نهاد بالادستی، یعنی وزارت فقط در زمینه تعیین سیاست های کلی و خطوط قرمز نظام آموزشی فعالیت کند و با داشتن یک نهاد قانونی در مناطق، با توجه به اشرافیت بیشتر به مسائل منطقه، این مناطق را بهتر می توان  مدیریت کرد. 

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور به عنوان اولویت دوم برنامه ریزی نظام آموزشی عالی وزارت علوم، بیان کرد: ساماندهی به معنی تعطیلی هیچ یک از مراکز آموزش عالی نیست، بلکه ارتقا برخی از این موسسات و مراکز است. در واقع این ساماندهی هم ساماندهی مراکز و موسسات آموزش عالی و هم ساماندهی رشته ها و برنامه های توسعه داخلی این موسسات است.

وی ماموریت گرایی را به عنوان اولویت سوم نام برده و افزود:ماموریت هر یک از مراکز با خرد جمعی و مشارکت مشخص می شود و انتظار داریم که دانشگاه ها در هنگام تعیین برنامه های راهبردی خود، مامورویت آن دانشگاه را نیز در نظر بگیرند. 

دکتر شریعتی در ادامه آمار دانشگاه های منطقه 3 را اینگونه بیان کرد: در دانشگاه های منطقه 3، حدود 10 هزار نفر هیات علمی ، 4200 رشته مقطع و 430 هزار دانشجو داریم که به ترتیب دانشگاه های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان بیشترین سهم از این آمار را دارند. به طوریکه در آذربایجان شرقی 190 هزار، آذربایجان غربی 120 هزار، اردبیل 60 هزار و زنجان 60 هزار نفر دانشچو در حال تحصیل هستند. 

معاون آموزش وزارت علوم با تاکید بر این نکته که سال آینده فاز اولیه حذف تدریجی کنکور آغاز خواهد شد، اظهار کرد: فاز اول حذف تدریجی کنکور شامل حذف رشته های بدون آزمون از کنکور است. یعنی داوطلبان خارج از فرایند کنکور دانشگاه مورد علاقه خود را برای تحصیل در این رشته ها انتخاب می کنند.

دکتر شریعتی در پایان در مورد ساز و کار جدید تکمیل ظرفیت دانشگاه ها گفت: شیوه کنونی  تکمیل ظرفیت باعث برخی بی نظمی ها در دانشگاه ها شده است به همین جدید در ساز و کار جدید ما در دو مرحله رسمی مهر و بهمن پذیرش خواهیم داشت. 

بیان نقطه نظرات و پیشنهادات معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3 ادامه بخش این جلسه بود. 

لازم به ذکر است نشست معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 3 ، با حضور دکتر حب نقی رئیس و دکتر مظفری معاون آموزش دانشگاه ارومیه، دکتر شیدایی رئیس و دکتر سلوک معاون آموزشی دانشگاه صنعتی ارومیه و معاونین آموزشی دانشگاه های تبریز،شهید مدنی آذربایجان، صنعتی سهند تبریز، هنر اسلامی تبریز، محقق اردبیلی، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و مراغه در محل سالن جلسات پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه برگزار شد.

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir