Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه از برنامه دانشگاه برای افتتاح موزه "علم و طب" با همکاری سازمان میراث فرهنگی در سال آینده خبر داد و افزود: برنامه درازمدت ما تکمیل و توسعه بخش حشره‌شناسی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه است؛ بدین منظور که این بخش به "بانک حشرات غرب ایران" تبدیل شود.

دکتر سمانه تربتی به "مجموعه موزه‌های دانشگاه ارومیه" اشاره کرد و توضیح داد: تنها موزه فعال در این مجموعه، موزه تاریخ طبیعی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و دارای بخش‌های مختلف حشرات، زمین‌شناسی، جانورشناسی، پرندگان و سالن آبزیان است.

وی با اشاره به وضعیت خوب بخش جانورشناسی این موزه، افزایش هر روزه نمونه‌های این بخش را یادآور شد و گفت: همچنین در حال توسعه بخش پرندگان هستیم.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر تعداد نمونه‌ها در بخش‌های حشره‌شناسی و زمین‌شناسی زیاد است، با این وجود در حال تکمیل این بخش‌ها هستیم. برنامه‌ریزی درازمدت ما این است که بخش حشره‌شناسی موزه به بانک حشرات غرب ایران تبدیل شود. این در حالی است که در ایران هیچ مجموعه کاملی از حشرات نداریم و می‌خواهیم با جمع‌آوری نمونه‌های بیشتر، این بخش را تجهیز کنیم.

 

 تربتی افزود: در بخش زمین‌شناسی نیز نمونه‌های بسیاری مربوط به کانی‌ها و سنگ‌ها موجود و در حال افزایش است.

افتتاح موزه "علم و طب" در سال آینده

وی سپس به "سازه مسکن طبیب" در دانشگاه ارومیه اشاره و تشریح کرد: سازه مسکن طبیب، مربوط به حدود ۱۵۰ سال پیش بود و محل زندگی یک پزشک آلمانی متولد ارومیه، به نام دکتر "ژوزف جی کاکران" بوده است. ایشان تا آخر عمر خود در ارومیه مشغول ارائه خدمات پزشکی بود و در نزدیکی مسکن خود، یک بیمارستان هم تأسیس کرد که از آن چیزی باقی نمانده است.

 

 استادیار دانشگاه ارومیه در همین زمینه اظهار کرد: اولین مدرک پزشکی مدرن ایران نیز از سوی دکتر "ژوزف جی کاکران" در سال ۱۸۸۳ میلادی صادر شد و گواهی آن موجود است.

تربتی از برنامه دانشگاه ارومیه برای تعمیر سازه مسکن طبیب با مشارکت سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در سال آینده سازه مسکن طبیب تعمیر می‌شود و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به موزه‌ای تحت عنوان موزه "علم و طب" اختصاص می‌یابد.

کاربرد موفقیت‌آمیز "ترکیبات شبه بیوپلاستیک" در تاکسیدرمی آبزیان

وی با بیان اینکه موزه علم و طب به دستاوردهای دانشگاه، مفاخر ارومیه و ابزارآلات پزشکی اختصاص خواهد یافت، به هرباریوم غنی مربوط به گروه زیست‌شناسی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این هرباریوم حدود ۵ هزار نمونه گیاهی موجود است که در تلاش هستیم با کمک اعضای گروه زیست‌شناسی دانشگاه، نمونه‌ها را به داخل موزه انتقال دهیم که در این صورت نیازمند فضا خواهیم بود.

مدیر اجرایی موزه‌های دانشگاه ارومیه در مورد نسبت موزه تاریخ طبیعی با این دانشگاه، توضیح داد: دانشگاه ارومیه به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر در شمال غرب ایران مطرح است و رشته‌های زیادی دارد که در ارتباط مستقیم با موزه هستند؛ به عنوان مثال رشته جانورشناسی در گروه زیست‌شناسی یا رشته مستقل علوم گیاهی در مقاطع ارشد و دکتری با موزه تاریخ طبیعی مرتبط هستند. بخش حشرات موزه تاریخ طبیعی نیز با گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی مرتبط است که دکتر کریم‌پور و تیمشان به عنوان تیم متخصص از این دانشکده، قصد تجهیز آن را دارند.

تربتی درباره سالن آبزیان بخش جانورشناسی موزه، گفت: آرتمیاها گروهی از سخت‌پوستان هستند که منحصراً در دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند. دکتر ناصر آق، رئیس پژوهشکده "آرتمیا و جانوران آبزی" از بزرگان این مباحث در ایران هستند که در سالن آبزیان مشارکت مستقیم دارند. ایشان از شیلات استان‌های شمال و جنوبی کشور نمونه‌هایی را تهیه کرده و با روش‌های جدید تاکسیدرمی کرده‌اند.

 

 وی در همین خصوص به استفاده از "ترکیبات شبه بیوپلاستیک" به عنوان یک روش جدید در تاکسیدرمی آبزیان موزه اشاره کرد و گفت: این روش به تازگی در دنیا به کار برده می‌شود و کاربرد آن در موزه بر روی نمونه‌های گیاهی قارچی و نیز برخی سخت‌پوستان مانند آرتمیاموفقیت‌آمیز بوده است. در این روش از ترکیبات پلیمری یا شبه پلیمری از جمله "اپوکسیرزین ها" استفاده شده و نمونه مورد نظر در داخل این ترکیبات شفاف، به نمایش درمی‌آید که ما سعی داریم نمونه‌های بیشتری را با روش فوق به نمایش بگذاریم.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در موزه از سال آینده

استادیار دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه تنها کارشناس حاضر در این موزه نمونه‌هایی از شمال غرب کشور به عنوان مثال تبریز، زنجان و کردستان را تاکسیدرمی کرده است، گفت: در تلاش هستیم کلاس‌های آموزشی از جمله بخشی از درس جانورشناسی (مرتبط با کارآفرینی در حوزه تاکسیدرمی) یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی جانوری در کارشناسی را در بخش تاریخ طبیعی موزه برگزار کنیم.

تربتی افزود: همچنین اگر بتوانیم سال آینده هرباریوم را به موزه انتقال دهیم، از سال آینده برخی کلاس‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم گیاهی را نیز در موزه برگزار خواهیم کرد، ضمن آنکه از اعضای هیئت علمی حشره‌شناسی خواسته‌ایم در سال آینده کلاس‌های خود را در موزه تشکیل دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای سال گذشته مجوز میراث فرهنگی را دریافت کرده‌ایم، یادآور شد: در ۴ ماهه گذشته که مسئولیت موزه را بر عهده داشته‌ام، حدود ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده از سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی داشته‌ایم که البته هزینه بازدید به دستور دکتر حب‌نقی، رئیس دانشگاه برای دانش‌آموزان نیم‌بها بوده است.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir