Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بخش دوم کرسی آزاداندیشی با موضوع "شاخص های سبک زندگی شاد در فرهنگ اسلامی" با محوریت روانشناسی برگزار شد.

 

در این کرسی که به همّت معاونت فرهنگی و اجتماعی دوم اردیبهشت ماه 98 و با حضور دکتر علی عیسی زادگان نظریه پرداز کرسی، دکترای روانشناسی و رئیس مرکز بهداشت، درمانگاه و مشاوره دانشجویی دانشگاه و قریب به 30 نفر از اساتید دانشگاه و مسئولین بخش فرهنگی و اجتماعی در سالن پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، به بررسی شاخص های شادی در سبک زندگی اسلامی از بُعد روانشناختی پرداختند.

در ابتدای مبحث حجت الاسلام و المسلمین کریم جباری، مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به صورت خلاصه وار به دیدگاه های مطرح شده در بخش اول این موضوع از سلسله کرسیهای آزاد اندیشی اشاره و با بیان یک سوال مبحث این بخش را آغاز نمود.

وی اظهار داشت: آیا عدم رفع نیازهای اولیّه طبق هرم مازلو مانع شادی ست؟ اگر چنین است پس آن عدّه ای از جامعه که به قولی همیشه هشت شان گرو نُه شان است چگونه باید شاد باشند؟

نظریه پرداز کرسی ضمن بیان تعاریف درد، رنج و زجر گفت: درد حس مشترک بین همه انسانهاست، درد به علاوه عدم پذیرش درد، رنج ایجاد می کند و رنج زیاد زجر می آفریند.

پذیرش شرایط موجود تحمّل نیست.

دکتر عیسی زادگان، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: پذیرش یعنی در ذهنم فضایی باز می کنم برای مسائلی که قابل کنترل من نیستند و از لجبازی با آنها دست می کشم.

آنچه داریم و آنچه دیگران می بینند شادیهای مقطعی برایمان به دنبال دارد و آنچه هستیم اگر شادمان کند ماندگار خواهد بود.

استاد روانشناسی دانشگاه ارومیه با تاکید بر جمله  فوق که برگرفته از نظرات شوپن هاور ادامه داد: رقابت جویی در جامعه حاضر افراطی شده و باید دعوت به جنبش آهستگی کنیم، چرا که آرامش یکی از عوامل شادی آور است. در زندگی فرزانه باشیم چون فرزانه می درخشد اما خیره نمی کند، تیز است اما نمی بُرد.

رییس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه اذعان کرد: نگاه هایمان باید متفاوت شود، کلان بنگریم تا منجر به شادی شود.

وی در ادامه سخنان خود به کلام استاد مطهری اشاره نمود که می فرمود "مثل مورچه فقط جمع نکنیم، مثل کرم ابریشم به دور خود پیله نبافیم، زنبورعسل باشیم تا شیره گیاهان را به عسل تبدیل کنیم".

دکتر عیسی زادگان در بخش پایانی سخنان خود خطبه 22 از کتاب نهج البلاغه را محور موضوع قرار داده و گفت: بعضیها می دانند و عمل نمی کنند و عده ای هم نمی دانند و نمی پرسند و این گروه ها شادی را تجربه نمی کنند.

تعمیم شادی جامعه به خانواده ها و افراد و بالعکس، عدم مقایسه شرایط موجود با شرایط مشابه مطلوب، عدم تحمیل سلایق به یکدیگر جزو آیتم های شادی در این کرسی عنوان شد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir