Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: معماری ساختمان‌های ارومیه هیچ سنخیتی با سبک معماری ایرانی _ اسلامی ندارند.

 ‌دکتر قادر احمدی افزود: متأسفانه وضعیت ساخت وساز ها در ارومیه به گونه‌ای است که هیچ سنخیتی با سبک معماری ایرانی و اسلامی نداشته و با این سبک فاصله دارند.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه عدم توجه به سبک معماری ایرانی و اسلامی مختص ارومیه نیست و کل کشور را شامل می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ساخت و سازهای استان وارداتی از غرب، تحت تأثیر بازار و تبلیغات، بدون توجه به ارزش‌های ملی، دینی و سنتی شکل گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در حدود ۵ درصد از نمای ساختمان‌های ارومیه برگرفته از الگوی ایرانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: در منطقه آذربایجان بعد از سبک معماری اصفهانی، سبک آذربایجانی نیز رواج پیدا کرده که در تبریز شاهد چند اثر هستیم ولی متأسفانه در ارومیه به دلیل جابجایی بخصوص در صد سال گذشته آثار و معماری‌های زیادی که برگرفته از سبک اصیل آذربایجان بوده اند از بین رفته اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در گذشته در ساختمان‌های قدیمی محرمیت و عدم اشرافیت همچنین استفاده از المان‌های اسلیمی رعایت می‌شد اما امروزه با نفوذ نماهای غربی این المانها حذف شدند، گفت: در گذشته مصالح بکار رفته در ساختمان‌ها و معماری آنها نیز متناسب با اقلیم استان بودند و در فصول مختلف سال مانع از گرمی و سرد شدن ساختمان و اتلاف انرژی می‌شد.

دکتر احمدی یادآورشد: وجود المان‌هایی از جمله مدرسه هدایت، خانه انصاری، خانه باغ‌های قدیمی و سه گنبد در ارومیه را آثار ارزشمند شهر اعلام کرد که نیاز به توجه بیشتر مسئولان را برای حفظ این آثار می‌طلبد.

معاون معماری_ شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ارومیه یک شهر مرزی و میزبان رخدادهای بین‌المللی است اظهار کرد: شهرهای مرزی ویترین یک کشور هستند و رعایت معماری‌های اصیل ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها باعث جذب گردشگر، سرمایه‌گذار و همچنین باعث اشتغال‌زایی و درآمد می‌شود ولی متأسفانه تاکنون به این امر توجه آن‌چنانی نشده است.

دکتر احمدی ادامه داد: معماری با سبک اصیل منطقه آذربایجان که نشان دهنده فرهنگ اصیل منطقه باشد یک پتانسیل برای گردشگری ارومیه است که تاکنون مورد کم توجهی قرار گرفته است.

وی در خصوص اینکه ساختمان‌های دولتی ارومیه تا چه اندازه با سبک معماری ایرانی-اسلامی متناسب است تصریح کرد: معمولاً بیشتر ادارات دولتی ارومیه نیز معماری سنتی و ایرانی را در نمای ساختمان‌ها رعایت نکرده‌اند و این یک ایراد جدی برای ادارات وارگان های دولتی شهر است.

معاون معماری_ شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی افزود: برای حفظ ساختمان‌های تاریخی و ایجاد جذابیت برای گسترش توجهات به سبک معماری ایرانی و اسلامی در سال جاری با تأیید کلیات طرح لشگر ۶۴، بازسازی پروژه پادگان لشکر ۶۴ ارومیه باهدف رشد گردشگری و احیای معماری بناهای تاریخی انجام خواهد شد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir