Public Relations News Website

امروز

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین همایش ملی علوم ومهندسی آبخیزداری ایران که در سالن همایش های پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه روز سه شنبه 26 تیر ماه برگزار شد، گفت: دولت برای احیای تالاب ها و نجات محیط زیست کشور راهی جز اتکا به مراکز علمی و دانشگاهیان و بهره گیری از علم دانشگاهیان ندارد.

دکتر حب نقی با اشاره به اهمیت رویکرد علمی در همایشها تصریح کرد: باید آثار ارائه شده در این همایش ها به صورت علمی واثربخش ظاهر شود.

وی با تاکید به اینکه باید به این باور برسیم که اداره کشور از اتکا به نفت خارج شود خاطر نشان کرد: باید در حوزه مدیریت و اداره کشور از دانش و تلاش جوانان بیشتر استفاده کرده و کشور را در همه حوزه ها به صورت علمی اداره کنیم.

رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه ایران جز ۱۰ کشور حادثه خیز در دنیا است، یاد‌آور شد: سیل اوایل سال یک هشدار برای همه مسئولین بود که اگر به محیط زیست و مشکلات آن به صورت علمی توجه نشود شاهد بلایای بیش از اینها نیز خواهیم بود.

دکتر حب نقی ادامه داد: باید از حوادث و اتفاقات سیل اخیر عبرت گرفته و تهدید های محیطی زیستی را به فرصتی برای مقابله با حوادث های مشابه تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: بهره گیری از ظرفیت های علمی و دانش فناوری به روز دنیا باعث خواهد شد تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه آب و خاک به خوبی انجام شود.

رئیس دانشگاه ارومیه در خصوص ساماندهی پایان نامه های دانشگاهی نیز افزود: در تلاش هستیم پایان نامه ها را به سمت طرح های آبخیزداری و آبخوان داری هدایت و ساماندهی کرده تا شکل عملیاتی به خود بگیرند.

 

صرف بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: از سال ۹۳ تاکنون که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان برای احیای این دریاچه هزینه شده است.

 پیمان آرامون سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این همایش با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، اظهار کرد: ۹۵ میلیارد تومان از این بودجه در بخش آبخیزداری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امسال وسعت و تراز دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است، افزود: برای حفظ تراز دریاچه ارومیه باید نسبت به مدیریت مصرف آب در آذربایجان‌غربی اقدام شود که برای این منظور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای فرهنگ‌سازی پیشنهاد شده که تاکنون دو طرح برای این منظور ارائه شده که نیازمند مشارکت هر چه بیشتر دانشگاهیان است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: هر سال در مدیریت آب و خاک خسارت‌های بسیاری بر کشور وارد می‌شود و بیشتر بودجه عمران کشور به خسارت‌های ناشی از سیل و زلرله اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در پروژه‌های عمرانی توجه به عقبه هر طرحی و انسان‌محور بودن همه پروژه‌های جزء خط مشی اصلی است، تصریح کرد: در مباحث مربوط به طرح‌های آبخیزداری نیز باید این دو اصول مورد توجه قرار بگیرد.

آرامون خاطرنشان کرد: مصرف انرژی برای تولید خدمات و کالا ۴۰ درصد بیشتر از کشورهای دیگر جهان است که این موضوع نیازمند توجه به مدیریت انرژی را ضروری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در ابتدای سال جاری با خطر وقوع سیل مواجه بود، گفت: برای مقابله با این خطر ۱۰ روز اول سال ۷۶ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی استان لای‌روبی شد و این موضوع نشان داد که برای مدیریت بحران در هر منطقه از مدت‌ها پیش از وقوع حوادث طبیعی باید اقدامات انجام شود.

 

کسری ۱۳۰ میلیارد مترمکعبی آب سفره‌های زیرزمینی در ایران

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری گفت: بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی کشور پنج میلیارد مترمکعب بوده است و ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری آب در سفره‌های زمینی ایران وجود دارد.

دکتر خسرو شهبازی  با بیان اینکه ۵۳ درصد برداشت آب برای مصارف کشاورزی از سفره‌های زمینی انجام می‌شود، اظهار کرد: بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی کشور پنج میلیارد مترمکعب بوده است و ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری آب در سفره‌های زمینی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی کشور افزود: عمق سفره‌های زمینی کشور از پنج تا هشت متر در سال‌های گذشته به ۱۵۰ متر در حال حاضر افزایش یافته و تاکنون در بیش از ۶ هزار نقطه عملیات آبخیزداری و بیش از ۱۲۵ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری با بیان اینکه ۶۱ درصد مساحت کشور برابر با ۱۰۰ میلیون هکتار از مساحت کل کشور با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه هستند، افزود: سالانه ۱۶.۷ تن متوسط فرسایش خاک در کشور بوده که یکی از بالاترین میزان فرسایش‌های خاک در کل جهان است که این موضوع نشان از آن دارد که باید برای انجام عملیات آبخیزداری در کشور تلاش کرد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت انجام اقدامات آبخیرداری در کشور تصریح کرد: با این اقدامات سه تا ۹ تن میزان فرسایش خاک در کشور کاهش یافته، تولید علوفه در هر هکتار به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده، ۷۰ درصد حجم سیلاب‌ها در کشور و ۳۲ درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۶۰۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارند، ادامه داد: طبق بررسی‌ها در هر دهه ۱۱ میلی متر کاهش بارندگی در ایران وجود داشته و ۰.۴ درجه سانتیگراد دمای هوا در ایران افزایش پیدا کرده است.

شهبازی با بیان اینکه اخیرا قانون جامع خاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عنوان کرد: در حال حاضر هشت طرح در ارتباط با آبخیزداری تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که ۶ مورد از آنها برای مهار سیلاب‌ها بوده و در سطح ۲۵ میلیون مترمکعب آب‌های مرزی طرحی در حال تدوین است تا بتوان این آب‌ها را مهار کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت جامع در حوزه آبخیز تصریح کرد: همکاران ما برای پایداری اکوسیستم در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اقدامات خوبی انجام داده و همچنین اقدامات مناسبی برای احیا دریاچه در این منطقه انجام شده و در خوزستان برای مهار گرد و خاک اقداماتی انجام شد که این گرد و خاک‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است.

  دریاچه ارومیه الگویی برای احیای سایر دریاچه‌ها و تالاب‌های خشک شده کشور

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت امنای دانشگاه ارومیه گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه با عنایت الهی و تلاش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه احیا شده و این موضوع، الگوی خوبی در کشور برای احیای سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده ایران است.

دکتر سیدهادی بهادری با اشاره به اینکه از سال ۷۸ به مدت ۱۶ سال دریاچه ارومیه به طور متوسط هر ساله ۴۰ سانتی‌مترمکعب آب خود را از دست داده بود، اظهار کرد: این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که ۹۵ درصد دریاچه ارومیه تقریبا خشک شد به گونه‌ای که پدر علم کویرشناسی ایران نیز پیشنهاد داد تا بر روی پنج درصد باقی‌مانده دریاچه نیز خاک ریخته و قید حیات دریاچه ارومیه زده شود.

وی افزود: در این شرایط و اظهار و نظرهای کارشناسان و مسؤولان عده‌ای به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده و برای این منظور ایده‌ها و طرح‌های مختلفی مطرح شد تا اینکه در حال حاضر دریاچه ارومیه با عنایت الهی و تلاش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه احیا شده و این موضوع، الگوی خوبی در کشور برای احیای سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های خشک شده ایران است.

رئیس فراکسیون احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور با بیان اینکه افتخار ما این است که توانستیم دریاچه ارومیه را از موضوع امنیتی به سیاسی سپس اجتماعی و در پایان به موضوع زیست محیطی تبدیل کنیم، عنوان کرد: این اقدامات شاید بزرگترین اقدام در احیای دریاچه ارومیه بوده و همه این کارها تنها با کمک فرهنگ‌سازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه لزوم توجه به ارزیابی برنامه‌های محیط زیست در بند اول ماده ۳۶ برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است که این نشان از اهمیت توجه به مسئله حفظ آب و خاک در برنامه پنج ساله کشور است و در مجلس اقدامات خوبی نیز در چند سال اخیر برای این منظور انجام شده که برای مثال لایحه حفاظت از خاک و تالاب ها با تصویب در مجلس بعد قانونی پیدا کرده است.

  


مشکل اصلی محیط زیست کشور گرد وغبار و کم آبی است

رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: در حال حاضر مشکل اصلی محیط زیست کشور گرد وغبار و کم آبی است.

دکتر حمیدرضا صادقی رئیس انجمن آبخیزداری ایران در این همایش با اشاره به اینکه دانشگاه ارومیه به دلیل وجود حوضه آبریز شمال غرب مرکز ثقل یک سری اتفاقات در شمال غرب کشور است،تصریح کرد: مقالات ارائه شده به این همایش در خصوص نحوه مدیریت آبخیزداری، آینده نگری و جلوگیری از فرسایش بسیار ارزشمند بوده و امید است دستگاه های اجرایی در مباحث محیط زیستی از این مقالات بهره مند شوند.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران،خاطرنشان کرد: انجمن در سال های اخیر رفع موانع و مشکلات موجود در این حوزه  را با تغییر نگرش حاکم برمدیریت منابع آب وخاک و محیط زیست جزو برنامه های اصلی خود قرار داده است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر مشکل اصلی محیط زیست کشور گرد وغبار و کم آبی است، بنابر این نیاز است به صورت علمی به دنبال رفع این مشکلات باشیم.


رسال ۴۳۰ مقاله به چهاردهمین دبیرخانه همایش ملی مهندسی آبخیزداری ایران

دبیر علمی چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران گفت: ۴۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد ۷۹ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

دکتر هیراد عبقری  با ببان اینکه نخستین دوره این همایش ۴۲ سال پیش برگزار شده است، اظهار کرد: در این دوره ۴۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد ۷۹ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود و کتابچه چکیده مقالات در وب‌سایت همایش نیز بارگذاری می‌شود.

وی افزود: ۷۵ داور در این دوره آثار را مورد ارزیابی قرار دادند همچنین هشت کارگاه به دبیرخانه همایش پیشنهاد داده شد که یکی از آنها مورد قبول قرار گرفت و برای برگزاری این همایش با بیش از ۸۰ انجمن مرتبط با آبخیزداری و آب رایزنی انجام شد.

دبیر علمی چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران ادامه داد: امید است تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیش از پیش برقرار شود، دانشگاه جامعه محور و جامعه دانشگاه محور برای توسعه و پیشرفت در بخش آبخیزداری مهم است.

 

گزارش تصویری این افتتاحیه را که از خبر سیمای مرکز آذربایجان غربی پخش شد را مشاهده نمایید.

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir