Public Relations News Website

امروز

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دکتر علیرضا مظفری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه   28 شهریورماه، در کارگاه علمی و تخصصی وحدت به‌مثابه امری اجتماعی، بیان کرد: وحدت، موضوع ایران و تمام جوامع بشری بوده و سیره انبیاء الهی و خداوند است و اقوام مختلف را به همدلی، یگانگی، یکپارچگی و یکی بودن دعوت می‌کند.

وی افزود: هرچه وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب در اجتماع بیشتر باشد، رسیدن به آرمان‌ها و اهداف جامعه راحت و راه رسیدن به اهداف هموارتر خواهد بود.

دکتر مظفری ادامه داد: حرکت و سکون جامعه باید هماهنگ باشد و آنجا که باید برخیزند، باهم برخیزند و بنشینند، زیرا با وحدت می‌توان به تمام اهداف دست یافت و در جوامع بزرگتر و وسیع‌تر گام برداشت و تاثیر گذاشت.

وی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: هرکس به اندازه یک وجب از اجتماع و جامعه دوری گزیند، ریسمان دین را از گردن خود باز کرده و گویی از ایمان فراری جسته است.

وحدت؛ عامل نابودی هویت‌های متمایز

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، ظهر نیز در این کارگاه علمی و تخصصی اظهار کرد: پروژه وحدت که بیش از ۴۰سال در حال انجام است، اکنون می‌توان در مورد موفقیت و عدم موفقیت آن قضاوت کرد و قدردان تمام افرادی که برای تحقق اهداف وحدت در جامعه تلاش نموده و از جان و مال خود گذشتند تا جوامع مختلف را در ایران به هم نزدیک کنند هستیم، ولی این پروژه علی‌رغم زحماتی که کشیده شده، توفیق چندانی نداشته است.

وی افزود: مهمترین مشکل این پروژه همواره این بود که تصویر درستی از وحدت در اذهان عمومی وجود نداشت و گاهی وحدت را به‌عنوان یکی و همسان شدن تصور کردیم، یعنی اینکه همه از یک مذهب و یک دین پیروی کنیم، درحالی که با تحقق این امر هویت‌های متمایز را از بین می‌بریم و وجود و هویت امت ایران متعلق به تفاوت‌ها بوده و در غیر این‌صورت هویت‌ها غیراصیل و عاریتی می‌شود.

دکتر صادق‌نیا ادامه داد: وحدت یعنی افراد به دین و مذهب خود بوده، ولی در کنار آن به مذاهب و ادیان دیگر نیز احترام قائل باشند، آنچه که موجب اختلاف در جامعه می‌شود، تنها مذهب نیست، بلکه عوامل تاثیرگذار فراوانی در این زمینه دخیل هستند و ریشه تفاوت مذاهب موجب افزایش اختلافات می‌شود.

وی تصریح کرد: مسائل مربوط به وحدت باید در سطوح خرد، میانی و کلان بررسی گردد و وحدت صرفا از طریق نصیحت و کلامی عملی نمی‌شود و باید به مرحله عمل نیز برسد و وحدت نباید وسیله جذب آرا گردد و معضلات اجتماعی و اقتصادی باید با راهکارهای مناسب رفع شود.

 جوامع اسلامی برای پیشرفت نیازمند وحدت هستند

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین سیدجواد میرمهدی‌پور، رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه، نیز در این کارگاه بیان کرد: وحدت مقوله‌ای است که می‌توان در هر حوزه و مرحله‌ای از تمدن اسلامی از آن استفاده کرد.

وی افزود: در حوزه معرفتی و اعتقادی، چه بسا در طول تاریخ به دفعات فراوان، گفتمان‌ها و بحث‌هایی در این مورد انجام شده و راه‌های مشترکی از این گفتمان‌ها بین فقها و اقوام تشکیل گردیده و از بسیاری انحرافات و معضلات جلوگیری شده است.

دکتر میرمهدی پور افزود: در حوزه مسائل اجتماعی، کاربردی جامعه، اقتصاد، هنر، فرهنگ و سیاست می‌توان با طرح نظریه هایی در قالب نظریه‌های وحدت‌آمیز و مشارکت‌های اجتماعی و ارائه طرح‌هایی در قالب نظام‌سازی‌های توحیدی بین ادیان و اقوام، از وقوع بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرده و عوامل این آسیب‌ها را کنترل نمود و با ارائه طرح‌های خوب به نتایجی همانند تصویب قوانین در راستای وحدت علمی و کاربردی از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص وحدت تصریح کرد: مسلمانان باید شالوده زندگی خود را براساس اسلام و قرآن استوار نمایند تا در تمام ادوار زندگی موفق باشند و مبنای توحید و اعتقاد به وحدانیت حضرت حق در تمام شئون فردی و اجتماعی و اسلامی تاثیر گذارد و جامعه را به‌صورت یک جامعه هماهنگ و مرتبط با یکدیگر و متصل و برخوردار از وحدت سازد و جوامع اسلامی برای پیشرفت خود نیازمند وحدت هستند و ترقی و تعالی دنیای اسلام جز با انسجام اسلامی امکان‌پذیر نیست.

رئیس مرکز مطالعات ادیان و اقوام دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف به‌طور مکرر به وحدت میان آحاد جامعه و به‌خصوص میان مسئولان که الگوی مردم هستند، تاکید نموده و آن را تنها راه مقابله با تهدیدهای سنگین دشمنان معرفی نمودند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir