Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چهاردهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان وادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران از امروز با حضور شخصیت‌های علمی و ادبی داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد. 

این گردهمایی با حضور شخصیت های برتر ادبی ایران و جهان از کشورهای ترکیه، آذربایجان، رومانی، هندوستان، بنگلادش،عراق، فرانسه و استرالیا برگزار شد.

ادبیات کودک، استفاده از فنآوری های نوین آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی، مهارت خواندن در کتب درسی و بلاغت زیباشناسی سخن و مهارت های ارتباطی در دنیای معاصر از جمله موضوعات کارگاه های این گردهمایی بود.

کارگاه های تخصصی ویژه پژوهشگران و معلمان آموزش و پرورش نیز اجرا و همچنین موضوعات ویژه این گردهمایی شامل ادبیات و مشاهیر ادبی آذربایجان، فرهنگ و ادبیات عامه و محلی و اقلیمی آذربایجان بود.

دکتر مظفری و دکتر نظریانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه دبیر علمی و دبیر اجرایی این گردهمایی سه روزه بودند.

ویژه نامه این گردهمایی را از اینجا دانلود کنید 

ارسال ۴۲۰ مقاله به چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان  

دبیر علمی چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران از ارسال ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد.

دکتر علیرضا مظفری در آیین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران اظهار کرد: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی که در سال ۱۳۵۰ با عنوان انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی شروع به کار کرده بود بعد از انقلاب اسلامی از سال ۶۱ با تجدیدنظر در رسالت‌ها و اهداف آن مجددا کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: از آن تاریخ انجمن علاوه بر فعالیت در حوزه‌های انتشارات و حمایت از استادان و کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور، همه ساله همایش های متعددی را برای حمایت از پژوهشگران جوان و گره زدن ارتباط نسل متاخر و معاصر محققان حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار کرده است.

وی عنوان کرد: در کنار این کارهای ارزنده، این انجمن تاسیس شعبه های استانی را وجهه خدمت خود ساخته که در این راستا شعبه آذربایجان غربی در سال ۹۶ در دانشگاه ارومیه  افتتاح شد. 

دبیر علمی چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی آذربایجان گفت: این شعبه کرسی مولوی پژوهی در سال ۹۷ برگزار کرد و میزبانی چهاردهمین دوره گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به دانشگاه ارومیه رسید. 

وی اعلام کرد: بعد از اعلام فراخوان، ۴۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی داوران ۲۳۳ مقاله پذیرفته شد.

دکتر مظفری خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت بین المللی این همایش، بر آن شدیم تا چکیده مقالات آن به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شود که ترجمه بخش انگلیسی آن را اساتید گروه زبان انگلیسی دانشگاه ارومیه متقبل شدند.

زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک همه ایرانیان است

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک همه ایرانیان است و عارفان بزرگ دردها و مسایل مشترک بشری را به این زبان به بهترین شکل سروده اند و در واقع زبان فارسی میراث مشترک بشری به شمار می‌رود.

دکتر رحیم حب نقی در آیین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران که روز سه‌شنبه(۱۶ مهر) در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران از هزاران سال پیش مجموعه‌ای زیبا از تنوع قومیت‌ها فرهنگ‌ها و رنگین کمان ادیان و اقوام بوده است که هرکدام از این اقوام با وجود تکلم به زبان مادری خود، برای ارتباط میان خود، زبان فارسی را به عنوان رابط فرهنگی و علمی برگزیده اند و هرکدام به سهم خود در غنا و تحکیم پایه های محتوایی و زیباشناختی آن کوشیده‌اند.

وی افزود: همه شاعران ایران زمین، در اعتلای زبان و ادبیات این کشور سهم غیرقابل انکاری دارند، از این رو می توان گفت که زبان و ادبیات فارسی فارغ از زبان و فرهنگ بومی هرکدام از ما، به حق شایسته توجه و تکریم است.

رئیس دانشگاه ارومیه عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک همه ما ایرانیان است و عارفان بزرگ دردها و مسایل مشترک بشری را به این زبان به بهترین شکل سروده اند و در واقع زبان فارسی میراث مشترک بشری به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: شهریار، با وجود علاقه وافری که به تحکیم پایه های هنری زبان و ادبیات مادری خود داشت هرگز از توانمندسازی زبان و ادبیات ملی خود دست نشست و شاید بتوان گفت که عظمت شاعران و نویسندگان ما در این است که ذهن و ذوق خود را از دو مشرب فرهنگ بومی و ملی سیراب کرده و هرگز یکی را فدای دیگری نکرده‌اند.

دکتر حب نقی با تاکید بر اینکه نمی توان از خدمات شاعران، نویسندگان و پژوهندگان آذربایحان به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید، تصریح کرد: از عهدهای گذشته تاکنون آثار بزرگ مردان و بزرگ زنان این منطقه که با آثار خود بر غنای فکری و ارزش هنری زبان و ادبیات فارسی افروده اند، زینت بخش تاریخ ادبیات فارسی بوده و خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان از خدمات شاعرانی همچون قطران، خاقانی، نظامی و مهستی گنجوی، صائب، شمس و شیخ محمود شبستری، زین العابدین مراغه‌ای از گذشتگان دور تا پروین اعتصامی، شهریار، علامه جعفری، زریاب خویی، منوچهر مرتضوی، غلامحسین ساعدی از دوره معاصر، به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید. 

رئیس دانشگاه ارومیه در پایان گفت: امیدواریم این همایش و همایش های نظیر آن، بتواند در غنای ادبی و هنری زبان فارسی و گسترش آن در سطح جهانی موفق باشد.

 

ترویج زبان فارسی از مطالبات مقام معظم رهبری است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، پرداختن به زبان فارسی را یکی از مطالبات رهبری برشمرد و گفت: مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص زبان فارسی مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر کرده که برگزاری این همایش هم در جهت تحقق مطالبات ایشان بوده است.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در آیین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران که سه‌شنبه(۱۶ مهر) در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: مسئله تفرق زبان و گویش های مختلف در دین مقدس اسلام یکی از آیات و نشانه های خداوند است.

وی افزود: خداوند در خلقت آسمان ها و زمین و اختلاف گویش و زبان‌های مختلف، نشان های بسیاری برای انسان های عالم و اندیشمند قرار داده است. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی عنوان کرد: زبان فارسی با ظرفیت عظیم خود دارای حلاوت و شیرینی است که بر غیرفارس زبان‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم ابعاد مختلف اعجاز قران را بیان کرده که زبان هم از جمله اعجاز آن است.

وی در ادامه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره و بیان کرد: در این روایت آمده است که «اگر دین و در روایت دیگری اگر علم در ثریا باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از فارس (پارس) آن را در اختیار خواهند گرفت» که این روایت عالم بودن فارس زبان‌ها را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام قریشی افزود: هرچند اسلام در عربستان و حجاز متولد شد اما به وسیله فارس زبان‌ها گسترش یافت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اسلام به وسیله زبان فارسی در کشورهای مختلف گسترش یافت، این دین مدیون زبان فارسی است و برعکس فارس‌ زبان‌ها نیز مدیون اسلام هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بخشی دیگر از سخنان خود پرداختن به زبان فارسی را یکی از مطالبات رهبری برشمرد و گفت: مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص زبان فارسی مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر کرده که برگزاری این همایش هم در جهت تحقق مطالبات ایشان بوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری برگزاری همایش‌هایی اینچنینی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی بیشتر شود.

زبان فارسی در سبد فرهنگی خانواده‌ها باید سهم بیشتری داشته باشد

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: باید کوشش کنیم که در سبد فرهنگی خانواده‌های ما بخش زبان و ادبیات فارسی سهم بیشتری داشته باشد.

دکتر میرباقری فرد در آیین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی آذربایجان و ادبیات ایران اظهار کرد: امروز رشته زبان و ادبیات فارسی در شرایط بسیار خاص و مهمی به سر می برد زیرا به سبب زیرساخت‌های مناسبی که وجود دارد می تواند یک دوره جهش و تعالی برای آن قلمداد شود.

وی افزود: ما وظیفه داریم این میراث بزرگ را در حوزه زبانی و ادبیات و حتی خط حفظ کنیم، ارتقا ببخشیم و از ظرفیت‌های این میراث بزرگ بهره بگیریم.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عنوان کرد: ما باید از این سرمایه بزرگ برای اعتلای فرهنگی جامعه بهره بگیریم و شخصیت های ادبی را تکریم و برای آنها بزرگداشت برگزار کنیم.

وی ادامه داد: باید کوشش کنیم که در سبد فرهنگی خانواده‌های ما بخش زبان و ادبیات فارسی سهم بیشتری داشته باشد و علاوه بر این، برگزاری جلسات اینچنینی نتایج و دستاوردهای کاربردی به همراه داشته باشد.

میرباقری فرد گفت: امروز شاهد هستیم که انجمن تروبج زبان و ادب فارسی جایگاه بزرگی در سیاست گذاری های زبانی و ادبی کشور پیدا کرده و هم اکنون رسالت اصلی خود را ترویج زبان و ادب فارسی قرار داده است.

وی افزود: باید تلاش کنیم که ظرفیت بزرگ زبان و ادبیات فارسی را برای سامان بخشیدن و اعتلای فرهنگی جامعه به کار بگیریم و این کار با همراهی همه ادیبان انجام می پذیرد.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در ادامه با اشاره به اینکه، امروز دوره تاریخی را پشت سر می گذاریم، تصریح کرد: برای حفظ و اعتلا و سامان بخشیدن به زبان فارسی، رهنمودهای مقام معظم رهبری چراغ راه است که باید از آنها بهره گرفت.

وی به بسترهای ترویج و اعتلای زبان فارسی نیز اشاره و ذکر کرد: جایگاه بزرگی در اسناد بالادستی برای رشته زبان و ادبیات فارسی درنظر گرفته شده که این جایگاه مورد غبطه سایر رشته ها قرار گرفته است.

میرباقری فرد با اشاره به اینکه رشته زبان و ادبیت فارسی یک رشته راهبردی است، تصریح کرد: این رشته در کشورهای خارجی نیز جایگاه ویژه ای دارد که باید پشتوانه و حمایت از آن هم متناسب با ظرفیت‌های آن باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اشاره و ذکر کرد: یکی ار برنامه های این انجمن از سال ۸۳ برگزاری گردهمایی‌های سالانه بوده است که با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود.

 میرباقری فرد افزود: این همایش زمینه ارتباط و پژوهش سه نسل را فراهم می کند و هر سال چهره های جدیدی را دعوت می کنیم تا امکان ارتباط این اساتید با دانشجویان فراهم شود.

وی ادامه داد: امسال در چهاردهمین دوره از گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بر ارتقای کیفی مقالات تاکید شده و تنوع برنامه‌ها نیز بیشتر شده است.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عنوان کرد: دانشگاه ارومیه امروز به پایگاهی برای رشته زبان و ادبیات فارسی تبدیل شده و در سال‌های گذشته نیز برنامه‌های خوبی را در راستای اعتلای این زبان برگزار کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی آذرماه سال ۹۹ به میزبانی دانشگاه اهواز برگزار می شود.

در افتتاحیه این گردهمایی  پیام های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری , وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حداد عادل نیز قرائت شد

در افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی متن پیام دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری توسط دکتر بهادر باقری به عنوان معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور قرائت شد :
در قسمتی از این پیام آمده است :
امیدوارم چنین برنامه های علمی و فرهنگی زمینۀ همدلی و همکاری پژوهشگران و صاحب نظران را بیش از پیش فراهم آورد و ما و شما را در ترویج زبان، ادبیات و فرهنگ گرا ن سنگ ایرانی یاری کند. همچنین از دانشگاه ارومیه، میزبان شایستۀ این نشست فرهنگی و علمی، قدردانی می کنم .
چنانکه مستحضرید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همواره گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی را از وظایف و مسئولیتهای ذاتی مهم خود تلقی کرده است و ترویج مفاهیم والای ادبی سرزمینِ دیرسالمان را در گوشه گوشۀ گیتی ترویج زیبایی، والایی و فرزانگی میداند و از ارکان مهم دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی در جهان برمی شمارد. این وزارت از حدود 40 سال پیش تا کنو ن با اعزام بیش از 270 استاد به حدود 60 کرسی در دانشگا ههای جهان زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی را به خوبی گسترش داده است و اکنون نیز این امر جزو برنامه های مهم و راهبردی ماست.

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir