Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

در چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که روز های 16 الی 18 مهرماه به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد،‌اساتید و شخصیت های ادبی جهان میهمان دانشگاه بودند. در زیر سخن برخی از این بزرگان را در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بخوانید:

 

 دکتر مهدی محقق

 گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یک دانشگاه برگزار می شود که امسال چهاردهمین دوره آن در دانشگاه ارومیه برگزار می شود و دوره بعدی آن نیز قرار است در دانشگاه اهواز برگزار شود. در این گردهمایی اساتید ادبیات فارسی با یکدیگر آشنا می‌شوند و کارهای تحقیقاتی یکدیگر را می بینند و نسل جوان نیز با نسل گذشته آشنا می شوند و در واقع ترقی علمی پیدا می‌کنند. این همایش نشان دهنده توانمندی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه است.

 

 دکتر ژاله آموزگار

 عقیده دارم آذربایجانی‌ها بیش از همه حافظ زبان فارسی هستند و بر روی این زبان غیرت بسیار زیادی دارند. خدمتگزاران زبان فارسی همچون دکتر زریاب خویی، محمدامین ریاحی و سیدحسن تقی زاده و ... همه آذربایجانی بوده و زبان فارسی را حفظ کرده‌اند. گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که باعث ارتباط پیشکسوتان با جوانان می‌شود بسیار حائز اهمیت است. باید کار را به دست جوانان سپرد، اما رابطه خود را با آنها نباید قطع کرد و این باید ادامه پیدا کند.

 

 

دکتر عدنان کارا اسماعیل اوغلو رئیس گروه ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا

از ترکیه به این همایش دعوت شده‌ام و از این دعوت بسیار خرسند هستیم. این ارتباطات برای اساتید بسیار مثمرثمر است که امیدواریم ادامه داشته باشد چون برای دو کشور دارای فایده است. زبان و ادبیات فارسی در گذشته در آسیای صغیر بسیار رایج بوده و مفاهیم اجتماعی و اسلامی را در برداشته است و مردم مسلمان آناتولی هم از آن استفاده می کرده‌اند بخصوص ما از اشعار و سخنان حضرت مولانا، سعدی شیرازی و حافظ اندرزهای زیادی را شنیده‌ایم و آنها در مردم ترکیه جایگاه بالایی را دارند. نزدیک چهل سال است که در دانشگاه های مختلف ترکیه زبان فارسی را تدریس می کنم و در آنکارا هم انجمن تحقیقات مولانا را داریم که سالهاست در آنجا دیوان و اشعار مولانا را برای مشتاقان آنحضرت می‌خوانیم.

 

دکتر علی گوزل یوز رئیس گروه ادبیات فارسی دانشگاه استانبول 

چندین بار در گذشته در این گردهمایی شرکت کرده ام و این گردهمایی برای ارتباط و آشنایی اساتید با یکدیگر و تبادل افکار و اندیشه بسیار دارای اهمیت است. در دانشگاه استانبول حدود ۵۰۰ دانشجوی زبان فارسی را داریم که برخی از آنها نیز امسال برای یک دوره کوتاه مدت به ایران آمدند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir