Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم (با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه) 22 و 23 آبان ماه 98 به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.

 دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: در سال‏های اخیر تقاضای آب کشاورزی در نقاط مختلف دنیا به ‏دلیل تغییر اقلیم، افزایش رشد جمعیت و توسعه اراضی کشاورزی و صنایع وابسته روند افزایشی قابل توجهی داشته و بخش اعظم مصارف آب شیرین از منابع آب تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده است، به طوری که موجودیت منابع آب شیرین تجدیدپذیر، اکوسیستم و محیط زیست در نقاط مختلف دنیا خصوصاً در مناطق خشک و نیمه-خشک مانند ایران و حوضه آبریز دریاچه ارومیه در معرض خطر قرار گرفته است. 

دکتر مجید منتصری افزود: در این موقعیت، گردهمایی و تبادل نظر مختصصین پیشرو علوم آبیاری و زهکشی و سایر علوم وابسته جهت تنویر راهکارها و تکنیک ‏های نوآورانه مدیریت پایدار و استفاده بهینه آب برای مصارف کشاورزی بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزی به‏ عنوان اصلی‏ ترین زمینه اشتغال و درآمد، حدود 90 درصد مصارف آب‏ های تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده و دریاچه ارومیه را در معرض خطر خشک شدن قرار داده است، عنوان کرد: لذا تمرکز بر مسائل مختلف آبیاری و زهکشی حوضه آبریز مذکور جهت کاهش مصرف و استفاده بهینه و پایدار از منابع آب می‏ تواند به‏ عنوان گام موثر در حل مشکلات منطقه و ارائه الگوی مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی در نقاط دیگر کشور و دنیا باشد. 

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران ادامه داد: در این راستا، اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع اصلی مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم (با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه) 22 و 23 آبان ماه جاری توسط گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود. 

وی به محورهای این کنگره اشاره و تصریح کرد: -مدیریت، بهره برداری و نگهداری از شبکه های آبیاری و زهکشی، -کشاورزی پایدار- سازگاری کشاورزی با تغییرات اقلیمی، -رقابت در تقاضای آب و -آبیاری و زهکشی در چشم انداز، محورهای کنگره بین المللی زهکشی و آبیاری ایران است.

دکتر منتصری اعلام کرد: در مجموع 280 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که 210 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است؛ از این تعداد 170 مقاله به صورت پوستر و 40 مقاله نیز به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از مقالات ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از کشورهای خارجی هستند، گفت: مقالاتی از کشورهای مختلف ارسال شده است و اساتیدی نیز از کشورهای هلند، آمریکا، ترکیه و پاکستان در کنگره حضور خواهند داشت.

دبیر علمی کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران همچنین با اشاره به حضور چندتن از معاونین وزرات نیرو و جهاد کشاورزی و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان میهمان و سخنران در این کنگره، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه با حضور شرکت های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده قطعات اندازه گیری و آبیاری و زهکشی و برگزاری پنج نشست تخصصی، پنج کارگاه آموزشی و نشست مدیران گروه های مهندسی آب دانشگاه های سراسر کشور از دیگر برنامه های کنگره آبیاری و زهکشی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در پایان، مقالات برتر در دو بخش پوستر و شفاهی معرفی و از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

لازم به ذکر است؛ اولین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران سال 94 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده و دوره های دوم و سوم نیز در سال های 95 و 96 به میزبانی دانشگاه های صنعتی اصفهان و شهید چمران اهواز برگزار شده است.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir