Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانشگاه ارومیه هر ساله نسبت به جذب دانشجویان خارجی واجد شرایط در مقاطع مختلف تحصیلی اقدام می‌کند و بر همین اساس تعداد قابل توجهی دانشجو از کشورهای همسایه به ویژه شمال عراق در این دانشگاه پذیرش می‌شود. 

اولین دانشجویان خارجی دانشگاه ارومیه ۱۲ سال پیش قدم به این دانشگاه گذاشتند اما شمار آنان از سال گذشته و به ویژه سال تحصیلی جاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (PhD) به صورت قابل توجه افزایش یافته است. 
جایگاه علمی دانشگاه ارومیه، داشتن اساتیدی با مدارج علمی بالا، مرزی بودن شهر و نزدیک بودن مسافت آن با کشورهای همسایه از جمله عوامل محلی برای افزایش شمار دانشجویان خارجی این مرکز علمی به شمار می‌رود اما شرایط اقتصادی و ارزش پولی نیز در جذب آنان تاثیرگذار به نظر می‌رسد.
«نهرو رمضان صالح»، دانشجوی اهل شهر اربیل عراق که مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه «صلاح‌الدین» اربیل اخذ کرده و به واسطه یکی از دوستانش با دانشگاه ارومیه آشنا شده است، جزو دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد رشته ریاضی کاربردی دانشگاه ارومیه است.
مجال گفت و گو با «نهرو»، «ایوان» و «پخشان» فرصتی برای آشنایی با انگیزه دانشجویان عراقی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی است و افق پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های مرزی را پیش‌رو قرار می‌دهد.
اولین مشوقم برای ادامه تحصیل همسرم بود
«نهرو» که ۳۲ سال سن دارد و متاهل است، اولین مشوق خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه ارومیه را همسرش می‌داند و می‌گوید: وی اولین پشیبان من بود و مخالفتی با آمدن من به اینجا نداشت؛ سایر اعضای خانواده‌ام نیز از آمدنم به اینجا راضی بودند.
به گفته خودش به سه دلیل اصلی دانشگاه ارومیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است که این دلایل شهریه مناسب، نزدیک بودن شهر ارومیه به زادگاهش اربیل و مورد تایید بودن دانشگاه ارومیه در وزارت آموزش عالی کشور عراق است.
«نهرو» ادامه داد: در حال حاضر همراه با ۶ دانشجوی خارجی دیگر در رشته ریاضی مشغول به تحصیل هستیم و برای ما یک کلاس جداگانه تشکیل شده است. در ابتدای امر ما مشکل فهم زبان فارسی را داشتیم و این باعث شده بود که در کلاس مختلط با دانشجویان ایرانی درس‌ها را خوب یاد نگیریم اما اکنون که کلاس ما به زبان انگلیسی اداره می‌شود، مشکل فهم درس‌ها نیز رفع شده است.
سطح علمی اساتید دانشگاه ارومیه بالاست
«نهرو» سطح علمی اساتید دانشگاه ارومیه را بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه اساتید این دانشگاه از لحاظ علمی بسیار توانمند هستند و درس‌ها در سطح بالایی ارائه می‌شود.
در ادامه این مصاحبه نیز نظر این دانشجوی عراقی را در مورد شهر ارومیه و مردمان آن جویا شدیم که در پاسخ گفت: مردم این شهر بسیار خوب هستند و ارومیه هم شهری خوش آب و هوا و پاک است؛ اصلا احساس غریبی نمی‌کنم و انگار که در شهر خودم هستم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه از نظر اسکان هم مشکلی نداریم و در خوابگاه نیز اتاق بسیار خوب و تمیزی را به ما داده‌اند؛ مسافت ارومیه تا شهر اربیل حدود پنج ساعت است و همین نزدیکی مسافت‌ باعث شده است تا برخی از دوستانم هر هفته بعد از اتمام کلاس‌ها به شهرشان رفت و آمد ‌کنند اما من خودم ۲ تا سه هفته یکبار به شهرم می‌روم.
وی افزود: پیشنهاد من این است که روند پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه ارومیه در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

توسط یکی از دوستانم با دانشگاه ارومیه آشنا شدم
«ایوان قادر صالح» که اهل شهر سلیمانیه است در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه ارومیه پذیرش شده و وی هم به واسطه یکی از دوستانش با دانشگاه ارومیه آشنا شده است.
او می‌گوید: دانشگاه‌های شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق از چهار سال پیش تاکنون در مقاطع ارشد و دکترا پذیرش نداشته‌اند، به همین دلیل ما نمی‌توانستیم در شهر خودمان درس بخوانیم و اینجا را برای ادامه تحصیل انتخاب کردیم؛ در ابتدای امر خانواده‌های ما دوست نداشتند که از آنان دور شویم اما وقتی علاقمندی ما را به ادامه تحصیل دیدند، ما را حمایت کردند؛ مسافت ارومیه تا سلیمانیه حدود هفت تا هشت ساعت است.
این دانشجوی خارجی دانشگاه ارومیه ادامه می‌دهد: در کلاس ما ۱۴ دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند که از این تعداد سه نفر دختر و مابقی پسر هستند؛ در ابتدای کار یک دوره آموزشی زبان فارسی را گذراندیم و تا حدودی زبان فارسی را یاد گرفتیم. البته برای ما تدریس به زبان انگلیسی بهتر است چون ما در دوره کارشناسی در دانشگاه «صلاح‌الدین» اربیل درس‌هایمان را با زبان انگلیسی فرا گرفته‌ایم.
«ایوان» که از سطح علمی اساتید دانشگاه ارومیه بسیار راضی است، می‌گوید: دانشگاه ارومیه اساتید خیلی خوبی دارد؛ دانشجویان نیز برخورد بسیار خوبی با ما دارند و من از ادامه تحصیل در اینجا خیلی راضی هستم؛ دوستانمان هم در شهر سلیمانیه ترغیب شده‌اند که به اینجا بیایند.
وی گفت: خوشبختانه ما اینجا مشکل خاصی نداریم فقط رشته تحصیلی ما بسیار به اینترنت وابسته است و با مشکل کمبود اینترنت مواجه هستیم.
اوایل تحصیل، دلتنگ خانواده بودم
«پخشان قاسم عبدالله»دوست ایوان که دانش‌آموخته رشته ریاضی دانشگاه «صلاح‌الدین» اربیل است در مورد نحوه ورودش به دانشگاه ارومیه، گفت: از طریق یکی از دوستانم برای ثبت‌نام در این دانشگاه اقدام کردم و تابستان امسال ثبت‌نام را انجام دادم و بعد در کلاس آموزش زبان فارسی هم شرکت کردم.
او ادامه می‌دهد: چون اول بار است که از خانواده‌ام دور شده‏ام، اوایل کمی دلتنگ خانواده بودم اما حالا عادت کرده‌ام. 
«پخشان» هم با اداره شدن کلاس‌ها به زبان انگلیسی موافق است و می‌گوید: اگر کلاس‌ها به زبان انگلیسی دایر شود، برای ما راحت‌تر است چون فارسی کمی سخت است؛ می‌خندد و ادامه می‌دهد: دانشجویان ایرانی بسیار زرنگ هستند و کلاس ما جداگانه باشد، بهتر است.
وی اضافه کرد: خداروشکر اینجا مشکل خاصی نداریم و مدیر گروه و اساتید رشته ما بسیار خوب هستند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir