Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولید محصولات طبیعی و ارگانیک زنبور عسل شامل انواع عسل با موم و شهد. بره موم. گرده گل. ژله رویال (ژله شاهانه) و ملکه. به همت دکتر مختار غفاری  عضو هیات علمی در گروه علوم دامی دانشگاه ارومیه در این دانشگاه صورت می گیرد.

 دکتر مختار غفاری مسئول واحد زنبورداری دانشگاه ارومیه با اشاره به افزایش تعداد کندوهای زنبور عسل دانشگاه ارومیه گفت: با توجه به نیاز به تعداد بیشتر کندوی زنبور عسل برای کارهای اصلاح نژادی و کارهای پژوهشی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، طبق قراردادی که با دانشگاه صورت گرفت  اقدام به خرید و افزایش کندوهای زنبورعسل کردیم بنابراین در کنار کارهای علمی که در ارتباط با زنبورعسل صورت میگیرد از ناحیه تولیدات زنبور و فروش آن زنبورداری و فعالیتهای علمی- پژوهشی آن را اداره مینماییم.

دکتر غفاری ادامه داد: در داخل دانشگاه به تعدادی که برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی لازم هست همیشه تعدادی کندو وجود دارد ولی اغلب کندوها در فصل تولید شهد در طبیعت در حال کوچ میباشند و در فصل شهد دهی گیاهان عمدتا از مناطق ییلاقی استان آذربایجانغربی، شامل مرگور و مارمیشو برای تولید عسل طبیعی بهره میبریم. و از سال آینده در نظر داریم برای تولید عسل­های خاص گیاهان مثل عسل کنار که در منطقه آذربایجان وجود ندارد، به آن مناطق هم کوچ داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در مورد تنوع تولیدات زنبورهای عسل بیان کرد: معمولا عموم مردم از محصولات زنبور عسل فقط عسل را می­شناسند و از آن استفاده میکنند در حالیکه عسل فقط یک نوع از تولیدات زنبورعسل میباشد و علاوه بر آن در دنیا به شکل تجاری محصولاتی مانند ژله شاهانه، گرده گل، بره موم و زهر زنبورعسل هم تولید و به بازار مصرف عرضه میشود. که هر کدام از نظر تغذیه­ای برای انسان دارای اهمیت به­سزایی هست و در درمان انواع بیماریها از تولیدات زنبورعسل نیز استفاده میشود. و هم اکنون ما به تولید تمامی این موارد می­پردازیم.

دکتر غفاری در پایان ضمن اشاره به انواع عسل که شامل عسل های تقلبی، عسل تغذیه ای و عسل طبیعی است، اضافه کرد: در ارتباط با عسل درست است که از واژه رس کردن بجای شکرک زدن استفاده نماییم. اگر عسل طبیعی گرما ندیده باشد در صورتی که در دمای کمتر از 15 درجه قرار گیرد به ارامی شروع به رس کردن خواهد کرد که کاملا طبیعی میباشد و حالت رس کرده عسل طبیعی از نظر ظاهری شبیه روغن حیوانی خواهد بود. ولی مربا و یا عسلهای تقلبی شکرک میزنند که با رس کردن کاملا متفاوت و قابل تشخیص می­باشد. اگر عسل طبیعی رس بزند در صورتیکه مجددا به آن گرما داده شود به حالت اول برمیگردد.

لازم به ذکر است جهت تهیه  محصولات زنبور عسل  میتوانید به  زنبورستان دانشگاه واقع در قسمت دامپروری مراجعه نمایید.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir