Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون رییس جمهوری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه گفت: احیای این دریاچه، حق شهروندی ساکنان این منطقه است و مردم نباید فریب شعارها و تبلیغات غلط موجود در این زمینه را بخورند.

دکتر عیسی کلانتری روز پنجشنبه 14 اسفندماه در آیین تجلیل از خدمات تلاشگران احیای نگین فیروزه‌ای ایران در ارومیه خطاب به مردم ساکن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ناموس شماست و اگر دولتی سیاست دیگری در قبال احیای دریاچه به کار گیرد، مردم باید در مقابل آن بایستند چرا که صیانت و حفاظت از دریاچه ابتدا وظیفه اصلی مردم و بعد وظیفه مسوولان است.

وی با اشاره به تبلیغات غلط در زمینه مخالفت کارگروه ملی با کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: این سخنان بی اساس بوده و هیچ منعی در توسعه صنعت، گلخانه و کشاورزی در مکان های بسته نداشته ایم، هرچند توسعه کشاورزی آبی در سطح باز ممنوع شده‌است و باید هم ممنوع باشد.

دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه عده ای که منافع کوتاه مدت داشتند احیای دریاچه ارومیه را برنمی‌تابیدند، افزود: این افراد منافع ملی را تشخیص نمی‌دادند در حالیکه نجات دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن آن به معنای دست یابی به توسعه پایدار است.

کلانتری با قدردانی از توجه ویژه رییس جمهوری به موضوع دریاچه ارومیه اضافه کرد: دکتر روحانی یک استراتژیست بودند چرا که نجات بخشی دریاچه ارومیه از خشک شدن را جزو اولویتهای اول دولت قرار دادند و برنامه ریزان نیز براین اساس حرکت های خود را در این زمینه آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از دریاچه ارومیه وظیفه اولویت دار و اول مردم منطقه است، گفت: تمام مردم ایران در قبال صیانت از این نگین فیروزه ای کشور نقش و مسوولیت دارند.

دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: باید از هر دولتی که در آینده امور را به دست می گیرد، حفاظت از دستاوردهای کارگروه در احیای دریاچه ارومیه را مطالبه کرد.

دکتر حب نقی رییس دانشگاه ارومیه نیز در این زمینه گفت: دانشگاه ارومیه با یکهزار و ۶۰۰ دانشجوی دکترا و بیش از ۵۰۰ هیات علمی و چهار هزار دانشجوی ارشد ظرفیت بزرگی برای ارائه راهکار و رفع مسایل و مشکلات دریاچه ارومیه است.

وی بیان کرد: دانشگاه ارومیه برای کمک به احیای این نگین ارزشمند پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه را تاسیس کرد، چرا که معتقد هستیم دانشگاهیان در این زمینه مسوولیت دارند.

در این آیین از حدود ۳۰ تن از فعالان تشکل های مردمی و مدیران دولتی و تلاشگران در زمینه احیای دریاچه ارومیه با اهدای لوح و تندیسی تجلیل شد.

همچنین تمبر یادبود اختصاصی دریاچه ارومیه، سامانه مدیریت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی کم آب بر و چهار جلد کتاب شامل دستاوردهای طرح ملی نجات دریاچه ارومیه  رونمایی شد.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

همچنین بعد از این مراسم جلسه کمیته آینده پژوهشی دریاچه ارومیه برگزار شد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir