Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در یکی دیگر از برنامه‌های «عصر کتاب استانی» که به‌همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد از خانم دکتر فاطمه مدرسی عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه  و سجاد آیدنلو، دو تن از مفاخر استان آذربایجان‌غربی تجلیل شد.

اولین برنامه «عصر کتاب استانی» در آذربایجان غربی که به‌همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، به تجلیل از دو تن از مفاخر استان، فاطمه مدرسی و سجاد آیدنلو اختصاص داشت که عصر روز  (شنبه 23 اسفندماه) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه ، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و فعالان حوزه فرهنگ در آذربایجان غربی، برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، با تقدیر از مدیرعامل و سایر مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌دلیل اهتمام در برپایی چنین نکوداشت‌هایی برای بزرگان حوزه فرهنگ و ادب، گفت: بر اساس رسالتی که در حوزه فرهنگ و هنر بر دوش داریم با برگزاری چنین مراسمی می‌توان گام کوچکی در راستای تقدیر از این دوستان برداشت.

حجت الاسلام ناصر خدایاری، تجلیل و قدردانی از مفاخر علمی، فرهنگی و ادبی در هر استان را فرصتی مغتنم برای اعتلا و رشد و توسعه فرهنگ آن استان دانست و گفت: ما اگر بخواهیم نظریه‌های اقتصادی، سیاسی، حقوقی و یا دیگر نظریه‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم که گام اول برای رسیدن به این موارد انسان‌شناسی است و ارائه تعریف درستی از انسان است.

این مقام مسئول ادامه داد: تجلیل از مفاخر و مشاهیر گام مهمی در راستای شناساندن بزرگان علم و فرهنگ و هنر این استان است و بدون تردید این امر موجب انگیزه، تشویق مفاخر و الگوگیری نسل جوان و آینده خواهد شد.

دکتر افشار کبیری، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه  گفت: متاسفانه بستر حوزه فرهنگی و ادبی امروز،؛ یک بستر بازاری است و تجاری سازی ایده‌ها و گفتمان‌های غالب دانشگاه‌ها را پر کرده است.

وی ادامه داد: در این حوزه چیزی بجز عشق، افراد را نمی‌تواند به این حوزه علاقمند کند و متاسفانه آثار ارزشمند به سمت فراموشی می‌رود. به همین‌ علت بحث کتاب و عصر کتاب و مباحث مرتبط با این موضوعات باید تکرار شود تا در قبال افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شرمنده نشویم.

دکتر کبیری با اشاره به این نکته که انسان دانشگاهی توام با مساله، پژوهش و تولید علم در قالب مقالات، کتاب ها و سخنرانی هاست

، افزود: مسئله‌ای که در مورد این مفاخر مهم است، دانشگاهی بودن افراد است؛ این افراد ارثیه و سرمایه‌های فرهنگی هستند. دکتر مدرسی به عنوان یک فرزند خلف از خانواده ای ادیب و فرهنگ دوست با بهره گیری مناسب از سرمایه فرهنگی خانواده اش به نحو احسن این سرمایه را بازتولید کردند و در جامعه فن سالار و مرد سالار توانستند به عنوان یک زن موفق مسیر پیشرفت در مسیر فرهنگ و ادبیات در ابعاد آموزشی و پژوهشی را برخود هموار کنند که امروز ما شاهد تجلیل از این همکار بزرگوار هستیم. انشالله این مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب تداوم داشته باشد.

هادی طباطبایی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در سرزمینی پر از افتخار همچون ایران زندگی می‌کنیم، گفت: در این راستا استان آذربایجان‌غربی نقش قابل توجهی داشته و هیچوقت آذربایجان‌غربی در طول تاریخ خالی از دانشمند و مفاخر نبوده است.

وی افزود: ارومیه مهد علم است و یکی از شهرستان‌های ادب‌خیز این استان مهاباد است که از قدیم‌الایام مهد علم، عرفان، فرهنگ و هنر و ادبیات بوده و مفاخر برجسته و بزرگی در حوزه‌های مختلف در آن تربیت و رشد یافته‌اند.

بر اساس همین گزارش، دکترفاطمه مدرسی، استاد زبان و ادبیات فارسی هم که به‌عنوان یکی از مفاخر فرهنگ و ادب استان آذربایجان‌غربی در این برنامه از وی تقدیر شد، دارای 42 عنوان کتاب است. تافته ریگ زیر باران، سی مرغ در آیینه سیمرغ، از واج تا جمله، قلعه دختر، ترجمه و تصحیح منظر الانسان، ای عشق تو موزونتری، روزون رفته هیچ وَه نَتاتِن) شروه و ترانه در هرمزگان (دشنه به گلو)، ستیزه‌جویی در سروده‌های شاملو و پیر نیشابور از جمله کتاب‌های اوست.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir