Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقاله دکتر رسول شعبانی عضو محترم هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ارومیه به عنوان برترین مقاله در بیست و یکمین کنفرانس هوافضای ایران در دانشگاه علم و صنعت انتخاب شد.

دکتر سعید مهجوری فارغ التحصیل دوره دکتری دانشگاه ارومیه و پروفسور مارتین اسکات عضو هییت علمی دانشگاه cranfield انگلیس و نماینده ایرباس در بخش فرود در آن دانشگاه از همکاران دکتر شعبانی در این طرح هستند. 

 

عنوان این مقاله :‌

Conceptual Design of a New Test Setup to Simulate Aircraft tyre Spin-up Dynamics

طراحی مفهومی یک سیستم آزمایشگاهی جدید و کار آمد جهت شبیه سازی تماس اولیه تایرهواپیما با سطح باند

یکی از حساس ترین مراحل فرود یک هواپیما لحظه اول تماس تایرها با سطح باند می باشد. در این مرحله که در کسری از ثانیه اتفاق می افتد بیشترین نیرو ها هم به تایرها و هم به سازه هواپیما وارد می گردد. لذا شبیه سازی این مرحله در طراحی هواپیما ها بسیار مهم می باشد. مهمترین مرکز تحقیقاتی در خصوص شبیه سازی فرود هواپیما، مرکز تحقیقاتی مربوط به ناسا(NASA Langley Research Center) میباشد که آزمایشهای متعددی با هزینه فوق العاده بالا انجام داده است. آزمایشهای انجام گرفته در این مرکز در یک باندی بطول 850 متر و با توان بسیار بالا در حدود 30000کیلووات بوده است.

در طرح پیشنهادی، نویسندگان مقاله ایده و روش متفاوتی بر مبنای استفاده از نیروی گریز از مرکز و بکارگیری یک سانتریفیوژ جهت شبیه سازی تایر هواپیما با سطح باند پیشنهاد داده اند. در طرح پیشنهادی کلیه نیرو های تماسی و سرعت های افقی و عمودی هواپیما در لحظه تماس قابل کنترل خواهد بود.

خطاهای طرح پیشنهادی به لحاظ عملکرد قابل کنترل بوده و تفاوت اساسی با آزمایشهای انجام گرفته در مرکز تحقیقاتی ناسا نخواهد داشت ولی به لحاظ توان مصرفی ( در حدود 100 کیلو وات) هزینه بسیار پایین خواهد بود. طرح پیشنهادی، اخیرا در مجله Aircraft Engineering and Aerospace Technology  نیز پذیرفته شده است. نویسندگان مقاله برنامه ریزی میکنند تا با ارایه طرح فوق در کنفرانس هوافضا که در لوزان سویس برگزار خواهد شد بتوانند حامی مالی در این خصوص پیدا کرده و موضوع را تجاری سازی نمایند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir