Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین کنگره ملی ایمنی غذا و دارو صبح چهارشنبه ۲۶ مهرماه در دانشگاه ارومیه با حضور دکتر ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه، دکتر ولیزاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آغاز به کار کرد.

اجرای پانل‌های تخصصی در حوزه فناوری‌های نوین در ایمنی غذا و دارو، بررسی چالش‌های این حوزه و نیز سخنرانی اساتید مختلف از جمله برنامه‌های این کنگره دو روزه در ۲۶ و ۲۷ مهرماه خواهد بود.

دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه در آیین افتتاح این کنگره ملی گفت: تامین غذا یک بحث اساسی بوده و مربوط به امنیت ملی کشورها می شود.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی در بحث غذا و دارو دارای ویژگی های خاصی  بوده و این استان ۲.۶ درصد از مساحت کل کشور و ۵.۶ درصد از مساحت کل زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در حوزه تولید محصولات باغی مقام سوم کشور را دارد خاطرنشان کرد: همچنین استان درحوزه تولید سیب رتبه اول کشور و در تولید انگور نیز از نظر کیفی رتبه اول و  از نظر کمی رتبه سوم کشور را  به خود اختصاص داده است.

دکتر علیجانپور بیان کرد: ۱۳۴ واحد صنعتی درحوزه صنایع تبدیلی فعالیت می کنند که سالیانه بیش از ۴ میلیون تن محصول را تبدیل می کنند و همچنین استان رتبه اول کنسانتره کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه ارومیه درادامه افزود: استان ار نظر تنوع گونه های گیاهی، منابع آبی و خاکی سرآمد کشور بوده و برگزاری چنین کنگره هایی می تواند نقش موثری در بازاریابی محصولات تولیدی در استان را ایفا نماید.

وی گفت: این کنگره اولین کار مشترک دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه ارومیه بوده و انشالله در آینده نزدیک شاهد برنامه های مشترک دیگری از دو دانشگاه خواهیم بود.

دکتر علیجانپور اظهار کرد: تحقیق درمورد پسماند صنایع غذایی یکی از ماموریت های دانشگاه ارومیه بوده که در این کنگره به آن پرداخت خواهد شد.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی و کشاورزی دانشگاه ارومیه درحوزه غذا فعالیت دارند ابراز داشت: ۹ نفر از اساتید دانشگاه ارومیه در میان ۱ درصد اساتید برتر جهان بوده  که از این میان سه نفر در دانشکده دامپزشکی و کشاورزی فعالیت می کنند.

وی در پایان از تمامی صنعتگران و صاحبان واحدهای تولیدی درخواست کرد که برای توسعه فاز تحقیقات، بازاریابی وتولید محصول خود از ظرفیت دانشگاه ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه استفاده نمایند.

قرنطینه موادغذایی ورودی به کشور در راستای توجه به مقوله ایمنی موادغذایی

ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این اظهار کرد: آذربایجان غربی دارای مرز مشترک با سه کشور و ۶ پایانه مرزی رسمی بوده که در تمامی این پایانه ها قرنطینه های پزشکی و غذایی لازم در راستای ایمنی غذایی آحاد جامعه انجام می گیرد.

وی ادامه داد: وقتی بحث ایمنی غذایی می شود کار در آذربایجان غربی شبانه روزی می شود و ما علاوه بر مبادی رسمی، مبادی غیر رسمی ورودی موادغذایی را کنترل می کنیم.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان غربی افزود: امروزه بحث ایمنی غذا و دارو از موارد بسیار مهمی بوده و باید تلاش خود را بکنیم تا مردم غذای سالم بر سفره خود بگذراند.

ابراهیمی در ادامه افزود:  امید است با ارائه مطالب تخصصی در این کنگره شاهد تقویت و بهبود مساله ایمنی غذا در استان و کشور باشیم.

وی بیان کرد: بعضی از کشاورزان و تولید کنندگان اطلاعاتی از محصولات تولیدی خود را ندارند و لذا آموزش آن ها جهت تولید محصولات غذایی سالم بسیار ضرروی است.

بیماری سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر غذای آلوده

رئیس کنگره ملی ایمنی غذا و دارو گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف غذای آلوده  به بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر محمدامین ولی‌زاد در آئین افتتاح این کنگره اظهار داشت: آذربایجان‌غربی ۹۹۶ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور دارد.

وی، افزود: بیش از یک چهارم گمرکات کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این امر در صادرات و واردات مواد غذایی به کشور نقش مهمی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: آذربایجان‌غربی رتبه اول کشور در تولید و صادرات سیب درختی، کنسانتره، پوره میوه، قند، تولید و بسته بندی عسل، تولید ۲۳۵ هزار تن انگور و رتبه ۲ کشور در آبمیوه را دارد.

دکتر ولی‌زاد ادامه داد: ارومیه شهر اولین‌هاست بطوریکه ۱۵۰ سال قبل توسط دکتر جوزف کاکران اولین مدرسه طب نوین در ارومیه تاسیس شد، اولین مدرسه پرستاری در ارومیه، اولین خانه بهداشت کشور در ارومیه با خانه بهداشت حیدرلوی بیگلر در روستای چنقرالوی پل ارومیه نیز حکایت از قدمت بالای ارومیه در امر پزشکی دارد.

 وی گفت: مقوله ایمنی در کانون توجهات بشری قرار دارد و ایمنی غذا و دارو دو بعد مهم ایمنی هستند چرا که بعد از آب و هوا غذا مقوله مهم ایمنی سلامتی و دارو کالای اساسی تمام جوامع است.

بهداشت غذایی زیربنای توسعه است

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: بهداشت غذایی زیربنای توسعه جوامع است که باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام دکتر غلامرضا اسم‌حسینی اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی برخی رسالت‌های ذاتی دارد ولی برخی اقدامات دانشگاه باید در حوزه فرهنگی نیز صورت گیرد.

وی، افزود: باید حلقه‌های واسط را در دانشگاه‌ها توسعه دهیم تا فاصله را کم کنیم.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌غربی تاکید کرد: توسعه مراکز درمانی با وجود اینکه از جمله موضوعات پایه در توسعه کشور است اما باید به بهداشت غذایی به عنوان زیربنا و پایه اول در توسعه جامعه بنگریم.

 حجت الاسلام اسم حسینی بیان داشت: تمامی مباحث علمی مطرح شده در این کنگره با فرهنگ سازی در شهرها و رعایت اصول اولیه بهداشت غذایی و دارویی می تواند در رسیدن به اهداف متعالی یاریگر بهداشت و درمان کشور باشد.

مشارکت ۲۸ استان در اولین کنگره ملی ایمنی غذا و دارو 

این کنگره در شورای پژوهشی دو دانشگاه ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تصویب و مقرر شد سالن اجتماعات پژوهشکده آرتمیا دانشگاه ارومیه به عنوان مکان این کنگره انتخاب شود.

 این کنگره در ۷ محور غذا و ۸ محور دارو برگزار می شود.

در این همایش از ۲۸ استان کشور شرکت کننده وجود دارد. علاوه براین بیش از ۱۲۰۰ نفر در این کنگره ثبت نام کرده اند.

 در این کنگره ۹۸ داور اقدام به داوری مقالات ارسالی خواهند پرداخت.  همچنین دراین کنگره  ۴۶۷ مقاله مورد پذیرش  قرار گرفتند و  اولین کنگره ایمنی غذا و دارو دارای ۵۰ سخنرانی است.

سه چهارم مقالات این کنگره مربوط به غذا و یک چهارم نیز مربوط به دارو بوده و دانشجویان نیز حضور پرشوری در این کنگره داشتند به طوری که حدود ۶۰ درصد مقالات ارائه شده در این کنگره مربوط به دانشجویان بود.

 همچنین این کنگره دارای ۱۱ پنل خواهد بود.

نمایشگاه جانبی کنگره

در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاهی با حضور شرکت های مواد غذایی استان با حضور مسئولین افتتاح شده و پذیرای بازدید شرکت کنندگان در کنگره است. 

نمایش پوسترهای علمی کنگره نیز در همین نمایشگاه انجام شد. 

دکتر دلیرراد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دبیر علمی بخش دارو این کنگره، دکتر مرادی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه دبیر علمی بخش غذا و دکتر الماسی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه دبیر اجرایی این کنگره دو روزه هستند. 

 

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir