Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی نکوداشت مقام استاد شهریار با حضور اساتیدی از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان و بنگلادش و با حضور پرشور علاقمندان به شعر و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد. 

۱۴۴ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده  که ۸۸ مقاله پذیرش و ۴۶ مقاله بطور کامل از سوی انتشارات دانشگاه ارومیه به چاپ رسیده است، همچنین۴۲ مقاله هم بطور چکیده چاپ شده است.  ۲۲ مقاله نیز برای سخنرانی از سوی اساتید شهریار شناس انتخاب شده که در طول کنگره برای حاضران و دانشجویان ارائه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی: وجود بیش از ۷ هزار نوع گویش و زبان در جهان از معجزات خلقت است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی قریشی در آئین افتتاحیه این کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی اظهارداشت: یکی از نعمتهای خداوند بیان و نعمت سخن گفتن است، اگر انسان توجه کند متوجه می‌شود که این نعمت بی‌نظیر است و هر آنچه در درون داریم بوسیله بیان و گویش به دیگران ارائه می‌کنیم و اگر این نعمت نبود چقدر عاجز بودیم.

وی، افزود: اینکه انسان بتواند در قالب کلماتی زیبا سخن خود را بیاراید و در قالب شعر بیان کند معجزه دیگری است و معجزه سوم وجود بیش از ۷ هزار نوع بیان و گویش در خلقت ثبت شده است که از معجزات خداوند است.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: اختلاف لغت و زبان مانند آسمانها و زمین است و این نعمت که انسان سخن بگوید و مکنونات قلبی خود را بیان کند از معجزات الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی ابراز کرد: امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید اگر مردم در بزرگی نعمتی که خداوند به بشر بیان کرده توجه میکردند، به راه راست هدایت می شدند و از عذاب الهی می‌ترسیدند.

وی ادامه داد: در قرآن خطاب به برخی از افراد که به اینکه برخی خلقت آسمانها و زمین را تصادفی تصور می کنندو به قدرت الهی شک دارند بیان شده به گونه های مختلف سخن گفتن بنگرید که از نشانه‌های خداوند تبارک و تعالی است.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: گرامی داشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار از اهمیت بسیاری برخوردار است،
شهریار در دوران مهمی از زندگیش به ویژه در سی سال پایان زندگیش دوران معنوی زیبایی را سپری کرد و اصطلاحا به خود رسید.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی افزود: در شعر فارسی و ترکی زبانزد است شهریار شاعر متواضعی است که دنبال نام و نشان نبود، شهریار قطعا ماندنی است همچون سعدی و حافظ که بهترین زمان خود است.

وی اذعان کرد: هم اسلام وامدار زبان فارسی است و هم زبان فارسی وامدار اسلام است و هردو از هم تاثیر گرفتند.

وی ادامه داد: در مورد زبان فارسی هم اسلام مدیون زبان فارسی بوده و زبان فارسی هم مدیون اسلام است یعنی خدماتی که اسلام به زبان فارسی انجام داده بسیار بدیهی و روشن است.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی افزود: شاهکارهای زبان فارسی مثنوی معنوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صدها شاهکار فارسی مملو از آیات، روایات و مفاهیم قرآنی و اسلامی است که تاثیر زیادی در اسلام گذاشت و بالعکس وقتی ایران توسط اعراب فتح شد و سایر قسمت‌های کشور ایران اسلام را قبول کرد و اسلام در سایر نقاط کشور بوسیله زبان فارسی معرفی شد و اهالی کشورهای خاورمیانه هندوستان، پاکستان وقتی می‌خواهند و حافظ و مثنوی بخوانند وضو گرفته و رو به قبله می‌نشینند و این مناطق بوسیله زبان فارسی معرفی شده است.

رئیس دانشگاه ارومیه: ایران خطه شاعرپرور است/شهریار شاعری که تکرار نخواهد شد

دکتر احمد علیجانپور نیز در آئین افتتاحیه این کنگره بین المللی اظهارداشت: کشور ما در طول تاریخ همواره شاعران زیادی را در خطه خود پرورده و می‌توان گفت ایران خطه شاعرپرور است.

وی، افزود: در طول تاریخ شاعران بسیاری داشتیم که در رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی مردم در کشور ما و حتی برای جهانیان الگو بودند.

رئیس دانشگاه ارومیه تاکید کرد: در دین مبین اسلام نیز پیامبر در خصوص شعر می‌فرماید شعر حکمت است و در اثرگذاری بر دیگران همچون سحر است و از مجموعه کلام ماندگار است.

دکتر علیجانپور ادامه داد: اندیشمندان، عرفا و فرهیختگان ما اغلب مواردی که برای نصیحت و هدایت جامعه بیان می‌کردند در قالب شعر بوده که ماندگار و جاودانه است.

وی با بیان اینکه ۲۷ شهریور به نام روز شعر و ادب فارسی و بنام گرامیداشت استاد شهریار نامگذاری شده است، اذعان کرد: هر سال در این روز در کشور ما و کشورهای فارسی زبان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود که امسال به دلیل برخی مشکلات این کنگره امروز برگزار می‌شود.

دکتر علیجانپور در بیان مقام استاد شهریار، تاکید کرد: شهریار شاعری جاودانه است که مضامین شعری او متنوع و در قالب عشق، عرفان، مرثیه، تعلیمی، طنز و مناسبتی بسیار بی نظیر است.

وی ادامه داد: شهریار گاه به دوران کودکی خود برمیگشته و در مجموعه شعر حیدربابا می توان گفت دانشنامه فرهنگ بومی مردم آذربایجان و در نوع خود بی‌نظیر است.

رئیس دانشگاه ارومیه در ادامه با اشاره به شعر شهریار در خصوص امام علی ع گفت: علی ای همای رحمت و اشعار انقلابی شهریار نشان از علاقه این شاعر و تعهد او به نظام و انقلاب اسلامی دارد که باید در وصف او بگوییم شهریار شاعری است که تکرار نخواهد شد و جاودانه زیست و جاودانه ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی: شعر هنری کهنگی‌ناپذیر است

علیرضا نوروزی نیز در آئین افتتاحیه این کنگره اظهارداشت: زبان و ادبیات فارسی از مهمترین عناصر هویت ملی و فرهنگی ما ایرانیان به شمار می‌رود.

وی، افزود: این زبان در طول تاریخ پرافتخار ایران زمین نقش به سزایی در پیوند اقوام و مناطق مختلف سرزمین ایران داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در ادامه تاکید کرد: شعر و ادب فارسی میراث و گنجینه‌ای ارزشمند از دانش و حکمت نیاکان ما به شمار می رود که وظیفه داریم از آن حفاظت کرده و با ترویج آن موجبات استمرار آن را فراهم آوریم.

نوروزی ابراز کرد: شعر فارسی همواره نقش مهمی در هویت ملی و فرهنگ غنی ایرانیان داشته است، بطوریکه شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی و مولوی با آثار ارزشمند خود روح ملت ایران را زنده نگه داشته‌اند.

وی در ادامه اذعان کرد: زبان فارسی در انتقال ارزش‌های اخلاقی نقش به سزایی داشته است، آثار ادبی سرشار از تعالیم اخلاقی و مفاهیم انسان دوستانه هستند که نسل به نسل منتقل شده اند.

نوروزی با اشاره به کنگره شعر و ادب فارسی، گفت: روز شعر و ادب فارسی که به نام استاد شهریار تذهیب شده است چند پیام مهم دارد اول اینکه ایرانیان اعم از ترک، کرد، لر و بلوچ با لالایی‌ها و قصه‌های مادران انس می‌گیرند و پدران نغمات کار سر می‌دهند.

وی بیان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری شعر تنها هنری است که سینه به سینه انتقال می‌یابد و کهنگی نمی‌پذیرد.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی: اعتلا و ارتقای زبان و ادب فارسی از اهم اهداف این کنگره است

دکتر میرباقری فرد در آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی اظهارداشت: اعتلا و ارتقای زبان و ادب فارسی از اهم اهداف این کنگره است.

وی، با اشاره به نقش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در داخل و خارج از کشور، افزود: امروز در نظام آموزش عالی کشور، هیات هایی مستقر شدند تا در حوزه علمی اقدامات ویژه تری انجام دهند، اگر بخواهیم خلاصه این یافته‌ها را در حوزه علم بیان کنیم می‌توان گفت دو شاخص در سطح بین المللی در کانون توجه قراردارد.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ادامه داد: نهاد علم در جامعه باید اثربخش و جامعه محور باشد، ما نمی‌توانیم در دانشگاه‌ها به دور خود حصار بکشیم زیرا ما اگر کاری در دانشگاه انجام می دهیم به جامعه هم ارتباط دارد.

دکتر میرباقری فرد، تاکید کرد: اگر علم را تفسیر کنیم به معنای معرفتی است که ما را به کمال فطری خودمان نزدیک می کند، باید جامعه محور باشد و در مسیر تمدنی حرکت کند تا ما را به معرفت الهی نزدیک کند.

وی، اذعان کرد: ادبیات فارسی این میراث کهن دارای اهمیت زیادی است بطوریکه در مجموعه سندهای راهبردی تدوین شده دارای اهمیت زیادی است.

دکتر میرباقری فرد گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از جمله انجمن‌های علمی کشور و از قدیمی‌ترین انجمن‌های کشور است که توسط دکتر مهدی محقق و اساتید صاحب نظر همچون استاد شهیدی و سجادی این انجمن شکل گرفت و این میراث در اختیار ما قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجمن برنامه‌محور و با اتکا به بنیادهای تخصصی در حوزه زبان فارسی است، رویکرد جامعه محوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع از اهداف دیگر ماست، خاستگاه اصلی زبان و ادبیات فارسی مجموعه ای است که در کنار دیگر عناصر بازتاب دارد و همه یک مقصد و هدف را دنبال می‌کنند.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: امید داریم که پایان هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی مخاطبان و دغدغه مندان خوبی در داخل و خارج برای ما به ارمغان آورد.

مدیر بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا:آذربایجان مهد شعر و ادب است

دکتر وند نوروز در آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی اظهارداشت: رمز ایستایی و دلبری بزرگانی همچون حافظ، سعدی، مولانا و استاد شهریار سیرت آنان و اهل کوی خرابات بودن و آبادگران دل به نور الهی است.

وی، با بیان اینکه آذربایجان مهد انسان‌هایی فرشته‌سان همچون شهریار است، افزود: از زحمات دکتر علیجانپور، دکتر نزهت و دکتر مظفری در برگزاری این کنگره سپاسگزارم.

مدیر بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا ابراز کرد: ۴۰۰ عنوان کتاب دستاورد ۱۵ سال بنیاد پژوهشی استاد شهریار است.

دکتر وند نوروز، ادامه داد: جشنواره پایان‌نامه ها و رساله‌های برتر در خصوص استاد شهریار برگزار می‌شود که از همه پژوهشگران علاقمند تقاضا داریم تا رساله و مقالات خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی، اذعان کرد: فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی یکی از نیازهای کشور است که از جمله اقدامات ارزشمندی است که می‌توانیم مرکزیت برای دیگر کشورها هم باشیم و آن را گسترش دهیم.

مدیر بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا، افزود: تقاضا داریم خیابانها و کلاسهای دانشگاه ارومیه بنام مفاخر ادبی نامگذاری شود، همچنین تقاضای تاسیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات ترکی را داریم.

دکتر وند نوروز اذعان کرد: خانه موزه استاد شهریار در تهران توسط معاونت اجتماعی شهرداری تهران احداث شده است.

وی، تاکید کرد: جشنواره پایان‌نامه برتر زبان فارسی با همکاری یونسکو برگزار می شود.

دبیر اجرایی هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی: ارسال ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی

دکتر نزهت در حاشیه آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی اظهارداشت: این هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی بوده و برای اولین بار بصورت بین المللی برگزار می شود.

وی، افزود: در این دوره از کنگره که با حضور اساتیدی از کشورهای ترکیه، پاکستان و بنگلادش برگزار می‌شود، حضور پرشور از علاقمندان به شعر و ادب فارسی را شاهد هستیم.

دبیر اجرایی کنگره شعر و ادب فارسی، تاکید کرد: این کنگره از بار علمی بسیار بالایی برخوردار بوده که در حوزه بین المللی بی نظیر است.

دکتر نزهت ابراز کرد: ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۸۸ مقاله پذیرش و ۴۶ مقاله بطور کامل از سوی انتشارات دانشگاه ارومیه به چاپ رسیده است، همچنین۴۲ مقاله هم بطور چکیده چاپ شده است.

وی ادامه داد: ۲۲ مقاله نیز برای سخنرانی از سوی اساتید شهریار شناس انتخاب شده که امروز برای حاضران و دانشجویان ارائه می‌شود.

دبیر علمی هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی گفت: کنگره امسال موفق به اخذ ISC شده و ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شد

دکتر مظفری نیز در آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی نکوداشت مقام استاد شهریار اظهارداشت: زبان فارسی فصل مشترک همه مردمی است که ضمن تکلم به زبان مادری خود ، زبان فارسی را به عنوان پرچم مشترک فکری و فرهنگی خود پاس می دارند.

وی، افزود: زبان فارسی نه تنها عرصه را بر زبانها و فرهنگهای بومی تنگ نمی‌کند، بلکه فرصتی پدید می‌آورد که به مدد این زبان مشترک تجارب فکری، فرهنگی و عاطفی خود را از اقوامی که زیر خیمه بزرگ ایرانیت به سر می برند به اشتراک بگذارد.

دبیر علمی کنگره شعر و ادب فارسی تاکید کرد: در پهنه ادبیات فارسی شاعرانی همچون شهریار کم نیستند که با وجود عشق به زبان و فرهنگ مادری خود، از پروردن زبان ملی خود دریغ نکردند.

دکتر مظفری همچنین در ادامه سخنان خود، بیان کرد: این کنگره مقرر بود در ۲۷ شهریور در تهران برگزار شود اما امروز در ارومیه برگزار شد، ۲۷ شهریور روزیست که شهریار به دیدار حق شتافت.

وی، با اشاره به فلسفه نامگذاری این روز بنام شهریار، ادامه داد: شهریار در ابتدای شعر سنتی و مدرن قرار گرفته، شهریار تنوع اشعار غزل و مثنوی و نو دارد، شهریار با وجود داشتن زبان مادری خود زبان ملی را پاس داشته و این روز در تقویم ایرانیان بنام شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

دبیر علمی کنگره شعر و ادب فارسی با اشاره به محورهای کنگره، بیان کرد: کنگره امسال موفق به اخذ ISC شده و ۱۴۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شده و ۸۱ مورد در ارتباط شهریار و ۲۶ مورد مربوط به زبان فارسی است که ۵۶ مقاله در مجموعه مقالات به چاپ رسیده است.

در پایان آیین افتتاحیه از کتاب مقالات و چکیده مقالات هفتمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی رونمایی شد. 

ویدیو گزارش صدا و سیما از این کنگره:

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir