Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان غربی با حضور مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسئله پژوهش، تحقیق، علم و فناوری در دین اسلام از محورهای اسلام محسوب است و در جامعه این امر مهم مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه اساس دین اسلام تحقیق و تفکر و اندیشه است و دین ما را به تفکر و تدبر امر کرده است، افزود: در اصول و اساس دین تقلید جایز نیست. هر کس بخواهد متدین به اسلام باشد باید مبانی دین را با پژوهش و تفکر و تحقیق قبول کند، چرا که انسان در امر دین با تقلید سعادتمند نمی‌شود و خداوند این دین را قبول نمی‌کند. 

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه خداباوری باتفکر و تحقیق میسر است، گفت: خداند در آیات قرآن به پژوهش و تفکر امر می‌کند و اساس پژوهش تفکر و تعقل است. 

وی ادامه داد: خداوند آیات الهی را برای تعقل فرستاده است و کسی که دارای تفکر و اندیشه باشد مقام و منزلتی والا در پیشگاه خداوند است. 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، قلم و نوشتن را از نعمت‌های الهی دانست و گفت: افتخار دین اسلام این است، اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شده از جنس علم است. توان نوشتن به‌قدری ارزشمند است که خداوند بر آن سوگند یاد می‌کند. لذا ضروری است به این امر مهم توجه شود. 

پژوهش‌ها هدفمند و کاربردی‌سازی شوند

دکتر رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر بخواهیم معنای پژوهش و فناوری را با زبان صنعتی بیان کنیم به این صورت خواهد بود که امروزه باید به مفهوم تحقیق و توسعه بیشتر پرداخته شود و در یک جایگاه پژوهشی یک ساختار هدفمندی را برای تبیین دانش رقم بزنیم ولی زمانی که بخواهیم به نظام هدفمند با خروجی‌های مشخص وصل کنیم نیاز به ساختار تحقیق و توسعه در افکارمان شکل بگیرد.

وی افزود: باید نیاز جامعه براساس تحقیق سنجیده شده و به روش پژوهشی درصدد رفع آن‌ها برآمد و تحقیقات به‌عنوان شاخص جدی برای بلوغ بخش صنعتی و جامعه محسوب می‌شود و باید با برنامه‌ریزی‌هایی مشخص از جوانب مختلف به میزان قابل قبولی دست پیدا کنیم.

رضایی‌فر بیان کرد: نظام تحقیقاتی ما باید با تغییر و تحول به‌روزرسانی شود و نگاه ما از حالت ویترینی به این موضوع به نگاه مؤثر، شاخص و جدی تبدیل شود و پژوهش‌ها هدفمند و کاربردی‌سازی شوند تا بتوانیم نقش مؤثر در حل مشکلات و رفع نیازهای ملی و منطقه‌ای داشته و در عرصه بین‌المللی نیز مثمر به ثمر باشیم.

اصلی‌ترین معیارهای پیشرفت جوامع پژوهش است

ذوالفقاری، معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: رسیدن به توسعه پایدار را یک اصل مهم است و ایران کشور ثروتمندی که در همه عرصه‌ها افتخارآفرینی کرده ولی اگر امروز صنعت و اقتصاد، ما نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد نشان می‌دهد در حوزه پژوهش و تحقیق نتوانستیم آنچه که لازم بوده، انجام دهیم.

وی افزود: هفته پژوهش فرصت و تلنگری برای انجام تصمیمات علمی محسوب می‌شود و با وجود مشکلات منابع و اعتبارات در شرایط تحریم‌های ظالمانه، باید تصمیمات در همه حوزه‌ها شالوده علمی داشته باشد و در رقابت‌های سخت علمی در عرصه فراملی، جایگاه بالایی کسب کنیم و به رسالت خود عمل کنیم.

ذوالفقاری بیان کرد: انتظار می‌رود با وجود ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در استان که مرجع هستند، بتوانیم از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم و منشأ تحولات برای کشور باشیم و در افق برنامه هفتم به پژوهش اهمیت داده شده که یکی از اصلی‌ترین معیارهای پیشرفت جوامع و گام نخست در توسعه هر کشور پژوهش و فعالیت‌هایی است که باید مورد توجه دانشگاه و اساتید قرار گیرد.

تجهیز آزمایشگاه‌ها از مطالبات پژوهشگران است

دکتر احمد علیجانپور، رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: هفته پژوهش با اهدافی از جمله ترویج فرهنگ پژوهش و نوآوری در کشور، تشویق پژوهشگران و نوآوران، تبیین وضعیت موجود پژوهش در استان و کشور، شناسایی یافته‌های علمی و فناورانه در کشور و استان، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و ایجاد فضای تعاملی بین ایده‌ها و نیازها تدوین شده است.

وی افزود: ما به علم و فن روز آشنای داریم، اما تجهیزات کافی در دسترس نیست اگرچه سال گذشته مقداری از تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شد، اما این تعداد جوابگوی نیازها نیست و این موضوع مساعدت مسئولان را می‌طلبد.

دکتر علیجانپور بیان کرد: از نیازهای اصلی استان تخصیص اعتبار خاصی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های استان به تکنولوژی‌های روز است و از سال گذشته با هدف احصا مشکلات صنعت و جامعه و ارائه راه‌حل برای حل مشکلات، جلسات متعددی برگزار شد که در تمام دانشگاه‌ها این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شد و تفاهم‌نامه‌هایی در دانشگاه‌های استان به امضا رسید.

وی ادامه داد: ستاد استانی هفته پژوهش در استان تشکیل شده و افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری در ارومیه و برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و اجرای برنامه‌های متنوع دیگر از برنامه‌های هفته پژوهش محسوب می‌شود

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: تفاهم‌نامه‌های خوبی در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه در استان بسته شده که در سال جاری فقط در دانشگاه ارومیه قراردادهای پژوهشی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان منعقد شده است، در حالی که در سال گذشته هفت و هشت دهم میلیارد تومان در این دانشگاه قرارداد پژوهشی بسته شده بود که رشد ۳۰۰ برابری را نشان می دهد.

دکتر شفیعی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم به عنوان دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران استان، گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشگاه های استان ارائه نمود.

در پایان این مراسم از 19 پژوهشگر برگزیده، 5 فناور برتر، 17 پژوهشگر پراستناد یک درصد، 11 دانشجو پژوهشگر برتر، 5 شرکت فناور برتر و نهایتا 3 واحد تولیدی صنعتی برگزیده استان  با اهدای لوح از سوی استاندار آذربایجان غربی و هدایایی تجلیل شد.

جهت مشاهده لیست پژوهشگران و فناوران برگزیده این جشنواره اینجا را کلیک کنید. 

گزارش صدا و سیما از جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان آذربایجان غربی به میزبانی دانشگاه ارومیه

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir