Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماسه دوم بهمن سال ۱۳۵۷ مردم ارومیه که نخستین و شاید تنها مبارزه مسلحانه مردم ایران علیه رژیم ستمشاهی به شمار می رود، حماسه ای بی نظیر بود که توسط مردم انقلابی ارومیه در مسیر انقلاب اسلامی امام راحل رقم خورد و توانی مضاعف در راستای پیروزی انقلاب به مردم ایران تزریق کرد.

به گزارش ایرنا، بهمن ماه یادآور خاطراتی شیرین و دلنشین برای دلدادگان به انقلاب شکوهمند اسلامی و نظامی مقدس جمهوری اسلامی است که هر روز آن، یادگاری از دوران حماسه و شور سال ۱۳۵۷ دارد.

در نخستین روزهای بهمن ماه سال ۱۳۵۷ که شعله مبارزه با رژیم ستمشاهی روز به روز فوران بیشتری می کرد، مردم انقلابی ارومیه نیز در مسیر آموزه های امام راحل برای مبارزه با این رژیم، همه توان خود را به کار می گرفتند.

در روز دوم بهمن نیز مردم ولایت مدار ارومیه جنگ مسلحانه با رژیم منحوس پهلوی را برای نخستین بار در کشور جرقه زدند؛ مردم انقلابی ارومیه با محوریت مسجد اعظم و مدیریت مرحوم حجت الاسلام شیخ غلامرضا حسنی در این روز مبارزه مسلحانه با رژیم طاغوت را آغاز کرده بودند.

پس از رسیدن گزارش به نیروهای ستمشاهی در خصوص آغاز مبارزه مسلحانه مردم ارومیه و سنگربندی در حول مسجد اعظم، تانک های ارتش به ورودی خیابان عسگرآبادی از سمت خیابان امام امروزی وارد شده و نیروهای پیاده نظام نیز آنان را همراهی می کردند.

این تانک ها به صورت مستقیم انقلابیون و گنبد مسجد اعظم ارومیه را نشانه رفته و آن را مورد هدف قرار دادند.

انقلابیون نیز به تلافی این اقدام، تانک را به رگبار بستند و با پرتاب کوکتل مولوتوف، یکی از آنها را به آتش کشیدند؛ با مقاومت مردم و محاصره تانک های رژیم ستمشاهی، آنها زمین گیر شده و مجبور به عقب نشینی به داخل ارتش شدند.

در این حماسه تاریخی ۲ نفر از مردم شهید و چندین نفر زخمی و تعداد زیادی هم از سربازان و درجه داران رژیم کشته و زخمی شدند و یک تفنگ ژ-۳ هم به غنیمت انقلابیون درآمد.

این واقعه تاریخی، با وجود گذشت بیش از 44 سال همچنان در ذهن مردم ارومیه و آذربایجان غربی و حتی بسیاری از مردم ایران باقی مانده و برگ زرینی بر تارک مردم انقلابی این خطه از کشور است که البته زنده نگهداشتن آن و همچنین ثبت ملی این روز به نام ارومیه از مطالباتی است که باید برای جامه عمل پوشیدن آن، اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir