Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حضور حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه ، دکتر ناصر عتباتی رئیس دادگستری استان، دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه و جمعی از مدیران صنایع استان اولین جلسه هیات موسس بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه ارومیه به منظور کمک به گسترش زیرساخت های علم و فناوری و استفاده از فکر و اندیشه و ظرفیت خیرین نیک اندیش در توسعه دانشگاه و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی به همت معاونت برنامه بودجه و مالی دانشگاه تشکیل شد.


حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در این جلسه با اشاره به با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) و تاکید بر اهمیت انفاق گفت: یکی از بهترین محل های که می توان در آن انفاق کرد، گسترش علم و مساله تعلیم و تربیت است و تشکیل این بنیاد می تواند اقدام مناسبی در این زمینه باشد.
امام جمعه ارومیه در ادامه در مورد تاسیس بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه ارومیه گفت: باید در بین مردم اقدامات دانشگاه و نتایج آن در حل مشکلات جامعه تبلیغ و بیان شوند تا از ظرفیت مردم نیز در این بنیاد استفاده شود.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی افزود: از ظرفیت و پتانسیل سایر نهادهای دولتی نیز به فراخور ماهیت آنها نیز در این بنیاد استفاده شود.
دکتر علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه ارومیه و همچنین ارتقای جایگاه این دانشگاه در نظام های مختلف رتبه بندی جهانی، گفت: دانشگاه ارومیه در در سالهای اخیر در راستای مسئولیت اجتماعی ارتباط خود را با جامعه و صنعت افزایش داده و همچنین در راستای پیشران های توسعه استان نیز اقدامات گسترده ای انجام داده است.


وی افزود: تاسیس بنیاد های حامی دانشگاه ها از سیاست های کلی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است که در بسیاری از دانشگاه ها این بنیاد ها تشکیل شده است و امروز با برگزاری اولین جلسه هیات موسس، ما نیز این بنیاد را در دانشگاه ارومیه با هدف جهت دهی به نیات خیرین و واقفین به سمت امور آموزشی و پژوهشی و همچنین کاهش وابستگی دانشگاه به بودجه عمومی دولت تاسیس می کنیم.


دکتر ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان نیز در این نشست ضمن تایید اهمیت تشکیل این بنیاد، گفت: از ظرفیت دستگاه قضایی و قضات استان نیز می توانیم در راستای تقویت این بنیاد استفاده کنیم.

دکتر قاسم کریمی رئیس اتاق بازرگانی استان نیز به عنوان عضوی دیگر از اعضای هیات موسس این بنیاد در این جلسه گفت: در جذب سرمایه در این بنیاد باید از روش های ابداعی جدیدی استفاده نماییم. همچنین باید جهت تشویق و ایجاد انگیزه در حامیان این بنیاد مشوق هایی نیز در نظر بگیریم.
در ادامه این جلسه دکتر غنی زاده معاون برنامه، بودجه و مالی دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه ضمن تشریح مواد مختلف اساسنامه این بنیاد، با اشاره به اهداف بنیاد گفت: اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در جهت رشد كمی و كیفی دانشگاه، نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفین در طول حیات ایشان و بعد از آن، برنامه ریزی و سازماندهی برای جذب كمک¬های مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه، حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه و حمایت از سنت پسندیده ازدواجهای دانشجویی و همچنین انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی و یا هرگونه فعالیتی كه در بردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد می باشد.


دکتر غنی زاده با اشاره به این نکته که تاسیس بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه یکی از وظایف محول شده ریاست دانشگاه به معاونت برنامه بودجه و مالی دانشگاه است، در مورد سابقه بنیاد های خیریه در دانشگاه ها گفت: در اوایل دهه 90، کمیته خیرین وزارت علوم (که بعدها به ستاد خیرین تغییر نام داد) با هدف کمک به تشکیل و ساماندهی بنیادهای حامی دانشگاه تشکیل شد. در حال حاضر در بیش از 80 دانشگاه، مراکز آموزشی و پارکهای علم و فناوری بنیادهای حامی علم و فناوری تشکیل یافته است. امروز هم اولین جلسه هیات موسس بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه ارومیه تشکیل شده است تا با یاری خداوند این بنیاد نیز در دانشگاه ارومیه تشکیل شود.

وی در مورد تشریح تشکیلات این بنیاد اظهار نمود: هیات موسس، مجمع عمومی، هیات امنا، هیات مدیریه، بازرسان و مدیرعامل ارکان تشکیلاتی این بنیاد است که به ترتیب تشکیل و انتخاب خواهد شد.

دکتر غنی زاده در پایان در مورد معافیت های مالیاتی بنیادهای حامیان دانشگاهی که به عنوان یک ظرفیت ممتاز برای توانمندسازی بنیاد خیرین دانشگاه ها است، گفت: طبق بند 2 ماده 172 قانون مالیت های مستقیم، کلیه وجوه پرداختی یا کمک‌های غیرنقدی بلاعوض اشخاص شرکت‌ها و مؤسسات به بنیادهای حامیان در دانشگاه‌ها مؤسسات آموزش عالی پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که به‌منظور، تعمیر، تجهیز، احداث یا تکمیل بناها و تأسیسات و کلیه امور پژوهشی فناوری و فرهنگی مؤسسات فوق پرداخت شده و به تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده باشد، از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت و از منبع مالیاتی که مودی انتخاب خواهد کرد کسر خواهد شد.
لازم به ذکر است اعضای هیات موسس «بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه ارومیه» به شرح زیر است:

در زیر  گزارش صدا و سیما از این جلسه را مشاهده نمایید:

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir