Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، استاندار آذربایجان غربی به همراه معاون امور عمرانی استانداری و هیأت همراه و مسئولین دانشگاه ارومیه، روز چهارشنبه سوم دیماه، از امکانات و تجهیزات پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه بازدید نمود.


این افراد همچنین از سالن تكثير و پرورش آبزيان، موزه تاريخ طبيعي، كارگاه نانو كامپوزيت و پژوهشكده زيست فناوري دانشگاه بازدید نمودند.


قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در نشستی که پس از بازدید، در محل سالن اجتماعات پژوهشکده صورت گرفت گفت: کنترل ریزگردهای نمکی سطح دریاچه از مهمترین چالش هایی است که هم اکنون استان با آن مواجه است زیرا با توجه به واقع شدن استان در معرض ورود ریزگردها، امکان رسوب آنها بر روی نمکها بسیار است.


استاندار ضمن تأیید ظرفیت های بالای پژوهشکده و توانایی آن برای ایفای نقش محوری تر و موثرتر مرکز در روند احیای دریاچه ارومیه افزود: از محققان دانشگاهی استان خواهان مطالعات بیشتر در زمینه احیای دریاچه هستیم .


وی گفت: هم اکنون میزان تبخیر بالا یکی از عوامل مهمی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه با آن مواجه هستیم.


استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در حال حاضر امکان انتقال آب و پر کردن سطح وسیعی از دریاچه مشکل است و باید طرح هایی برای کاهش سطح تبخیر از طریق اضافه کردن مواد پلیمری به آب و یا هر روش دیگری مطالعه و انجام شود.


وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 36 درصد آب ورودی به دریاچه ارومیه از طریق سیمینه رود در مصب رودخانه و کانالها تبخیر می شود و حل این مساله از مسایل اولویت دار به شمار می رود.


سعادت با بیان اینکه حوزه کاری آذربایجان غربی در احیای دریاچه ارومیه بسیار وسیع است، افزود: مرکز مطالعات پژوهشکده دریاچه ارومیه دارای مجوز بوده و می توان از محل بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه، اعتباراتی را برای توسعه و تکمیل این پژوهشکده و آزمایشگاه های مرتبط با آن هزینه کرد.


گفتنی است: پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در هفت هزار متر مربع زیر بنا در پردیس شهر دانشگاه ارومیه احداث گردیده و دارای 12 آزمایشگاه تخصصی است؛ این مرکز در 18 سال گذشته مجهز به تجهیزاتی منحصر به فرد به ارزش بیش از دو میلیارد ریال شده که سالن تکثیر آبزیان، آزمایشگاه مدل های هیدرولیکی پیشرفته، ایستگاه هواشناسی، آزمایشگاه های ویژه آنالیزی از جمله آنها است.


دکتر کامران زینال زاده مسئول پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در ادامه این جلسه، گزارشی از عملکرد یکسال اخیر پژوهشکده در ارتباط با بحران دریاچه ارومیه و فعالیت های انجام شده در این زمینه ارائه کرد.


وی در خصوص این مرکز اضافه کرد: پژوهشکده داراي گروه هاي علمي تکثیر و پرورش آبزیان، علوم محیط زیست، مهندسی آب، بیوتکنولوژی آبزیان، اکولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان و گروه علمي پاتوبیولوژی و کنترل کیفی آبزیان بوده و هم اکنون فعالیت های شاخصی در قالب طرح های تحقیقاتی انجام می دهد که طرح ملی پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه، تغذیه آغازین ماهیان خاویاری و قزل آلا و بررسی وضعیت اکولوژیکی و زیست محیطی تالابهای استان از جمله طرح های در حال اجرا در این پژوهشکده است.


لازم به ذکر است اخیراً مرکز آینده پژوهشی دریاچه ارومیه با موافقت دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه اختصاص یافته است.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir