Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آغاز رونمایی از طرح های پژوهشی تولیدی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه

این نشست بیستم مهر ماه با حضور معاون برنامه ریزی استاندار، مسئولین استانی و دانشگاهی و اساتید در محل پژوهشکده ترتیب یافت.

بر اساس گزارش پژوهشکده، اولین سخنران برنامه دکتر نوروز دلیرژ رییس پژوهشکده زیست فناوری بود که اندکی از تاریخچه و امکانات پژوهشکده را به میهمانان شرح داد و در ادامه به ارائه آمار طرح ها و پایان نامه ها و مقالات چاپ شده در پژوهشکده زیست فناوری پرداخت.

همچنین دکتر دلیرژ تعدادی از محصولات و اختراعات تولید شده در پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه ارومیه را که از آن جمله می توان به واکسن سلولی سرطان پستان، سلول های تولید کننده انسولین از مونوسیت های خونی، چغندر قند مقاوم به شوری و بیماری ها، توتون مقاوم به شوری و آفات و اختراع یک نوع سلول دندریتیک اشاره کرد را به حاضرین معرفی نمود.

رییس پژوهشکده زیست فناوری در خاتمه سخنان خود اعلام کرد: پژوهشکده زیست فناوری آمادگی دارد تا علاوه بر طرح های در دست اجرای حاضر از طرح تولید محوری که 50 درصد منابع آن از خارج از دانشگاه تامین شود نیز حمایت مالی و سخت افزاری نماید و نیز اعلام نمود که از پایان نامه های دانشجویی که در راستای اهداف پژوهشکده طراحی شوند نیز از محل اعتبارات مصوب حمایت خواهد شد.

در ادامه مهندس کهوریان معاون محترم برنامه ریزی استاندار به ایراد سخنان خود پرداخته و ضمن حائز اهمیت خواندن زیست فناوری و به طور کلی فناوری و حمایت از فناوران و شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاه ها را جهت حمایت از تولید؛ موضوع بسیار مهمی عنوان کرد و تامین نیاز های کشور را از مزایای این امر دانست.

کهوریان ضمن تقدیر از اجرای طرح های تولیدی پژوهشکده زیست فناوری ابراز امیدواری کرد: تعداد بیشتری از این طرح ها در دانشگاه مصوب و اجرا گردد.

در ادامه دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که در مطلع مراسم قرائت شد آن را برای خود و تمامی محققان، فصل الخطاب خواند.

وی ضمن تبیین این موضوع که تولید مقاله ها که صرفاً جهت ارتقاء اعضای هیأت علمی کاربرد دارد مشکلی ندارد؛ افزود: وظیفه مدیران و برنامه ریزان چه در سطح کلان و چه در سطح دانشگاه و حوزه معاونت پژوهشی، این است که چنان برنامه ریزی کنند که علوم تولید شده، علاوه بر اینکه عاملی برای ارتقائ اعضای هیأت علمی باشد، عاملی برای رساندن منفعت به مردم و جامعه نیز باشد.

رییس دانشگاه ضمن حائز اهمیت خواندن مواد بیولوژیک که جهت واردات آن به کشور مبالغ زیادی ارز هزینه می گردد تصریح نمود: ما نیروی متخصص و امکانات و تجهیزات لازم را برای تولید این گونه مواد در کشور داریم ضمن اینکه باید تجهیزات لازم برای پژوهشگران، که به صورت پراکنده در دانشگاهها و یا آزمایشگاه های مختلف داخل دانشگاه قرار دارند، تجمیع و استفاده از آنان برای عموم پژوهشگران به سهولت قابل دسترسی باشد.

وی از مدیران دانشگاه و گروه های آموزشی و سایر مراکز تحقیقاتی دانشگاه و استان خواست که با دانشگاه همکاری نمایند تا با هماهنگی بیشتر مسئولان با هم از امکانات و پتانسیل های دانشگاه و سایر مراکز تحقیقاتی جهت نیل به این اهداف استفاده شود.

دکتر حب نقی ضمن تقدیر از پژوهشکده زیست فناوری که در اجرای طرح های تولید محور پیش قدم شده است، از سایر پژوهشکده های دانشگاه ارومیه نیز درخواست کرد تا سیاست های خود را همانند پژوهشکده زیست فناوری در راستای تولید قرار دهند و بیان داشت که از برنامه های این چنینی به صورت کامل حمایت خواهد شد.

دکتر سلیمانپور معاون پژوهشی دانشگاه ارومیه سخنران بعدی مراسم بود وی از طراحی مکانیزمی خبر داد که در نتیجه آن بتوان به جای حمایت از تعداد زیادی طرح های کوچک و منجر به مقاله با بودجه های کوچک؛ از تعداد کمتری طرح تولید محور و هدفمند با بودجه قابل توجه حمایت کرد.

دکتر سلیمان پور همچنین از اختصاص 4 میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته برای تجهیز آزمایشگاه ها و راه اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خبر داد و انحصار شکنی از استفاده از تجهیزات و قابل استفاده کردن کلیه تجهیزات آزمایشگاه ها را برای تمام اعضای دانشگاه و برآورده کردن نیاز های استان در زمینه استفاده از تجهیزات دانشگاه را از مزایای راه اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ارومیه بر شمرد.

راه اندازی نظام تعرفه ای برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاه های دانشگاه که در راستای درآمد زایی و استفاده بهینه از تجهیزات است از دیگر مطالب مطروحه توسط معاون پژوهشی بود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی و دکتر رضا درویش زاده، مراد جعفری و سید میثم ابطحی از صاحبان طرح های پژوهشی تولیدی، سخنرانان دیگر نشست بودند.

در پایان، قرارداد طرح های پژوهشی تولید محور پژوهشکده زیست فناوری به امضای مجریان و رییس پژوهشکده زیست فناوری رسید و توسط رییس دانشگاه ارومیه، معاونت محترم پژوهشی دانشگاه و معاون محترم برنامه ریزی استاندار به مجریان طرح ها تحویل داده شد.

این مراسم با اقامه نماز و صرف نهار و بازدید تعدادی از میهمانان خارج از دانشگاه از امکانات و تجهیزات پژوهشکده زیست فناوری به پایان رسید.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir