Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتخاب دانشجوی دانشگاه ارومیه به عنوان فناور برتر در شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری کشور

مهرداد فوج لعلی دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه در مراسم هفته پژوهش و فناوری که بیست و پنجم آذر ماه و با حضور پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاهها و مراکز پژوهشی و حامیان برتر پژوهش برگزار گردید به عنوان فناور نمونه کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

مطلبی که ذیل می آید مصاحبه با وی است تا گوشه ای از موفقیت ها و نظرات شان را به تصویر بکشیم.

لطفاً خودتان را معرفی نموده و معیار انتخاب شما به عنوان فناور برتر را ذکر بفرمایید:

اینجانب  مهرداد فوج لعلی، دانشجوی دکتری تخصصی مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه هستم که در شانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران وفناوران برتر کشور به عنوان فناور برتر کشور معرفی شدم. این جشنواره که همه ساله  توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم برگزار می گردد معیار انتخاب فناوران برتر را شاخص های مختلفی  از جمله تعداد طرح های تحقیقاتی انجام گرفته ، تعداد ثبت اختراعات ، میزان اشتغال زایی ، میزان صادرات دانش بنیان ، تعداد ثبت اختراع بین المللی ،میزان فروش دانش بنیان در سال گذشته ، میزان همکاری با دانشگاه ها و ... را مورد ارزیابی قرار می دهد  که با عنایات خدواند متعال و در سایه راهنمایی ها و مشاوره های اساتید گرانبهایم در گروه مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه و همچنین ریاست محترم پارک علم وفناوری استان بالاترین امتیاز کشور را کسب نموده و به این موفقیت دست پیدا کردم .

نقش اساتید و گروه  را در فرایند رشد تان چگونه ارزیابی می کنید:

از ابتدای ورودم به مقطع کارشناسی ارشد مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه چون از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانشجوی نخبه  از رشته مهندسی برق، بدون آزمون وارد این رشته شده بودم آشنایی کافی با این رشته نداشتم. جا دارد از استاد راهنمای بزرگوارم جناب آقای دکتر احمدی مقدم استادیار گروه مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه که به بنده کمک بسیار زیادی در ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر و همچنین ارتقای دانشم در این رشته تحصیلی نمودند تشکر نمایم. با راهنمایی های ایشان بنده مقطع ارشد را نیز با موفقیت به پایان رسانده و به عنوان دانشجوی استعداد های درخشان وارد مقطع دکتری شدم و اکنون نیز به عنوان دانشجوی دکتری ایشان از رهنمود های ایشان بهره می برم.جناب آقای دکتر نیکبخت دانشیار گروه  ومدیر خدمات فناوری دانشگاه نیز به عنوان مشاور افتخاری علمی بنده در شرکت، تاثیر بسزایی در پیشبرد تولید محصولات دانش بنیان داشته اند .ازجمله تولید سیستم خشک کن مایکروویو و یا تولید راکتور تولید کربن اکتیو از هرس درختان که محصول تیم تحقیقاتی ایشان در دانشگاه می باشد که پایان نامه های متعدد در گروه بر روی این دو محصول کار شده و اکنون در سایه حمایت ها و تلاش های ایشان توسط شرکت دانش  بنیان اینجانب به مرحله تجاری سازی یعنی معنای واقعی تولید ثروت از علم رسیده است.

چرا ارتباط علم و صنعت ضعیف است؟

بنده به عنوان فناوری که از سال 81 تا کنون در این عرصه فعالیت می کنم مشکل  پروسه تبدیل علم به ثروت و ارتباط دانشگاه با صنعت را در یک چیز می دانم و آن هم بی اعتمادی  است.

 اکنون  ارجاع پروژه‌های صنعتی به محققان نه بر اساس ضوابط مدون که بر پایه روابط ناصحیح استوار است و از سوی دیگر  در گذشته در برخی مواقع که صنعت پروژه‌های بزرگ خود را به جامعه‌علمی سپرده است نه تنها به خروجی مناسبی نرسیده بلکه هزینه و زمان زیادی را از دست داده است. این دو عامل ازجمله علل وجود حس بی‌اعتمادی متقابل بین صنعت و جامعه‌علمی است.

انجام کارتیمی نیز از مهمترین مشکلات جامعه علمی کشور است. متاسفانه محققان و متخصصان ایرانی نیز مانند باقی افراد جامعه در زمینه انجام کار تیمی ضعف دارند. این یک معضل فرهنگی جامعه ایرانی است که مضرات آن در جامعه علمی بروز بیشتری دارد.

لطفاً راهکارهایتان در خصوص مشکلات پژوهشی و تولید محصولات دانش بنیان را برای ما بفرمایید:

اساتید و معلمانمان  باید فرد را در محیط مدرسه و مراکز علمی مجبور به کارگروهی کنند؛ حتی در دروس تئوری نیز باید تدریس به نحوی باشد که فرد مجبور به کارگروهی شود. تجربه ثابت کرده است اساساً اجبار مهمترین عامل برای تحریک نیروی‌انسانی است. شاید اگر تحریم‌ها نبود در حوزه علمی و فناوری به این دستاوردهای بزرگ نمی‌رسیدیم.

بسیاری از مقالات علمی کشور نه تنها کاربردی نیستند بلکه به لحاظ تئوری نیز به هدف نرسیده‌اند و صرفاً تکرار موضوع و مباحث مطرح شده هستند. بخشی از این اتفاق نیز به فقدان کارگروهی باز می‌گردد. اگر فرد در طول مراحل تحقیق و پژوهش از داشته‌های علمی دیگر هم‌قطاران خود استفاده کند در نهایت تحقیق هم به مقاله ختم می‌شود و هم می‌توان از نتایج آن بخشی هر چند کوچک از مشکلات جامعه را مرتفع ساخت.

جامعه علمی باید به سمت کارآفرینی حرکت کند. با این اقدام هم پژوهش‌ها کاربردی می‌شوند، هم بیکاری کاهش می‌یابد و هم علم به ثروت تبدیل می‌شود به عنوان مثال در مورد فناوری اینجانب، مقالات متعدد در دانشگاه های مختلف داخل و خارج از کشور در زمینه تاثیر امواج مایکروویو بر روی انواع ویروس ها و اسپور ها و باکتری ها صورت گرفته اما هیچکدام به فناوری که اکنون در دست ما است نرسیده اند و این منحربه وارد شدن این تکنولوژی به کشور به مدت 4 سال با هزینه های گزاف شده است. دستگاه خارجی بی خطر ساز پسماند های عفونی با قیمت یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان وارد کشور می شد اکنون با ورود ما به بازار قیمت دستگاه، یکصد و شصت میلیون تومان شده است. یعنی یک دهم قیمت مشابه خارجی . حتی موفق به صادرات به کشور های عراق وترکیه شده ایم و با اینکار برای 90 نفر اشتغال زایی کرده ایم.

سخن آخر:

در پایان از زحمات ریاست محترم دانشگاه ارومیه، معاونت محترم پژوهش، جناب آقای دکتر سلیمانپور  که در  دوران ریاست مرکز رشد دانشگاه، حمایت های فراوانی از بنده نموده اند و همچنین از ریاست محترم  پارک علم وفناوری استان جناب آقای دکتر حیدری که سنگ صبور شرکت های دانش بنیان استان هستند و از هیچ حمایت مادی ومعنوی برای این شرکت ها دریع نمی کنند کمال تشکر وقدر دانی را می نمایم .

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir