Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 

دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور: دانش بنیان بودن فعالیت های احیاء دریاچه ارومیه بسیار ضروری است

در نشستی که سوم دی ماه با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران، علیرضا رادفر معاون سیاسی اجتماعی استاندار، دکتر نظریانی قائم مقام رییس دانشگاه ارومیه، مهندس آراسته مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست استان و جمعی از اساتید، محققین و دانشجویان در خصوص بررسی احیای دریاچه ارومیه در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه برگزار شد دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: دولت با رویکردی قوی در خصوص احیای دریاچه ارومیه شروع بکار کرد و در اولین جلسه هیات دولت، مصوبه احیای دریاچه ارومیه را تصویب نمود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، برگرداندن دریاچه به وضعیت قبلی کار دشواری است، برنامه منسجم مبتنی بر پژوهش در ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته و با برنامه بلند مدت و مشارکت مردم امیدواریم که به نتیجه برسد که با توجه به تحولات زیاد در عرصه علمی مسائل زیست محیطی، دانش بنیان بودن فعالیت های احیاء بسیار ضروری می باشد.

دکتر ابتکار با اشاره به مداخله بی رویه انسان در طبیعت و ایجاد گازهای گلخانه ای اظهار داشت: امروزه ما با پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن دمای کره زمین روبرو هستیم که اگر با این شرایط پیش برود می تواند وضعیت خطرناکی را برای کره زمین و مخصوصاً دریاها به عنوان جاذب گازهای گلخانه ای و تسریع در ذوب شدن یخ های قطبی رقم بزند که کشور ما نیز جز کشورهایی است که تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم می باشد و باید با ایجاد کشاورزی هوشمند و رویکرد تغییر الگوی آبیاری، انقلابی را در این زمینه رقم زد.

وی فعالیت های سازمان های مردم نهاد را جزو رویکردهای دولت دانست و افزود: برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور، دولت به تنهایی قادر به انجام  کار موثری نمی باشد و هم پیمانی بین مردم و دولت در قالب تشکل های مردم نهاد بسیار موثر می باشد.

 

علیرضا رادفر معاون سیاسی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی در این نشست به تشریح فعالیت هایی در خصوص  تشکل های مردم نهاد پرداخت و گفت: راه حل انجام بسیاری از کارها، واگذاری آن فعالیت ها به سازمان های مردم نهاد( سمن) می باشد که این موضوع در استان آذربایجان غربی آغاز شده است.

وی ضمن رضایت از عملکرد سمن ها اعلام کرد: در این استان  243 سمن در قالب 40 سمن خیریه، 47 سمن اجتماعی، 35 سمن فرهنگی هنری، 31 سمن علمی، 10 سمن آسیب های اجتماعی، 18 سمن بهداشتی، درمانی، 14 سمن مذهبی، 6 سمن توسعه پایدار، 29 سمن محیط زیستی، 4 سمن بشر دوستانه و 6 سمن ورزشی تشکیل شده است.

وی طی سخنانی با اشاره به آلودگی هوای استان، خواهان تشدید فعالیت هایی در راستای کاهش آلودگی هوای استان شد.

 

طی این نشست دکتر نظریانی قائم محترم مقام ریاست دانشگاه گفت: دانشگاه ارومیه همواره به دریاچه ارومیه و حوضه آبریز آن به عنوان یکی از رسالت های محوری تحقیقاتی و پژوهشی خود نگریسته و در این راستا انجام طرح های تحقیقاتی گوناگون، تاسیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان و ارتقاء آن به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه، تعریف صدها پایان نامه تحصیلات تکمیلی در خصوص دریاچه و تخصیص دادن بخش عمده ای از منابع انسانی، نرم افزاری و سخت افزاری به مقوله دریاچه ارومیه را در پرونده خود دارد.

وی همچنین به برگزاری چندین همایش بین المللی در خصوص دریاچه ارومیه در سالهای گذشته و تلاش دانشگاه در خصوص شناساندن ابعاد بحران دریاچه و  فراهم نمودن موجبات قرارگیری یافته های متعددی از سراسر جهان در اختیار محققین، اشاره کرد.

قائم مقام رییس دانشگاه ارومیه، ضمن بیان  ظرفیت های موجود در پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و  فعالیت های انجام شده توسط این پژوهشکده در راستای احیای دریاچه ارومیه؛ آمادگی پژوهشکده را در راه اندازی و تاسیس مرکز آینده پژوهی اعلام کرد.

 

مهندس آراسته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به کاهش آب دریاچه ارومیه از 15 سال قبل هر ساله به میزان حدودا 35 سانتی متر و وضعیت بحرانی دریاچه، گفت: این کم آبی شدید تلنگری بود تا مسئولین  دولت یازدهم که اولویت اول شان هم احیای دریاچه ارومیه بود پیگیر کنترل کمبود آب و در ضمن احیای دریاچه باشند که در این راستا با کمبود داده روبرو شدیم و این بدان معنی بود که تا بحال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هیچ مدیریت آبی انجام نشده است وی خواهان ارتباط بیشتر دانشگاه با اداره کل حفاظت محیط زیست شد.

 

در این نشست دکتر کامران زینال زاده رییس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با اشاره به فعالیت ها و توسعه های انجام شده در پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه،  گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده مطالعه دریاچه ارومیه، تنها پژوهشکده با موضوع مرتبط با دریاچه در منطقه هست درخواست حمایت های بیشتر  از این پژوهشکده در راستای احیای دریاچه ارومیه را داریم.

وی ضمن بیان انتقادهایی از واگذاری برخی از فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه به سایر مراکز، پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه را مرکزی با تمام تجهیزات و دارا بودن اساتید مجرب مرتبط و مرکز مناسب تری برای عهده داری فعالیت های مرتبط با دریاچه و  مونیتورینگ مستمر دریاچه و تاسیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه عنوان کرد.

 

دکتر ناصر آق معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و پژوهشگر دریاچه با تشریح دقیق وضعیت جاری دریاچه ارومیه گفت: دریاچه طی سالهای اخیر تغییرات بسیاری داشته است و احیای آن باید با در نظر گرفتن مشخصات فعلی اش باشد نه شرایط و مشخصات پرآبی دریاچه.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir