Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

بت کلیا: خاورمیانه در آتش تعصب و فرقه گرایی و اروپا در رنج نابردباری و خاص گرایی

دکتر بت کلیا نماینده مسیحیان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی و رییس انجمن جهانی آشوریان در اولین نشست بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی که توسط مرکز مطالعات ادیان و اقوام آذربایجان دانشگاه ارومیه تشکیل شد با بیان این مطلب گفت: امام علی (ع) در عهدنامه ای که 1400 سال پیش نوشته شرایط و اصول ایجاد ملت واحد را ذکر کرده اما ما از آن استفاده نکردیم و امروز به جایی رسیده ایم که نشانه هایی از ناشکیبا شدن جهان معاصر را در فرقه گرایی های خونین و خاص گرایی ها می بینیم.

دکتر کلیا ادامه داد: هر چقدر معیار و نگرش های ما به دیگران و عقاید آنان کلی تر باشد ظرفیت های بیشتری برای زندگی با آرامش و همراه با مسالمت و تعاون در کنار همدیگر خواهیم داشت و برجسته سازی شاخص ها و هویت ها که به خاص گرایی می انجامد زمینه را برای جدال و ستیزه ها آماده می کند.

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه: اختلاف زبان و رنگ و قومیت ها از نشانه های الهی است نه وسیله ای برای جنگ و تفرقه

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با بیان سخن فوق گفت: قطعا این تنوع های زبانی و رنگی و قومی از نشانه های الهی است نه وسیله ای برای فخر فروشی، خودستایی و جنگ.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه محورهای زیادی برای همدلی در میان ادیان و مذاهب داریم تصریح نمود: اساسی ترین ارکان اعتقادی ما یکسان است و ما در اصول دین اعم از توحید، معاد و نبوت که از ستون های محکم دین اسلام است با مذاهب اسلامی نقطه اشتراک داریم.

 

 

 

رفتار خیرخواهانه و عادلانه اصلی ترین رمز وحدت در یک جامعه

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیرعلی  لطفی دبیر شورای عالی آزاد اندیشی کشور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیگر سخنران همایش مذکور گفت: رفتار خیرخواهانه و عادلانه، اساس و سرلوحه دعوت دینی و فطرت و عقلانیت است.

وی ادامه داد: هر زمان که خودبینی و استبداد، تفوق و زیاده طلبی ، بخل ورزی و حسادت، تبعیض و تعدی، طغیان گری و فساد جای حریت و آزادگی، منطق، عزت، کرامت، عفت، انفاق و قسط، احسان، عدل، صداقت، امانت و صلح جویی را گرفته نتیجه ای به غیر از جنگ و خونریزی نداشته است.

 

 

دکتر علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز که در جلسه مذکور حضور داشت گفت: وفاداری بر اساس سرزمین اصلی ترین نقطه ای است که در این تنوع قومیتی و مذهبی که در استان داریم می توان بر آن تاکید و تکیه کرد.

دکتر رادفر با اشاره به اینکه مطالبات قومی جنبه فرهنگی دارد اما به سیاسی تبدیل شده؛ افزود: نگرش مثبت به تنوع قومی و نگاه فرصت محوری به این تنوع، وحدت رویه در پرداختن به بحث های مختلف سیاسی و اقتصادی در میان همه قومیت ها و صحه گذاشتن به تفاوت های فرهنگی می تواند زمینه را برای دوستی و همکاری بیشتر قومیت ها و ادیان و مذاهب مختلفی که در استان داریم فراهم کند و اصلی ترین مسئله که در این خصوص باید به آن تاکید کرد مسئله سرزمین واحد همه این قومیت ها و وفاداری به سرزمین ایران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار افزود: باید با حفظ کرامت انسانی، پرهیز از تحقیر و بی اعتنایی به اقوام و عدم نفی خرده فرهنگ ها، ایجاد فرصت های مشارکت، تاکید بر پیشینه تاریخی و زندگی پدران مان در کنار همدیگر، ریشه کن کردن بی سوادی و ناآگاهی که از زمینه های اصلی ایجاد آشوب است و ... از شکل گیری احساس محرومیت در میان اقوام و مذاهب جلوگیری کنیم.

دکتر رادفر با اشاره به شبکه های اجتماعی فضای مجازی عنوان نمود: ما با گسترش فوق العاده شبکه های ارتباطی اجتماعی مواجه هستیم و نباید از تاثیرگذاری این شبکه ها غافل باشیم و تا سر حد امکان باید از طریق رسانه و اعتماد سازی در میان مردم به رسانه ها، وضعیت موجود را مدیریت بکنیم.

 

 

دکتر حب نقی رییس دانشگاه ارومیه: در شرایطی سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم که جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و اتحاد است

رییس دانشگاه ارومیه گفت: امروز انقلاب ما در معرض تهدیدهایی از درون است و می تواند بالقوه در معرض خطراتی بسیار قوی تر از تهدیدات خارجی باشد و همه باید انسجام و وحدت ملی و یکپارچگی مان تحت ولایت فقیه را حفظ کنند.

وی خاطر نشان کرد: مرکز ادیان و اقوام آذربایجان باید در راستای مطالبات مشروع مردمی باشد و به آنها سمت و سوی علمی بدهد و وجود این مرکز باید به اتحاد بیشتر کشور بیانجامد.

 

دکتر عابد فتاحی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و ماموستا سرخابی امام جمعه اهل سنت نقده دیگر سخنرانان این نشست بودند.

 

ماموستا سرخابی ضمن تاکید بر مسئله تقریب مذاهب گفت: ما در 99 درصد اعتقادات مان اشتراک داریم اما متاسفانه اشاره اصلی مان بر همان یک درصد اختلاف است.

وی ادامه داد: بزرگان مذاهب باید به دنبال شناخت مذاهب دیگر بروند و نقاط اشتراک هر دو مذهب را پیدا نموده و اعلام کنند تا وحدت دینی بیشتر شود.

 

 

دکتر فتاحی نیز به عنوان دیگر سخنران مراسم گفت: خاک ما یکپارچه است و مردم مان از هر دین و مذهب و قوم و زبان همه، ایرانی، هستند از هم جدا نبوده اند با هم تعامل و مراوده داشته اند و از هم جدا نمی شوند و تنها راه اتحاد بیشتر تاکید بر هویت ملی است.

شایان ذکر است: مرکز مطالعات ادیان و اقوام آذربایجان، اولین نشست بررسی جایگاه ادیان و اقوام آذربایجان و هویت ملی را با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون امنیتی و سیاسی استاندار، نمایندگان اهل تسنن استان، امام جمعه شهرهای اهل تشیع و تسنن استان، نماینده کلدانیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی، کشیش های کلیسای ننه مریم ارومیه، روسای دانشگاه ها، اساتید و پژوهشگران، هجدهم بهمن ماه در پردیس شهر دانشگاه ارومیه برگزار کرد.

ساختمان مرکز مطالعات ادیان و اقوام آذربایجان دانشگاه با حضور میهمانان نشست افتتاح گردید.

 

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir