Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوال1: در مراسم 16 آذر امسال، تشکل های سیاسی فرهنگی فعالیت داشته ولی حواشی نیز اتفاق افتاده است چه برنامه ای برای مدیریت اینگونه موارد دارید؟

دانشگاه برای اجرای فعالیت های خود احتیاج به محیط آرامی دارد ما از نشاط سیاسی دانشجو با تمام گرایش ها استقبال می کنیم و برای همین منظور تشکلهای مختلف سیاسی فرهنگی برای سخنرانی افراد مورد نظرشان از هیات نظارت مجوز گرفته و مشکل عمده ای بروز نکرده است. البته من در دیدار با دانشجویان قبلاً بیان کرده ام که هیئت نظارت به سخنران مورد نظر مجوز می دهد ولی گاهی دوستان دانشجوی ما در حواشی سخنرانی مسائلی را بوجود می آورند که سخنرانی و متن را تحت الشعاع خود قرار می دهد. در حالی که برای این حواشی مجوزی گرفته نشده است. لذا مطابق مقررات هیات نظارت قرار است به موضوع مذکور رسیدگی کرده تصمیم گیری کند.

سوال 2: آیا شما به عنوان رییس دانشگاه اینگونه فعالیت ها را در راستای اهداف تعریف شده دانشگاه ارزیابی می کنید؟

وظیفه اول دانشگاه تولید دانش و فناوری و تربیت فارغ التحصیل با سواد مورد نیاز کشور است متاسفانه مسائل سیاسی این وظیفه اصلی دانشگاه را در حاشیه قرار می دهد.

من امیدوارم روزی برسد که تریبونهای رسمی و نهاد های اجتماعی مثل ائمه محترم جمعه، از مسئولین دانشگاهها این نوع مسائل را سوال کنند . فعالیتهای سیاسی اصولا کار احزاب باید باشد و اگر دانشجویانی هم کار سیاسی انجام دهند باید در بیرون از دانشگاه باشد ولی نبود احزاب قوی در کشور باعث شده است این گونه فعالیتها به داخل دانشگاهها منتقل شود که متاسفانه بدلیل حساسیت مسائل سیاسی ، انجام آنها تمام فعالیتها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

سوال 3: در مراسم 16 آذر امسال یکی از سخنرانان مسائلی را بیان کرده است که مورد اعتراض امام جمعه محترم ارومیه و بعضی دیگر از تشکل ها واقع شده است چرا به این افراد اجازه سخنرانی داده میشود:

ما همیشه از نهادهای مسئول انتظار داشته ایم که نام افرادی که مجاز به حضور و سخنرانی نیستند را به هیات نظارت بدهند ولی تاکنون چنین لیستی داده نشده است. در این شرایط ما نگاه می کنیم زمانی که فردی در دانشگاههای مختلف سخنرانی داشته و در نتیجه هیات های نظارت سایر دانشگاهها به او اجازه سخنرانی داده اند ما نیز موافقت می کنیم. البته بدیهی است که میان اعضای هیات نظارت در مواردی اختلاف نظر وجود داشته باشد. ممکن است افرادی معتقد باشند که دانشگاه ارومیه در 40 کیلومتری مرز واقع شده است و شرایط خاص دارد لذا ما بایستی محتاط باشیم و به هر کس اجازه سخنرانی ندهیم. بنده معتقدم اگر سخنران خطوط قرمز را خدشه دار نکند می تواند در فضای دانشگاه ارومیه فعالیت داشته باشد. من فکر می کنم دانشگاه ارومیه که در نزدیکی مرز ترکیه و به نوعی اروپا واقع شده است بایستی جلوه ای از دانشگاه با فضای باز و امن شناخته شود و بسته کردن فضای دانشگاه به دلیل نزدیکی به مرز در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

سوال 4: سخنرانان گاهی مسائلی مطرح می کنند که شاید به نوعی شبهاتی در ذهن دانشجو ایجاد میکند چرا مدیریت دانشگاه در این موارد موضع گیری نمی کند؟

ما متخصص فقه یا مسائل سیاسی نیستیم که در مقام پاسخ برآییم چنین شبهاتی را هم سخنرانان دعوتی تشکلهای اصولگرا و هم اصلاح طلب ممکن است ایجاد کنند و اگر به فردی اجازه صحبت داده میشود دلیل تایید تمام مواضع انسان نیست. ما فقط مامور هستیم فضا را برای اظهار نظرهای مختلف فراهم کنیم باقی کار  به عهده متخصصین فن است که نظر ایشان را نقد کنند و این باعث بالندگی در دانشگاه خواهد شد. البته ما افرادی را که به چهارچوب ها و مسلمات دینی شبهه وارد کنند اجازه حضور نمی دهیم اجازه ما در زمینه مسائل سیاسی رایج در کشور است.

سوال 5: دانشجویان گاهی انتقادات بسیار تند و حتی توهین آمیز به هیات رییسه و شخص شما به ویژه در فضای مجازی دارند و شما هیچ موضعی در مقابل آنها نمی گیرید علت چیست؟

مواضع ما توسط درگاه های رسمی دانشگاه اعلام می شود ولی ما نمی خواهیم روحیه انتقادی دانشجو را تضعیف کنیم؛ بله انتقادهای شدیدی می شود و ما از اینها استقبال می کنیم و به معاونین سپرده ام به انتقادهای دانشجویی توجه کرده و رفع نقایص کنند. بنده تاکنون هیچ اعتراضی به دانشجویان منتقد نداشته ام و شما در این سالها دیده اید هیچ برخوردی از این بابت با کسی نشده است و از حق خودم گذشت کرده ام.آنها آزاد هستند البته اگر به کسی توهین کنند و آن فرد شکایت کند قابل رسیدگی است ولی در مورد خودم چنین کاری نکرده ام و معتقدم اعتراض اقتضای سن دانشجو است و مشکلی ندارد.

سوال 6- تشکل های مختلفی با گرایش های سیاسی متعدد در دانشگاه وجود دارد و گاهی از محدودیت ایجاد شده توسط دانشگاه گله مندند آیا در فعالیتهای آنها محدودیتی قائل می شوید؟

اگر کلاه خویش را قاضی کنیم می بینیم بیشتر محدودیت ها برای تشکل اصلاح طلب بوده است. ما معمولا برای سخنرانان تشکل های اصولگرا محدودیتی نداشته ایم ولی برای اصلاح طلبان بله داشته ایم دلیل این موضوع مشخص بوده و احتیاج به توضیح بیشتر ندارد البته مدیریت دانشگاه از هر دو طرف مورد انتقاد می باشد!

تشکل اصلاح طلب انتقاد میکند چرا با همه سخنرانان پیشنهادی موافقت نمی شود و تشکلهای اصولگرا انتقاد می کنند چرا با این افراد موافقت می شود و چرا فلانی چنین و چنان گفت و چرا در جلسه چنین و چنان شد؟ ما انتظار داریم تشکلها، هنجارها و چهار چوب های موجود  را به رسمیت بشناسند و این فضایی را که بعد از انتخاب آقای روحانی در دانشگاهها به وجود آمده است قدر بدانند  و حریم شکنی نکنند.

سوال 7: بعد از این چهار سال مدیریت چه حسی دارید؟ موفق بوده اید؟ خسته شده اید؟

مدیریت در دانشگاهها در ایران از جمله مشاغل سخت است بدلیل اینکه دائماً در استرس هستند و افرادی را مدیریت می کنند که مدیریت ناپذیر هستند به افرادی مدیریت می کنند که دارای گرایشات فکری مختلف و گاهی متضاد بوده در عین حال همانها باید فعالیت سیاسی فرهنگی هم داشته باشند.  مدیران در محیطی که با 16000 جوان سرو کار دارند باید عدالت را رعایت کنند وگرنه محکوم خواهد شد. ما سعی کرده ایم در این چهار سال با چهره اسلام رحمانی با دانشجو روبرو شویم. سعی کرده ایم بین تشکل ها  حتی الامکان عدالت را برقرار کنیم. البته مسائل فرهنگی و سیاسی بخش کوچکی از فعالیتهای دانشگاه می باشد.

وظیفه اصلی دانشگاه چنانچه ذکر کردم پژوهش و فناوری و آموزش صحیح می باشد. افتخار دارم که بگویم در این 4 سال با وجود تنگناهای شدید مالی و علیرغم اینکه ابنیه و تجهیزات و خوابگاههای ما کهنه و فرسوده و مال 40-50 سال قبل بوده و نقایص وجود دارد و با وجود اینکه عواید دانشگاه صرف فعالیتهای عمرانی شد، الحمدلله فعالیتهای پژوهشی دانشگاه سمت و سوی خوبی گرفته کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. همین که در طی سه سال اخیر استان آذربایجان غربی و دانشگاه ارومیه 2 بار در بین 31 استان به عنوان استان و دانشگاه برتر در زمینه پژوهش و فناوری انتخاب شده است شاهد مدعا است و من با توجه به تصویب برنامه راهبردی، آینده دانشگاه را رو به رشد و ترقی میدانم.

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir