Public Relations News Website

امروز

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین نشست بین المللی کرسی مولوی پژوهی با حضور علامه مهدی محقق و دکتر میرباقری فرد رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، محققان داخلی و خارجی و دانشجویان علاقمند دهم اردیبهشت ماه در دانشگاه ارومیه آغاز به کار کرد.

دکتر حب نقی رییس دانشگاه ضمن خوشامدگویی به حاضرین، با اشاره به تاریخچه دانشگاه ارومیه گفت: دانشگاه ارومیه هم اکنون دارای 12 دانشکده، 500 عضو هیات علمی و 16000 نفر دانشجو است که 5200 نفر از دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

رییس دانشگاه در ادامه به پردیس تاریخی دانشگاه اشاره و افزود: مکانی که هم اکنون در آن حضور دارید اولین محل استقرار دانشگاه ارومیه بوده و 140 سال قبل، اولین مدرسه طب در همین مکان توسط ژوزف کاکران احداث شده و اولین طبیبان به اصطلاح امروزی، از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.

دکتر حب نقی ضمن تقدیر از حضور محققین، پژوهشگران، مولوی شناسان و ادب دوستان در این نشست خاطر نشان کرد: اگر جوانان امروز با زبان شریعت مهجورند و از آن دوری می کنند می توان آنان را با زبان طریقت و عرفان که در آثار بزرگان ایران متبلور است به فطرت پاک و خداجویانه شان برگرداند و این وظیفه معلمین و ادیبان و فضلای این سرزمین است.

در ادامه دکتر علیرضا مظفری دبیر علمی نشست  گفت: عرفان اسلامی ازبی بدیل ترین آیه های فکری و فرهنگی مسلمانان است که با حس کمال جویی و گرایشات حکمی و ذوقی مردم ایران گره خورده است .

وی ادامه داد: مولوی در تاریک ترین بحبوحه تاریخ ایران پا به عرصه وجود نهاد و با بهره گیری از ادبیات و کلام سنایی و عطار و به همت ذوق ادبی خود، عرفانی بسیار زیبا را به تصویر کشید که از ناب ترین اندیشه های بشری است.

استاد مهدی محقق علامه و ادیب و مدیر موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- مک گیل جزو مهمترین سخنرانان نشست مذکور بود.

 

وی در سخنرانی زیبایی که داشت آذربایجان را خطه ای ادب خیز و مملو از اندیشمندان و شاعرانی بزرگ عنوان کرد .

علامه محقق همچنین به شهر بلخ و قدمت ادبی و بزرگان آن شهر اشاره نمود و از مولوی، ناصر خسرو، شهید بلخی، ابوزید بلخی استاد زکریای رازی، کعبی بلخی و ... به عنوان شاعران، عارفان و دانشمندان آن شهر یاد کرد.

گفتنی است: این نشست به مدت دو روز، دهم و یازدهم اردیبهشت ماه با حضور محققان داخلی و یک محقق از گروه شرق شناسی دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو کشور بوسنی و ارائه 13 پژوهش در خصوص مولوی شناسی با عناوین روش استاد محقق در تحقیق مثنوی، مولوی پژوهشی در آسیای میانه، مولانای دیروز، مولانای امروز؛ یک سال با مولانا، مولوی پژوهی- چالش ها و فرصت ها، مثنوی یک حیاط خلوت معنوی، پیشینه مطالعات مولوی شناسی در بوسنی و هرزگوین و چشم اندازی برای آینده، نظریه های ادبی معاصر و مثنوی مولوی، مثنوی متنی فرا تعلیمی، مفاهیم نمایدن سماع از دیدگاه مولانا، معرفی کتاب ترکی( مثنوی خاطرالاری)، استفاده از متن کاوی در مولوی پژوهی در دانشگاه ارومیه برگزار می گردد.

نشست بین المللی کرسی مولوی پژوهی توسط دانشگاه ارومیه و با همکاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ترتیب یافت.

 

 

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir