Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، سه تن از روسای پیشین و فعلی  دانشگاه ارومیه در برنامه تلویزیونی صدا و سیمای استان با عنوان "چلچراغ" به ارائه گزارشی از روند پیشرفت چهل ساله دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی پرداختند.

دکتر رحیم حب نقی رییس کنونی دانشگاه ارومیه (سالهای ریاست 1380-1376 ، 1396-1392 و 1396 – ادامه دارد) در این برنامه به بحث در خصوص برنامه ریزی های دانشگاه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین، سمت دهی پژوهش های دانشگاه به سوی نیاز محوری، تحقیقات گسترده در خصوص آب، فعالیت های مرکز رشد و ... پرداخت.

رییس دانشگاه ارومیه گفت: تعداد کثیری از جوانان نزدیک ۴۵۰۰۰۰۰ نفر در حال تحصیل در دانشگاهها هستند و دولت نمی تواند برای تمامی این افراد شغل ایجاد کند به همین جهت ما در نظر داریم دانشجویان را به سمتی هدایت کنیم که بعد از فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کسب و کار بشوند و ایجاد شرکت های دانش بنیان یکی از مسیرهایی است که می تواند جوانان را در این امر کمک کند.

وی افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه ارومیه در حمایت از علم، تجاری سازی دانش و فعالیت کاری جوانان است که در این راستا مرکز رشد دانشگاه را بیش از پیش فعال نمودیم؛ این مرکز برای  ایده هایی که قابلیت انبوه سازی داشته باشند تاسیس شرکت نموده و از صاحبان شرکتها، حمایت مالی و معنوی می کند .

دکتر حب نقی همچنین به همجواری و همسایگی استان آذربایجان غربی با 4 کشور اشاره نمود و اظهار کرد: نقشی که در اقتصاد مقاومتی برای وزارت علوم تعریف شده افزایش ارتباطات بین المللی است و ما بایستی با دانشگاههای کشورهای دیگر در ارتباط باشیم و از دستاوردهای علمی خود در آن سوی مرزها دفاع کنیم.

رییس دانشگاه ادامه داد: در همین راستا در حال حاضر با کشورهای آلمان، بلژیک و ترکیه تفاهم نامه هایی را به امضا رساندیم که به منصه عملیاتی رسیده و انجام پروژه های علمی مشترک و تبادل استاد و دانشجو از جمله آنهاست همچنین دانشگاه ارومیه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مسئول کارگروه ارتباط با دانشگاههای کشور ارمنستان تعیین گردیده است.

دکتر رضوی روحانی دکتر صدقی دکتر حب نقی

رییس دانشگاه همچنین از آزادی فعالیت های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در چارچوب قانون اساسی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در محیط دانشگاه ارومیه، 16000 جوان در حال تحصیل هستند که نیازهای خاص خودشان را دارند، دانشجو آرمان گرا و مطالبه گر است و ما سعی کردیم به تمامی گرایشات فکری که افکار جامعه را در دانشگاه نمایندگی می کنند امکان حضور و فعالیت بدهیم و همه این آزادی ها را مرهون انقلاب اسلامی هستیم.

دکتر حب نقی با اشاره به اینکه سالانه از 400 رساله دکتری در دانشگاه دفاع می شود افزود: در طی یک سال از 400 رساله دکتری در این دانشگاه دفاع می شود که اگر هر کدام از آنها به یک مانع و معضل جامعه در هر عرصه ای بپردازد خیلی از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد و ما نهایت سعی مان بر سمت و سو دهی پژوهش ها، پایان نامه ها و مقالات به سمت نیاز محوری است.

رییس دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: پژوهش های علمی دانشگاه ارومیه بسیار ارزشمند است اما اگر بخواهیم قابل استفاده برای عموم باشد و نیازی را بتواند رفع کند دست یاری مسئولین را می طلبد و این مسئولین هستند که باید الزاماتی را جهت اجرایی نمودن پژوهش ها در سطح جامعه به وجود آورند در واقع نقطه منفی در همین مسئله است که پژوهش های ما به سمت اجتماع رفته اما خواهان ندارد!

در ادامه دکتر حسن صدقی از روسای پیشین( سالهای ریاست1392-1384) گفت: دانشگاه ارومیه در زمان جنگ تحمیلی از لحاظ کمی و کیفی، با توجه به وضعیت آن زمان و بودجه محدود، آن گونه که باید رشد نکرده بود و باید یک سری کارهای اساسی انجام می شد که بتواند خود را به سطح دانشگاه های معتبر ایران برساند.

وی افزود: از سال 1384 یک برنامه ریزی جامع برای دانشگاه آغاز شد که از جمله آنها افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی و تجمیع فیزیکی دانشگاه در پردیس نازلو بود.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تصریح نمود: از سال 1384 به بعد، رشته های مقطع دکتری از 6 رشته به 22 رشته و کارشناسی ارشد از 22 رشته، نزدیک به 90 رشته رسید همچنین ما دولت و وزارت را قانع کردیم که دانشگاه در فعالیت های عمرانی عقب مانده و با جذب بودجه بالایی از نهاد ریاست جمهوری وقت که ماحصل آن، 225 هزار متر مربع ساختمان سازی بود توانستیم در بخش عمرانی خود را به سطح دانشگاههای کشور برسانیم و 95 درصد دانشگاه اعم از دانشکده ها و خوابگاهها را در پردیس نازلو مستقر کنیم.

دکتر صدقی به تاسیس شش دانشکده در دانشگاه در دو دهه اخیر اشاره و یادآور شد: شش دانشکده تربیت بدنی، اقتصاد، منابع طبیعی، هنر، مرکز آموزش عالی میاندوآب و ادبیات و علوم انسانی مهاباد به دانشگاه افزوده شد.

همچنین در این برنامه یک گزارش آرشیوی و مربوط به دانشگاه در سالهای ریاست دکتر سید مهدی رضوی روحانی( سالهای ریاست 1376-1365)  پخش گردید.

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir