Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر بهرام دلیر نقده معاون پژوهش و فناوری در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی تغذیه و مسایل زیست محیطی گیاهان دارویی و معطر که درروزهای 18 و 19 تیرماه  به میزبانی دانشگاه ارومیه و به همت انجمن علمی گیاهان دارویی ایران  شعبه استان اذربایجان غربی برگزار می‌شود، با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر تنوع اقلیمی، پوشش گیاهی و خاک یکی از قطب‌های کشور است، اظهار کرد: این استان با دارا بودن صدها گونه گیاهان دارویی نیز در کشور ممتاز بوده و هر سال بیش از 70 نوع عرقیات گیاهی از این گیاهان در این استان تولید می‌شود.

وی نیاز به سرمایه‌گذاری را از جمله مهمرین فاکتورهای توجه به بهره‌وری ارزش گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی دانست و تصریح کرد: قدمت استفاده از گیاهان دارویی نشان دهنده ارزش بالای آنها بوده و می‌توان از آنها به عنوان جایگزینی برای طب مدرن استفاده کرد و یا در کنار طب مدرن و در مدت درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه اذعان کرد: برخی گونه‌های گیاهان دارویی قابلیت اهلی شدن و تولید انبوه دارند و باید در مسیر تجاری‌سازی قرار بگیرند.

دکتر امیر رحیمی دبیر اجرایی این همایش نیز در این مراسم ارائه زمینه‌های فکری و علمی محققان به تولیدکنندگان را از جمله اصلی‌ترین اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: 170 مقاله از محققان کل کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از بررسی، 19 مقاله در پنل‌های تخصصی همایش دو روزه ارائه می‌شود و مابقی مقالات نیز به صورت پوستر در جنب محل برگزاری به صورت نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دکتر امیر رحیمی تغذیه گیاهان دارویی را بسیار حائز اهمیت عنوان و اظهار کرد: با توجه به مسئله تغذیه می‌توان در مسیر تولیدات محصولات فرآوری شده گیاهان دارویی گام‌های موثری برداشت.

وی مسایل زیست محیطی گیاهان دارویی را نیز از دیگر نکات قابل توجه و بررسی دانست و خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر با توجه به عدم توجه به مسایل زیست محیطی، محصولات کشاورزی تولید شده که ترکیبات و عناصر مضر در انها افزایش یافته و انواع بیماری ها از جمله انواع سرطان ها شیوع پیدا کرده است. با نظر به اینکه تولید گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی با هدف  بهبود امراض و سلامتی جامعه مورد استفاده قرار می گیرد طبیعتا در کاشت، داشت و مسایل زیست محیطی بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد

رنج آذربایجان‌غربی از نبود سرمایه‌گذار برای تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی

رضا حسینی معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این همایش با بیان اینکه تنوع گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی این استان را به یکی از قطب‌های این گیاهان در کشور تبدیل کرده است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود اعتبارات ویژه حمایتی و تسهیل امور، هیچ درخواست سرمایه‌گذاری اصولی در استان وجود ندارد.

وی افزود: توسعه بهره‌برداری و بهره‌وری اصولی از گیاهان دارویی یکی از اولویت‌های محورهای توسعه استان است و تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان مجدانه پیگیری می‌شود.

معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات گیاهان دارویی کشور حدود 300 میلیون دلار است، اذعان کرد: زنجیره ارزش گیاهان دارویی از تولید تا بازار باید در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی شکل گیرد تا بتوانیم جایگاه گیاهان دارویی در اقتصاد ملی و بین‌المللی را بدانیم چرا که حجم مبادلات تجاری گیاهان دارویی در جهان به بیش از پنج هزار میلیارد دلار در سال‌های آتی خواهد رسید.

دکتر محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه انجمن های علمی  گیاهان دارویی ایران،  دکتر سالار رضاپوردبیر علمی  همایش، دکتر ولی الله مظفریان  عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ، دکتر ابراهیم سپهر عضو هیئت  علمی گروه علوم و مهندسی خاک و رئیس انجمن علوم خاک استان  ، دکتر صیامی عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه ارومیه ، دکتر فاطمه سفید کن  معاونت پژوهشی سازمان تحقیقات جنگلها و مراتع کشور دیگر سخنرانان مراسم افتتاجیه این همایش بودند.  

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir