Public Relations News Website

امروز

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر اجرایی کنگره علوم باغبانی ایران گفت:دانشگاه ارومیه در شهریور ماه سال جاری میزبان یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران به عنوان بزرگترین رخداد علمی در این حوزه  است.

 دکتر عباس حسنی دبیر اجرایی کنگره علوم باغبانی  گفت:کنگره علوم باغبانی ایران بزرگترین رخداد علمی در حوزه علوم باغبانی است که برای اولین بار در سال 1375 در کرج و پس از آن هر دو سال یکبار توسط یکی از دانشگاههای معتبر با همکاری انجمن علوم باغبانی ایران و حمایت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردیده است. دانشگاههای فردوسی مشهد، شیراز، گیلان، صنعتی اصفهان، بوعلی سینا همدان، شهید چمران اهواز و تربیت مدرس تهران به ترتیب در سنوات گذشته میزبان برگزاری این رویداد علمی بوده­اند. دهمین دوره این کنگره در دو بخش ملی و بین­المللی توسط دانشگاه تربیت مدرس در شهریور 1396برگزار گردید. درخواست میزبانی دوره یازدهم توسط دانشگاه ارومیه، در کنگره نهم (سال 94) تسلیم انجمن علوم باغبانی ایران گردید و پس از بررسی درخواستهای سایر دانشگاهها، نهایتاً در نیمه دوم سال 95، انجمن با میزبانی دانشگاه ارومیه موافقت نمود و پس از آن در شهریور 96 و در کنگره دهم، میزبانی دوره یازدهم توسط دانشگاه ارومیه رسماً اعلام گردید.

وی با اشاره به اهداف کنگره گفت:شعار یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران، "باغبانی نوین، پتانسیل نهفته، کارآفرینی پایدار" انتخاب شده است. بحث و تبادل نظر درباره­ی ظرفیت­ها، شناسایی فرصت­ها و بررسی نیازهای حال و آینده باغبانی ایران از اهداف مهم این کنگره بوده و سعی بر آن است تا آخرین و جدیدترین یافته­ها و دستاوردهای علمی در قالب سخنرانی­ها، نشست­های تخصصی، کارگاه­ها و نمایشگاه­های تخصصی جانبی به اشتراک گذاشته شود.

دبیر اجرایی کنگره بیان کرد:باتوجه به اینکه اقتصاد استان آذربایجان غربی، بر پایه کشاورزی و به­ویژه باغبانی بنا نهاده شده است لذا مجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیز در این کنگره حضور پر رنگ خواهند داشت و امید است که حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی، معاونت باغبانی و مدیران کل دفاتر محصولات باغبانی پیامدهای ارزنده­ای برای این بخش از اقتصاد استان داشته باشد.

دکتر عباس حسنی با اشاره به محورهای کنگره افزود:برنامه ­های علمی کنگره باتوجه به نیازهای کشور و به­ویژه منطقه شمال غرب در قالب 10 محور شامل تولید و فیزیولوژی گیاهان باغبانی، به­نژادی، بیوتکنولوژی و کشت بافت، فیزیولوژی و فنآوری پس از برداشت،مدیریت تنش­های زیستی و غیرزیستی،آبیاری، تغذیه و کشت­های بدون خاک،مدیریت تولیدات گلخانه­ای،فضای سبز و باغبانی شهری،کشت و فرآوری گیاهان دارویی، باغبانی ارگانیک و تولید محصول سالم، مدیریت بازاریابی و فروش محصولات باغبانی است.

دبیر اجرایی کنگره با اشاره به زمان و مکان برگزاری کنگره افزود:برنامه ­های علمی کنگره شامل سخنرانی­ها، ارائه پوسترها، نشست­های تخصصی، کارگاههای آموزشی و نمایشگاه تخصصی از 4 تا 7 شهریورماه و در محل پردیس نازلو دانشگاه ارومیه انجام خواهد شد. مراسم افتتاحیه صبح روز 4 شهریور و مراسم اختتامیه عصر روز 6 شهریور خواهد بود. روز 7 شهریور برای ارائه کارگاههای آموزشی و انجام بازدیدهای علمی و تورهای گردشگری درنظر گرفته شده است.

وی افزود:باتوجه به گزارشات کنگره­های قبلی، رصد حضور متخصصین این حوزه توسط همکاران کمیته­های علمی و اجرایی و نیز تعداد مقالات دریافتی پیش­بینی می­شود حدود 600 تا 800 نفر در روزهای برگزاری کنگره شرکت داشته باشند. بدیهی است افراد شرکت­کننده شامل اساتید، محققین و دانشمندان حوزه علوم باغبانی، دانشجویان (عمدتاً تحصیلات تکمیلی)، مدیران و روسای سازمان­های مرتبط، حامیان مالی کنگره، شرکت­کنندگان در نمایشگاه تخصصی، صاحبان صنایع وابسته و نیز کشاورزان و باغداران خواهند بود.

دبیر اجرایی کنگره بیان کرد:در طول سه روز برگزاری کنگره سه نشست تخصصی برگزار خواهد شد. در راستای نیل به اهداف سیاست­های ستاد احیاء دریاچه ارومیه در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از نشست­های تخصصی این کنگره به مباحث احیاء دریاچه ارومیه اختصاص خواهد یافت. همچنین دو نشست تخصصی دیگر یکی در زمینه نهالستان و تولید نهال و نشاء سالم و دیگری در ارتباط با صنایع تبدیلی، فرآوری، خشکبار، صنعت سردخانه­ها و بازریابی و صادرات محصولات باغبانی برگزار خواهد شد.

جلسه هم­اندیشی انجمن علوم باغبانی و انتخابات هیئت مدیره این انجمن از نشست­های دیگر این کنگره خواهد بود.   

دکتر حسنی ادامه داد:پذیرش مقالات از 20 مهرماه و همزمان با شروع به کار وب­سایت کنگره آغاز شد و پس از آن در طی سه مرحله (آخر اسفند 97، آخر فروردین 98 و آخر اردیبهشت 98) مهلت ارسال مقالات بنا به درخواست متقاضیان تمدید گردید. در مهلت تعیین شده حدود 750 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال گردید و با اتمام زمان پذیرش مقالات، روند داوری آن­ها از 20 اردیبهشت 98 شروع شده و طبق پیش­بینی­های به­عمل آمده نتایج نهایی داوری­ها از نیمه دوم خرداد تا اول تیرماه اعلام گردید.

وی افزود:برگزاری 5 کارگاه آموزشی و نیز برپایی نمایشگاه تخصصی با حضور شرکت­های تولید و تامین نهاده­های کشاورزی، تولیدکنندگان نهال و نشاء، صاحبان صنایع وابسته، تولیدکنندگان گیاهان زینتی، فعالان صنعت گلخانه و ... از دیگر برنامه­های علمی این کنگره می­باشد.

دبیر اجرایی کنگره  گفت:همچنین در حاشیه برنامه­های علمی کنگره، جهت رفاه حال شرکت­کنندگان و خانواده­های محترم آن­ها، تورهای گردشگری داخل استان و نیز تور وان ترکیه توسط یکی از آژانس­های معتبر ارومیه پیش­بینی شده است.

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir