Public Relations News Website

امروز

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری یازدهمین کنگره ملی علوم باغبانی در دانشگاه‌ ارومیه  از چهارم الی هفتم شهریور به عنوان بزرگترین رخداد علمی حوزه علوم باغبانی کشور برگزار شد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه این کنگره  با تاکید بر اینکه باید بستر ورود دستاوردهای علمی و دانشگاهی به عرصه تولید فراهم شود، گفت: این امر حیاتی است و در صورت تحقق نیافتن آن، هیچ دستاورد علمی، اثر اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت.

دکتر منصور غلامی  افزود: یکی از لازمه‌های تقویت ورود دستاوردهای دانشگاهی به عرصه تولید، ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه همکاری علمی با بخش‌های صنعتی و حل مشکلات اجتماعی از برنامه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، اظهار داشت: در همین راستا تغییر عناوین و محتوای برخی از دروس دانشگاهی انجام شده است تا علم‌اندوزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کاربردی‌تر باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: دانشجویان را باید از چهاردیواری کلاس‌ها خارج و با پژوهش‌محوری کردن دروس، آنان را به دانش روز مجهز کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقات کاربردی، گفت: به طور جد به دنبال تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم زیرا این ارتباط می‌تواند به شکوفایی اقتصادی در کشور منجر شود.

دکتر غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در دهه ۶۰ و پس از انقلاب اسلامی دوره تربیت نیروی انسانی را پشت سر گذاشتند، اظهار داشت: روند تربیت نیروی انسانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی به سمت پژوهش‌محور بودن و کارآفرینی سوق یافته است که باید این روند تقویت شود.

وی با تاکید بر حرکت دانشگاه‌های کارآفرین به سمت ایجاد شغل در جامعه، گفت: دانشجویان باید به گونه‌ای تربیت شوند تا به خوداتکایی دست یابند.

وزیر علوم همچنین با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از چهارهزار و ۵۰۰ هکتار در کشور زیر کشت گیاهان زینتی قرار دارد، افزود: بیش از ۵۸‌ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند.

وی با اعلام اینکه سالانه بیش از ۲‌ میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل به صورت شاخه‌بریده، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون انواع گل فضای سبز و باغچه‌ای و ۷۰۰ میلیون انواع گل آپارتمانی در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: ایران در جایگاه ۱۷ تولید گل در جهان قرار دارد ولی متاسفانه رتبه ۱۱۳ صادرات گل در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۲.۷‌ هزار تن گل‌محمدی در ایران تولید می‌شود، بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد گل‌محمدی جهان در کشورمان تولید می‌شود.

دکتر غلامی همچنین با اعلام اینکه سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور بیش از ۴۴ هزار و ۶۹۱ هکتار است، گفت: سالانه بیش از ۱۳۷ هزار تن انواع گیاهان دارویی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۶۰ میلیارد دلار اعلام شده و سهم ایران کمتر از یک درصد این آمار است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کاهش ورودی‌های رشته‌هایی همچون کشاورزی را مناسب ارزیابی نکرد و گفت: با ایجاد فرصت شغلی می‌توان گرایش جوانان به این رشته مهم را بهبود بخشید.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: با وجود سرمایه‌گذاری مناسب برای کشت پسته و زعفران در استان اما از نظر علمی، تحقیقی بر روی کشت این محصولات انجام نشده که نیازمند انجام تحقیقات در این زمینه است.

لزوم تحقیق و بررسی بر روی کشت پسته و زعفران در آذربایجان‌غربی

دکتر رحیم حب‌نقی نیز درافتتاجیه یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران با اشاره به کشت زعفران و پسته در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با وجود سرمایه‌گذاری مناسب برای کشت این محصولات در استان، اما از نظر علمی، تحقیقی بر روی سازگاری و به صرفه بودن کشت این محصولات با توجه به اقلیم کوهستانی آذربایجان‌غربی انجام نگرفته که نیازمند انجام تحقیقات در این زمینه است.

وی با اشاره به وجود فاصله بین علم و عمل افزود: برای نمونه پس از به وجود آمدن برخی مشکلات بین ترکیه و روسیه، در حالی که بازار روسیه مهیای ورود اقلام و اجناس ایرانی بود به دلیل کیفیت پایین و بسته‌بندی نامناسب فرصت حضور تاجران و صادرکنندگان ایرانی در این بازار از دست رفت.

رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: اگر در اینگونه موارد علم به کمک صنعت و کشاورزی می‌آمد می‌توانست با بالابردن کیفیت محصولات و بسته‌بندی زمینه ارزآوری بالا را برای کشور به ارمغان آورد.

دبیر علمی یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران دکتر لطفعلی ناصری روز دوشنبه درافتتاحیه یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران با بیان اینکه این کنگره برای اولین‌بار در سال ۱۳۷۵ در کرج و پس از آن هر ۲ سال یکبار توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر با همکاری انجمن علوم باغبانی ایران و حمایت معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی برگزار می‌شود، افزود: بیش از ۱۰۰ جلسه جهادی برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره توسط اساتید، دانشجویان، اعضای هیات علمی و سایر نفرات مرتبط برگزار شده است.

وی شعار یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران را «باغبانی نوین، پتانسیل نهفته، کارآفرینی پایدار» اعلام کرد و اظهار داشت: بحث و تبادل‌نظر درباره ظرفیت‌ها، شناسایی فرصت‌ها و بررسی نیازهای حال و آینده باغبانی ایران از اهداف مهم این کنگره است که آخرین و جدیدترین یافته‌ها و دستاوردهای علمی در قالب سخنرانی‌ها، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی جانبی به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی با اعلام اینکه این کنگره از امروز تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود، گفت: بازدیدهای علمی و تورهای گردشگری از دیگر برنامه‌های این کنگره علمی است.

ناصری با اعلام اینکه ۷۴۴ مقاله در ۱۰ حوزه مختلف به این کنگره ارسال شده است، اضافه کرد: ۱۷ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۹۰ مقاله صورت پوستر ارائه خواهد؛ ۵۹ مقاله ارسالی نیز نامعتبر تشخیص داده شد.

برگزاری پنج کارگاه آموزشی و برپایی نمایشگاه تخصصی با حضور شرکت‌های تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی، تولیدکنندگان نهال، صاحبان صنایع وابسته، تولیدکنندگان گیاهان زینتی و فعالان صنعت گلخانه از دیگر برنامه‌های علمی این کنگره خواهد بود.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران گفت: اگر بهره‌وری محصولات کشاورزی در ایران افزایش یابد ارزآوری آنها بیشتر از نفت خواهد بود.

ارزآوری محصولات کشاورزی در صورت بهره‌وری بیشتر از نفت است

دکتر رضا فتوحی قزوینی در افتتاجیه یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران با بیان اینکه سرمایه انسانی، اقلیم‌های مستعد و بازارهای صادراتی فرصت‌های خوبی است که موجب رشد و توسعه اقتصادی ایران خواهد شد، اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی توجه و عزم ملی برای افزایش بهره‌وری تولیدات باغی و کشاورزی از اهداف انجمن علوم باغبانی است چرا که اگر بهره‌وری محصولات کشاورزی در ایران افزایش یابد ارزآوری آنها بیشتر از نفت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه انجمن علم باغبانی ایران سه دهه فعالیت علمی داشته است، افزود: تلاش برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی برای یافته‌های علمی از عمده فعالیت‌های این انجمن در این سه دهه بوده که برای ادامه این اقدامات توسعه بحث‌های آزاداندیشی در کنار چاپ مقالات علمی راهکار مناسبی برای نقش‌آفرینی موثر انجمن است.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با اشاره به اینکه در آینده نقش انجمن در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و کشاورزی کشور بیش از پیش خواهد بود، ادامه داد: امید است به تدریج پژوهش‌های خلاقانه و حضور صنعتگران و تولیدکنندگان در انجمن بیشتر شود تا با همکاری یکدیگر کشور توسعه پیدا کند.

 

در پایان مراسم افتتاجیه این کنگره از اساتید برجسته و پیشکسوت علوم باغبانی کشور تجلیل شد. 

 

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir