Public Relations News Website

امروز

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر مسعود تجریشی، مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۲۳ مهر، در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه از سه سال گذشته راهکارهای کاهش مصرف آب کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: تاکنون ۲۹ درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بدون به وجود آمدن مشکل اجتماعی کاهش یافته و ۷۲۴ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی دولت، بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه سحنان خود بیان کرد: مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه در سال ۹۸ در  رشکان ارومیه در راستای مدیریت دریاچه بعد از احیاء امل راه‌اندازی می‌شود.

تجریشی افزود: در طی ۳ سال گذشته پروژه‌ها و قراردادها از جمله پروژه فائو و جایکا با هدف کمک به معیشت کشاورزان و مدیریت آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که نتایج اثربخشی را به همراه داشته که امیدواریم هر روز شاهد احیای بیشتر این نگین فیروزه‌ای در کشور باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: هم‌اکنون وسعت دریاچه ارومیه دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع بوده که نسبت به سال گذشته و سال ۹۳، وضعیت بهبود نسبی را داشته و باید تمام ارگان‌ها در زمینه احیا دریاچه ارومیه بصورت شبکه‌ای عمل کنند.

توانایی پرورش آرتمیا در دانشکاه ارومیه

رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این نشست گفت: دانشگاه ارومیه توانایی پرورش تخم آرتمیا گنج پنهان دریاچه ارومیه را دارد.

دکتر رحیم حب نقی بیان کرد: آرتمیا یک گنج بی پایان در دریاچه ارومیه است و دانشگاه ارومیه به دلیل تجربه و مطالعات علمی انجام داده در این خصوص، توانایی تولید و پرورش تخم آرتمیا را دارد.

دکترحب نقی با اشاره به ظرفیت دانشگاه ارومیه در کشاورزی و مدیریت آب تصریح کرد: برای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده، مرکز تحقیقات آرتمیای ارومیه درحال حاضر به استان های کرمان،بوشهر، آذربایجان شرقی وهرمزگان در این حوزه مشاوره علمی می دهد.

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه پساب آب شیرین کن ها و مزارع میگو یک ظرفیت برای پرورش آرتمیا هستند، اظهار کرد: دانشگاه ارومیه استخرهایی به وسعت ۲۰۰ هکتار در جنوب دریاچه برای پرورش ماهی و آرتمیا راه اندازی می کند و آماده استفاده از پساب مزارع میگو و آب شیرین کن ها است.

وی ادامه داد: کاهش ۴۰ درصدی مصرف  آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، یک دستاورد خوب برای ستاد است که با تاسیس مرکز آینده پژوهی در ارومیه می توان این تجربیات را به سایر نقاط کشور انتقال داد.

 مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه فرهنگ‌سازی شود


دکتر عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی  اظهار کرد: مصرف آب در استان آذربایجان‌غربی که بیشتر مردم این استان در زمینه کشاورزی امرار معاش می‌کنند مهم بوده که در حوضه دریاچه ارومیه فرهنگ‌سازی و ارزیابی شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۸۰ درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه را محصولاتی مانند یونجه با ۳۱.۵ درصد، سیب با ۱۶ درصد و نیز محصولاتی مانند گندم، چغندرقند و انگور به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای کاهش هدر‌رفت محصولات تولیدی کشاورزی باید مشکل صنایع و تجارت را حل و بازار را مدیریت کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه سرانه زمین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کم بوده؛ بنابراین موضوع شغل جایگزین، درآمد و معیشت بسیار سخت و دشوار است.

کشاورز در ادامه سحنان خود با اشاره به اینکه باید مصرف آب یونجه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش و کنترل شود، افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد آب برای این محصول مصرف شده و باید ضمن تقویت دامپروری، مصرف آب یونجه را برای احیای دریاچه ارومیه کاهش داد.

معاون وزیر کشاورزی بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تأکید کرد و افزود: توجه به این امر و اصلاح ساختار کشاورزی از هدررفت آب جلوگیری می‌کند.

 

لازم به ذکر است این نشست ۲ روزه با عنوان «بررسی عملکرد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه» در پردیس شهر دانشگاه ارومیه  برگزارشد

در زیر گزارش تصویری این نشست را که از صدا و سیمای مرکزآذربایجان غربی پخش شد را مشاهده نمایید

.

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir