Public Relations News Website

امروز

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دانشگاه ارومیه؛ هرهفته یک فناوری

مدیریت فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه ارومیه در نظر دارد نسبت به معرفی فناوری‌های تولید شده در این دانشگاه اقدام نماید. در این راستا و در قالب برنامه «دانشگاه ارومیه؛ هر هفته یک فناوری» به صورت هفتگی، فناوری‌های تولید شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه معرفی خواهد شد. اجرای این برنامه قدمی موثر در شناساندن فناوری‌های تولید شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه و کمک به بازاریابی و فروش محصولات فناورانه دانشگاه خواهد بود.

 

هفته چهارم : عنوان فناوری

پوشش های فوق آبگریز

 

معرفی تیم طراحی و توسعه محصول

مجری این طرح دکتر سجاد کشی پور دانشیار گروه نانوفناوری دانشکده علوم دانشگاه ارومیه می‌باشند. ایشان دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته شیمی آلی با گرایش سنتز و کاربری نانومواد هستند. در گروه تحقیقاتی ایشان متشکل از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد، بر روی توسعه کاربری نانومواد با نگرش تحقیقاتی و کاربردی تحقیق می‌شود و در این زمینه موفق به انتشار مقالات و کتاب‌های مختلفی شده اند. همچنین چندین طرح تحقیقاتی مرتبط با صنعت در این زمینه توسط ایشان انجام شده است. یکی از موارد بسیار کاربردی نانومواد تهیه پوشش های فوق آبگریز هست که این فناوری با همکاری آقای کامران اداک به انجام رسیده است.

دکتر سجاد کشی پور دانشیار گروه نانوفناوری دانشگاه ارومیه

معرفی فناوری یا محصول

پوشش های فوق آبگریز با ایجاد ناهمواری‌هایی در مقیاس نانومتری از تماس آب با سطح زیری ممانعت کرده در نتیجه خیس شدگی سطح انجام نمی‌ گیرد. این تکنولوژی برگرفته از طبیعت می باشد و رفتاری است که بعنوان مثال در برگ های نیلوفر آبی دیده می شود. به طور کلی هدف از این تکنولوژی کاهش سطح تماس سطوح مختلف با آب می باشد تا از فرایندهایی که ناشی از وجود آب هستند اجتناب شود. از جمله کاربردهای این محصول ایجاد پوشش های ضد خوردگی بر روی فلزات، ایجاد پوشش های خود تمیز شونده بر روی وسایل نقلیه، تولید شیشه های ضد مه، کاهش اصطکاک بدنه با آب در کشتی ها و ... می باشد.

 

ویژگی‌ها و مزایای رقابتی محصول

یکی از مهمترین پارامترهای تعیین کننده در مورد این دسته از پوشش ها زاویه تماس می باشد و پوشش هایی با زاویه تماس حدود 90 درجه آبگریز و پوشش هایی که زاویه های تماس بالا ایجاد می کنند بعنوان فوق آبگریز شناخته می شوند. عمده پوشش دهنده های تجاری شامل پوشش های آبگریز با زاویه 90 درجه می باشند اما پوشش ارائه شده توسط گروه ما با زاویه حدود 150درجه بعنوان فوق آبگریز می باشند و می توانند به طور کامل تماس آب با سطح را از بین ببرند.

 

موارد کاربرد

پوشش های فوق آبگریز در صنایع نفت، خودروسازی، شیشه و کشتی سازی می تواند کاربرد داشته باشد.

 

تصاویر محصول

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir