Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با توجه به اینکه در فضای مجازی، سوالات و انتقادات و شبهاتی به عملکرد مدیران دانشگاه  مطرح شده است، ریاست محترم دانشگاه ضمن تاکید بر آزاد بودن انتقاد از عملکرد مدیران، از روابط عمومی درخواست کرده اند با احصا این سوالات و انتقادات، پاسخ و موضع دانشگاه را شفاف سازی نمایند. در این رابطه مصاحبه کوتاهی با آقای دکتر حب نقی انجام شده است که در زیر آمده است:

 

سوال: آقای دکتر، رییس محترم شورای صنفی اساتید از شما نقل قولی داشته و در همکاران بنوعی توقعاتی ایجاد شده و انتظار اقدام از سوی دانشگاه دارند. در جلسه درخواستی خبر جدیدی داده خواهد شد؟

 پاسخ: خبر جدیدی وجود ندارد و باید از نحوه نقل قول ایشان گله داشته باشم. ایشان در صحبت خصوصی و تلفنی، کاملا تنگنا و شرایط سخت مالی دانشگاه را تایید می کنند، تایید می کنند که بودجه همسانسازی ابلاغ نشده و دانشگاه در پرداخت از بودجه خود مشکل دارد، ولی در نقل قول به گونه دیگری مطرح کرده اند. ایجاد توقع بیجا و یا امیدواری کاذب در همکاران کار درستی نیست.

احساس می شود بنوعی در همکاران القا می شود انگار ما مانع پرداخت همسانسازی ویژه هستیم. بودجه همسانسازی را هنوز ریالی نداده اند و آنوقت انتظار دارند از بودجه جاری دانشگاه بدهیم. اعتبار لازم برای همسانسازی ۶۰ درصد، ۲۴٪  کل بودجه دانشگاه را تشکیل می دهد و با اجرای ۳۰ درصد همسانسازی ۸۵٪ بودجه صرف حقوق شده است. واقعا یک عده منطق را گذاشته اند کنار و فقط با احساسات حرف می زنند. 

 موضوع کاملا مشخص است و با هیچ جلسه ای قابل حل نیست. البته نمایندگان شورای صنفی می توانند بیایند و با واقعیت بودجه دانشگاه آشنا شوند. همه چیز شفاف است. من به مدیر بودجه دانشگاه سپرده ام که اطلاعات لازم در مورد بودجه را برای دوستان شورای صنفی تشریح نمایند.  احتیاج به هیچ جلسه ای با مسئولین دانشگاه هم نیست.

 یک بار دیگر برای آن دوستانی که با هیچ منطقی راضی نمی شوند می گویم:

در بودجه تفصیلی ۱۴۰۰ دانشگاه ردیفی بنام همسانسازی نداریم ولی ما جهت اجرای قانون و همراهی با سایردانشگاه ها و به امید ابلاغ بودجه مجزای همسانسازی از سوی دولت اقدام به پرداخت علی الحساب آن در حد ۳۰ درصد کرده ایم. پرداخت این ۳۰ درصد مشکلات زیادی برای دانشگاه ایجاد کرده و کلیه فعالیت های عادی دانشگاه را تحت تاثیر قرار داده است.

  بودجه دانشگاه ارومیه بیش از این ظرفیت ندارد و ما نمی توانیم همسان سازی ویژه (۶۰ درصد) را پرداخت نماییم. باید برای پرداخت آن، اعتبار ویژه ای از دولت به دانشگاه ابلاغ شود.

  قبلا هم گفتم با اجرای همسانسازی ۳۰ درصد ۸۵٪  بودجه صرف پرداخت حقوق شده است و اگر همسازی ویژه را از بودجه دانشگاه بدهیم این رقم به ۹۷٪ می رسد یعنی درب دانشگاه را باید ببندیم. بعید می دانم کسی به آن راضی بشود. این کلام آخر دانشگاه است. 

 حرف نهایی این است که همکاران کمی شکیبایی داشته باشند و همین روزها بعد از تغییر و تحولات مدیریتی از مدیران جدید مطالبه نمایند.

 

سوال: آقای دکتر در مورد سایر پرداخت ها مثل حق مسکن و  ایاب و ذهاب و نظایر آن ها ظاهرا وعده هایی داده شده ولی عملی نشده است علت چیست؟

پاسخ: بله وعده داده شده بود ولی پرداخت پیش بینی نشده همسانسازی تمام محاسبات را بهم ریخت. اگر این همسانسازی را از بودجه دانشگاه پرداخت نمی کردیم دست ما برای اینگونه پرداخت ها خیلی بازتر بود. امسال از بودجه جاری رقم کلانی برای ۳۰ درصد پرداخت کرده و می کنیم در حالیکه دولت برخلاف وعده خود ریالی به دانشگاه نداده است. گفتم که اجرای همسانسازی کلیه فعالیت های عادی دانشگاه منجمله موارد اشاره شده را تحت تاثیر قرار داده است.
در هر صورت ما مسئول اداره دانشگاه با بودجه مصوب اش هستیم. ما برای اجرای همسانسازی ویژه هیچ مسئولیتی نداریم. چون اعتبارش را نداده اند.
دولت تاکید بر حضور دانشجو دارد. چه کسی مسئول تامین بودجه سوبسید غذای دانشجو می باشد؟ ما مسئولیم و اگر مشکلی پیش بیاید آیا از آن ها کسی پاسخگو خواهد بود. جواب مشخص است.
ما کار خودمان را انجام می دهیم. اگر هم دوستان فکر می کنند ما مانع دریافت حقوق بیشترشان شده ایم می توانند از وزارت درخواست نمایند تغییرات مدیریتی ارومیه را تسریع نمایند. این دیگر جار و جنجال نمی خواهد. ما قطعا استقبال می کنیم.

 

 ادامه مصاحبه با رییس محترم دانشگاه

سوال: آقای دکتر شما در مصاحبه اخیر اشاره ای به اختیارات جدید هیات جذب کردید. این موضوع بازتاب خوبی در میان همکاران نداشته است. موضوع چیست؟

پاسخ: موضوع توصیه ای برای بعضی از همکاران ولی مربوط به دوره بعدی مدیریت است. ما اهل تهدید نیستیم و همه این را می دانند. ما خودمان فضای گفت و شنود بین مدیریت و همکاران را نهادینه کرده ایم و این فضای آزاد علیرغم اینکه گاهگاهی تنش آلود می شود، ذاتا با ارزش بوده و ما به آن افتخار می کنیم. اصلا در این مدیریت با کسی به خاطر اظهار نظر علیه رییس دانشگاه برخورد نشده و نخواهد شد.
اشاره بنده به "اصلاح بند ۶ ماده ۵ آئین نامه تشکیل هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها" بود که طبیعتا اجرای عملی آن در زمان مدیر بعدی اتفاق خواهد افتد. گفتم که چون بعضی ها به تند روی عادت کرده اند شرط عقل اقتضا می کند کمی احتیاط کنند و عادت خود را اصلاح کرده آماده شرایط دیگری بشوند.

سوال: همکاران گله مند هستند چرا مسائل بودجه دانشگاه در فضای مجازی و سایت دانشگاه توضیح داده می شود.

پاسخ: بودجه دانشگاه چیز محرمانه ای نیست. زمانیکه در مجلس تصویب و ابلاغ می شود همه چیز آشکار است. بودجه دانشگاه هم کاملا شفاف است. همه می دانیم که تند ترین اظهارات علیه همسانسازی اساتید توسط دیوان محاسبات انجام شد. در تمام فضاهای مجازی پیچید. این ها هزینه ای است که بابت وجود فضای آزاد باید پرداخت. بودجه چیزی نیست که با پنهان کاری آن را - آن هم در محیطی مثل دانشگاه - مدیریت نمود.

- ولی سوال اساسی اینست که اگر در شرایطی که هنوز دانشگاه همسانسازی ویژه را اجرا نکرده است همکاران نمی توانند چند تا دانشجو را قانع کنند، اگر ما آن را اجرا بکنیم و صدها مشکل برای دانشگاه ایجاد بشود کی باید جواب مشکلات پیشامده و هزاران دانشجو را بدهد؟
معلوم است آن موقع هم هیات رییسه باید هم پاسخگوی مشکلات باشد و هم جواب طعنه های همزه لمزه را باید بدهد که امروز ما را یک جور متهم می کند و فردا جوری دیگر که ما گفتیم بدهید شما مدیر بودید خوب نمی دادید و.....

البته بنده باید با صدای بلند عرض کنم حقوق اساتید با این تورم موجود بسیار ناچیز است. استاد دانشگاه دیگه نمی تواند با این حقوق ها صاحب منزل شود، استاد دانشگاه با این تورم آرامش فکری ندارد و باید حقوق کافی داشته باشد. اما برای هر گونه افزایش حقوق، اعتبار مربوطه نیز باید تامین شود. نه اینکه به بودجه جاری دانشگاه تکیه شده و دانشگاه را با انواع مشکلات روبرو نماید. ما وضع مالی دولت را درک می کنیم و آن قدر انصاف داریم که دانشگاه را بصورت ورشکسته تحویل رییس بعدی ندهیم. من مثل آن رییس نیستم که چند روز قبل از تغییرش، احکام ۶۰ درصد همسانسازی را صادر کرد و رییس بعدی را در یک وضعیت بغرنج مالی قرار داد

ما این موضوع را بارها با استدلال در گروه های محدود مجازی گفته ایم ولی یک عده بلافاصله به جای بحث منطقی با پست های آمیخته با طعنه و استهزا پاسخ داده فضا را بسوی حرمت شکنی می برند. بقیه بزرگواران هم سکوت می کنند.
حرف ها باید در یک فضای منطقی گفته شود. حال اگر قرار باشد در آن فضاها بجای منطق، استهزا و حرمت شکنی وجود داشته باشد طبیعی است دانشگاه برای اقناع عامه و توجیه فعل خود از فضاهای دیگر استفاده کند.

یکبار دیگر توصیه می کنم بجای حاشیه سازی غیر ضرور و فشار به بودجه دانشگاه همه دست بدست هم دهیم تا اعتبار همسانسازی را از سازمان برنامه و بودجه بگیریم. این بهترین حالت است.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir