Public Relations News Website

امروز

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ادامه مصاحبه با ریاست محترم دانشگاه(صریح و بی پرده)

سوال:

آقای دکتر به انتهای خدمتتان نزدیک می شویم  و اخیرا حرف و حدیث ها در خصوص این ۸ سال مدیریت شما زیاد شده است. عده ای می گویند شما جناحی یا باندی عمل کرده اید یا شما را متهم به ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه کرده و دیگری می گوید افرادی را تبعید و اخراج کرده اید. آیا واقعا شما افرادی را تبعید کرده اید؟ اصلا این ها چه موضوعاتی هستند که اخیرا مطرح شده اند.

 

پاسخ: بنده را اکثر اعضا دانشگاه می شناسند. احساس بنده در مورد بیت المال و دانشگاه آن زمانیکه مدیر دولت آقای روحانی بودم نسبت به این زمان که آقای رییسی در راس قرا گرفته است هیچ فرقی نکرده است. پیشرفت دانشگاه و نقش آفرینی آن در جامعه آرزوی قلبی من بوده و فرقی نمی کند چه کسی وزیر یا رییس جمهور است. ولی برای بعضی ها متاسفانه فرق می کند. ملاک من در انتخاب مدیران هم کارآیی آن ها بود. فرقی نداشت در زمان آقای احمدی نژاد هم مدیر بودند یا نبودند.

 ولی بعضی ها چون نگاهشان حزبی و باندی است ما را هم از آن منظر نگاه می کنند.

 من گمان می کنم تمام همکاران دانشگاهی زمانیکه شاهد یک پیشرفت یا خبر افتخارآفرین در دانشگاه می شدند احساس غرور و شعف داشتند. ولی همان موقع ما شاهد بودیم که چون آن افتخارات منتسب به مدیران دولت تدبیر و امید بود واقعا یک عده ناراحت می شدند.

حالا  در انتهای مدیریت ما آن ناراحتی های انباشته و آن بغضها یک دفعه ترکیده واز دهان بعضی ها با ادبیاتی عجیب و غریب بیرون می آید.

 باید بدانند این ها با این ادبیات 

 ما در مدت کوتاهی این مسئولیت پر استرس را تحویل عزیز دیگری می دهیم. ولی این برخورد و این ادبیات سخیف باب خلیفه کشی را در دانشگاه 

باز می کند پرده های حیا را پاره می کند و فردا کار رییس بعدی دانشگاه که حتی ممکن است از جنس خودشان باشد خیلی سخت می کند. بحث فرد نیست. رییس دانشگاه نماد دانشگاه است. نباید حرمتش شکسته شود. 

 تصور بنده اینست چون دانشگاه ارومیه علیرغم مشکلات ناشی از تحریم و کرونا توفیقات خوبی در این ۸ سال داشته است و این توفیقات خلاف انتظار بعضی ها بوده، روی به تخریب شخصیت و تهمت آورده اند. 

ما در عمل نشان داده ایم که به کرامت همکار و دانشجو و آزادی او با حفظ چهارچوب ها معتقدیم. نهاد ها و تشکل های مدنی و صنفی و سیاسی حتی ان هایی که در گذشته تعطیل شده بودند در این ۸ سال شکل گرفتند.  همین الان ببینید در گروه ها و کانال ها چقدر راحت می نویسند، انتقاد می کنند، حتی تهمت می زنند ولی ما فقط جواب می دهیم و روشنگری می کنیم و مصاحبه می کنیم و همین کافی است. جالب اینجاست خوشان هرچه دوست دارند نثار مدیران دانشگاه می کنند ولی این مصاحبه های ما را هم بر نمی تابند و تخطئه می کنند.

 جالب تر اینکه از همین طیف های فکری بخاطر فضای باز دانشگاه و نتیجتا فعالیت های سیاسی بعضی از تشکل های دانشجویی علیه بنده! به مراجع قضایی بیرون شکایت کردند. و حالا ما را متهم به اختناق! می کنتد. این هم از عحایب دانشگاه ماست. به زبان ترکی ضرب المثلی هست که "دام دوروپ بنانه سوور" کار ها برعکس شده است. ایجاد فضای امنیتی مسخره ترین اتهامی است که به من زده اند. 

و اما "تبعید"، موضوع از این قرار است که یک همکاری بنام دکتر ق.م از واحد میاندواب دانشگاه که چندین سال آنجا فرستاده شده بود تقاضای انتقال به ارومیه را کرد ما به گروه مربوطه فرستادیم و گروه مخالفت کرد. گفتند ایشان برای میاندواب گرفته شده اند. ما بررسی کردیم و دیدیم برعکس، ایشان برای ارومیه گرفته شده بودند و یک آقایی دیگر در همان گروه برای میاندواب گرفته شده بوده ولی به علت ارتباط نزدیک با این دوستان در ارومیه نگهش داشته اند. و این ظلم آشکاری برای آن همکار (ق م)بود که کسی را نداشت که حمایتشان کند من دستور دادم برای رعایت عدالت، آقای دکتر ق م  باید به ارومیه بیاید و آن دیگری که به میانداب گرفته شده بود برای حداقل چند سال به میاندواب برود. من معتقدم هر کس مدعی ارزش ها شد باید قانون مدارتر باشد. این تبعید نبود بلکه عین عدالت بود ولی دوستان را آزرد. اکثر همکاران دانشکده علوم در جریان موضوع هستند. البته از نظر من این چند سال تمام شده و چندی قبل با رییس دانشکده علوم برای بازگشت نامبرده به دانشکده صحبت کردم و آقای دکتر بهرام هم با گروه مربوطه صحبت کرد و موافقت گروه را گرفت ولی جالب آنست که خود آن همکار تا حالا تمایلی به بازگشت نشان نداده است.    

نمونه دوم یک آقایی برای رشته ترویج کشاورزی در فراخوان قبول می شود ولی بعدا مسئولین دانشکده کشاورزی از تاسیس این رشته منصرف می شوند. این بنده خدا هم به مراجع قانونی متوسل شده دانشگاه ملزم به عقد قرارداد با ایشان می شوند. ولی ما در ارومیه این رشته را نداشتیم بلکه در میاندواب داشتیم بنابراین ایشان هم با اکراه توجیه شده و پذیرفتند که برای کار باید به میاندواب بروند. این تصمیم تنهای من نبود بلکه تصمیم هیات اجرایی بود. دوستان می فرمایند من این ها را تبعید کرده ام. واقعا انصاف هم چیز خوبی است.

 

سوال: آیا تا حالا از اساتید اخراج هم داشته اید

پاسخ: اخراج و نان بریدن مردم کار بسیار سنگینی است و من بشخصه هیج موقع جسارت آن را نداشته ام. ولی یک بار هیات اجرایی جذب به اتفاق ارا فردی را آن هم در حوزه مسایل اخلاقی با شکایت دانشجو لغو قرارداد کرده است. یا با مورد مشابه دیگری مراجع قضایی برخورد کرده اند.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir