Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این کنگره با شعار خاک سالم،غذای سالم،انسان سالماز امروز شنبه هشتم شهریور با حضور اساتید، محققین و دانشجویانی از سراسر کشور  به مدت دو روز در دانشگاه ارومیه آغاز شد.

دکتر رحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد شهیدان انقلاب و اسلام و شهدای دولت و با خیرمقدم گویی به حضور میهمانان همایش گفت: خاک سهم مهمی در سلامت ما انسان ها دارد اما متاسفانه، سیستم های بهره بردار در دهه های اخیر، به این مهم بی توجه شده و خاک را آلوده کرده اند.

وی ادامه داد: سموم، پساب ها، فاضلاب های خانگی و صنعتی، دفن زباله ها در شرایط نامناسب در خاک و ... بی توجهی و نامهربانی به خاک است و  از سوی دیگر، بهره برداری غیراصولی از آب های سطحی و زیرزمینی، علاوه بر بی آبی و آسیب به خاک، امنیت غذایی چرخه طبیعت را نیز به مخاطره انداخته است.

رییس دانشگاه ارومیه افزود: استان آذربایجان غربی، ظرفیت و قابلیت بالایی در زمینه کشاورزی و دامپروری دارد که هر دو در ارتباط مستقیم با آب و خاک هستند و امیدوار هستیم این همایش که مزین به حضور پژوهشگران دانشمند و عالم شده آغازگر تلاش برای پایش مستمر خاک و تغییر سیستم های کشاورزی بر اساس یافته های علمی و اصولی باشد.

دکتر هادی بهادری معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی دیگر سخنران این سمینار ملی بود.

معاون عمرانی استانداری و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه، از تشکیل 5 کمیته تخصصی برای احیاء دریاچه خبر داد و گفت: 25 طرح برای احیاء دریاچه مصوب شده که کارهای اجرایی اولین طرح به زودی اجرا می شود و شورای صنعتی استان بر امور مربوط به اجرای طرح ها، نظارت خواهد نمود.

دکتر بهادری از مسئولین دانشگاهی دانشگاه های منطقه و به خصوص دانشگاه ارومیه در خواست کرد: خلاصه مقالاتی را که در همایش ها و  سمینارها پذیرفته می شوند و کاربردی هستند به استانداری ارسال نمایند و همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را به سمتی سوق دهند که موضوعات پایان نامه ها، در جهت رفع مشکلات منطقه ای باشد.

وی همچنین حمایت های استانداری را از طرح های کاربردی اعم ازطرح های پژوهشی، پایان نامه ها و مقالات و ... اعلام نمود.

دکتر حبیب خداوردیلو عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و دبیر کنگره ملی خاک و محیط زیست دیگر سخنران آیین افتتاحیه، وضعیت موجود آب و خاک را فاجعه آمیز بیان کرد و گفت: محیط زیست ما باید رویکرد خود را تغییر دهد و خاک باید متولی داشته باشد .

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه تصریح نمود: خاك به عنوان محيطي پيچيده ولي هماهنگ، بستر توليد غذاي انسان است. محيط خاك، فيلتري مؤثر و كارآمد براي تصفيه آب آشاميدني است و رسانايي توانا براي هدايت آب بارندگي و آب سطحي به منابع زيرزميني، مخزني پرگنجايش براي نگهداري آب و در عين حال مقاومتي مؤثر براي حفظ آب زيرسطحي از گزند تبخير و لذا تنظيم كننده اصلي چرخه آبي طبيعت است. خاك محيطي با معماري پيچيده و مناسب براي تامين حيات انواع گوناگون از جانداران است و اجزاي خاك و ريزجانداران خاك عواملی مؤثر براي سميت زدايي انواع آلاينده­ ها هستند. اينها همه در صورتي است كه خاك به درستي و عالمانه مديريت شود و مورد بي مهري قرار نگيرد. اما بشر با دانش ناقص خود يا طبيعت منفعت طلب خويش، خاك را تخريب ميكند و اين چالشي بي­صدا ولي بدفرجام است و ما باید به مدیریت پیشینه خود در زمینه مصرف آب و حفاظت از خاک برگردیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه از تمامی مسئولین امر برای احیاء دریاچه، کمک طلبید و خواستار بازنگری طرح احیاء دریاچه شد.

در ادامه این نشست، دبیر ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه، رییس انجمن علوم خاک ایران، مدیر حفاظت از طرح تالاب های کشور و ... به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفتنی است: حدود 615 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که بنابر اعلام دکتر ابراهیم سپهر عضو هیأت علمی و دبیر علمی این همایش، بیش از چهارصد مقاله به صورت سخنرانی و پوستر پذیرش شده است و در طی دو روز ارائه خواهند شد.

بازدید دریاچه ارومیه از بخش های جانبی این سمینار علمی است.

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir