Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به مناسبت سالگرد رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره) نشستی با عنوان نقش و رسالت دانشگاه از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و اساتید به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه با همکاری بسیج اساتید در دانشگاه ارومیه برگزار شد .

حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در این نشست بیان داشت:

در زمان معاصر از لحاظ تأثیرگذاری هیچ شخصیتی به اندازه ایشان در دنیا تأثیرگذار نبوده و هیچ کس نتوانسته در مقابل قدرت های دنیا گفتمان جدیدی ایجاد کرده و آن ها را به چالش بکشد.

حضرت امام خمینی(ره) حق بسیار بزرگی بر گردن همه ما دارد.

شخصیت هر چه بزرگ و تأثیرگذار باشد دشمنان تلاش بیشتری می کنند تا علیه او هجمه و حمله کنند.

اکنون دشمنان هجمه های بسیاری علیه شخصیت امام آغاز کرده و می خواهند شخصیت و سیره امام را تحریف نمایند.

برای مقابله با تحریف امام باید ویژگی ها و سیره امام را بهتر شناخته و به نسل های بعدی انتقال داد.

مقابله نکردن با تحریف امام و نشناساندن امام به نسل های بعدی از سوی کسانی که امام را درک کرده اند جفای به ایشان است.

تطهیر جنایات خاندان پهلوی از جمله تحریف های دشمن علیه راه و سیره امام خمینی (ره) است.

در تاریخ اسلام، حضرت امیرالمومنین علیه السلام در تمامی صحنه های حساس همراه پیامبر بودند و جان خود را فدای پیامبر می کردند ولی دشمنان چنان شخصیت حضرت علی علیه السلام را تحریف کردند که شصت سال در منابر ایشان را سب و لعن می کردند.

بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده اند که نباید شخصیت و راه امام نباید دچار تحریف شود و اگر راه امام تحریف شود ملت سیلی خواهند خورد.

خدا باوری و تکیه بر خداوند از ویژگی های بارز امام خمینی (ره) بوده و ارتباط وثیق امام با خداوند حتی در شرایط بستری در بیمارستان نیز تداوم داشت.

ویژگی مهم دیگر امام خمینی (ره) نترسیدن از غیر خداوند بود و در سخت ترین شرایط دستگیری و تبعید از هیچ چیز غیر خداوند ترس نداشتند.

استقامت امام خمینی (ره) در مقابل دشمنان از ویژگی های بسیار مهم ایشان بود که این مسئله در جمله معروف ایشان که فرموده اند اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان ایستاده و تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست کاملاً مشهود است.

دشمن شناسی دقیق و شفافیت کامل در موضع گیری علیه دشمنان از ویژگی های مهم دیگر امام خمینی (ره) است.

ویژگی دیگر امام خمینی (ره) ساده زیستی و همراهی با محرومان بود که بعد از رحلت تمامی دارایی امام در حد یک عینک، چند کتاب و چند گلیم بود.

امام واقعاً طرفدار محرومان بود که در جمله ای می فرمایند یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد.

 

همچنین دکتر جوادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ارومیه نیز به عنوان سخنران دوم در این نشست بیان داشت:

 بنیانگذار جمهوری اسلامی معتقد بودند صلاح و فساد و مقدرات و سرنوشت کشور به دست دانشگاهیان است و دانشگاه با نوع عملکرد خود می‌تواند مخرب یا سازنده باشد .

حضرت امام (ره) اصرار به ایجاد دانشگاه اسلامی داشتند و  می فرمودند :

دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که وابسته به شرق و غرب نباشد.  بارها بیان می داشتند :

دانشگاه‌ها و مملکت نباید به دست اجانب و منفعت طلبان بیفتد.

 از منظر حضرت امام (ره) تربیت و اصلاح انسان ها و تربیت دانشمند و متخصص  با توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی و تهیه امکانات و تشویق مخترعان ماموریت و کار عمده دانشگاههاست .

 با مطالعه برنامه راهبردی دانشگاه های بزرگ و موفق دنیا مشاهده می شود که آنها در کنار آموزش و پژوهش و فناوری ، توجه جدی به اعتلای جامعه و بشریت با علم و دانش و تربیت رهبران جهانی دلخواه خود را داشتند .

مسئولیت پذیری و ارزش هایی مانند آزادی تفکر و بیان ایده ها به دور از تعصب و برابری حقوق و عدالت اجتماعی و اخلاق و کمال انسانی و ارزش نهادن به میراث فرهنگی را در سرلوحه اهداف راهبردی خود قرار داده اند .

 متاسفانه در برنامه های راهبردی دانشگاه های ایران  از این کلید واژه ها که شباهت زیادی با رهنمودهای امامین  انقلاب دارند یا دیده نمی شود یا بسیار کم رنگ است .

در برنامه های راهبردی دانشگاه های ایران لازم است محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و جهاد تبیین وتحقق  اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و اشتغال زا مورد توجه جدی قرار گیرد.

در  دورانی که کشور با جنگ ترکیبی سرمایه داری بی رحم روبروست، دانشگاه های ایران هم باید اجتماعی و بومی و ملی شوند و با آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی در مسیر بین المللی شدن حرکت کنند .(همان کاری که دانشگاههای غرب ، تربیت رهبران جهانی می نامند)

درد مشترک دانشگاه ها و حوزه های علمیه در ایران آن است که:

دانش آموختگان آنها ارتباط وثیق  و موثری با جامعه و مشکلات و نیازهای مردم ندارند ، استادان گرانقدر دانشگاه‌ها نباید خود را محصور و محدود به تولید مقاله کنند و فضلای عزیز حوزه ها نباید خود را در دفاتر قم محبوس فرمایند.

جامعه و مردم به ویژه جوانان به حضور مسئولانه و دلسوزانه و رویکرد  حل المسائلی  این دو نهاد مقدس شدیداً محتاج هستند که فقط با تدبیر حکیمانه  می توانند

نقش و رسالت پیامبر گونه خود  را در جامعه ایفا نمایند .

 

پخش کلیپ هایی از سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی از دیگر برنامه های این نشست بود.

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir