Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 کارشناسان دفتر سازمان فائو در ایران و ستاد احیای دریاچه ارومیه به همراه همکاران پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه از راه اندازی ایستگاه کردوا در دانشکده کشاورزی بازدید نمودند.

با راه اندازی این سنجنده اندازه گیری تبخیر و تعرق، دانشگاه ارومیه به شبکه اندازه­ گیری نیاز آبی واقعی گیاهان  سامانه Cordova پیوست. 

لازم به ذکر است سامانه Cordova از یک ایستگاه هواشناسی خودکار (weather station)، یک ایستگاه مبنا (base station) و یک یا چند گره سنسور (node) تشکیل می­شود (شکل 1). هر گره از یک جعبه کنترل، حفاظ تابش و سنسورها و صفحه خورشیدی تشکیل می­شود.

سنسورها شامل پیرانومتر (تابش­سنج)، سنسورهای دما، فشار و رطوبت هوا، سنسور دمای کانوپی (بر مبنای تابش حرارتی کانوپی) و سنسور دمای خاک است.

این سنسورها از طریق کابل­هایی به data logger موجود در جعبه کنترل متصل می­شوند.

متغیر سرعت باد نیز توسط ایستگاه هواشناسی اندازه­ گیری می­شود. اطلاعات به­ دست ­آمده از سنسورها و ایستگاه هواشناسی از طریق اتصال بی­سیم (wireless) از طریق LoRaWAN Network به ایستگاه مبنا ارسال شده و و این داده ­ها از طریق مودم به شبکه The Thing Network (شکل 1) مخابره می شود.

دسترسی به داده­های اندازه­ گیری ­شده توسط سنسورها در این سایت امکان­پذیر است.

اطلاعات اندازه گیری شده به پایگاه داده InfluxDB مخابره می­شود و بر اساس این اطلاعات و کتابخانه OpenCropLib (یک مجموعه کد پایتون برای محاسبه ET و PET)، تبخیر و تعرق واقعی و پتانسیل محاسبه می­شود و در نهایت از طریق اتصال به سرور GRAFANA نمایش داده­ها و دانلود داده­ها امکان­پذیر می­شود (شکل 2). 

با تلاش پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و به عنوان بخشی از پروژه مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان FAO (پروژه جامع مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه)،  مشکلات قسمت­های مختلف سامانه Cordova در محل ایستگاه هواشناسی دانشکده کشاورزی رفع و این سامانه راه اندازی شد (3).

دعوت به همکاری :

در حال حاضر با راه اندازی مجموعه ایستگاه کردوا ، لایسیمتر وزنی دقیق و ایستگاه هواشناسی کشاورزی در پردیس نازلو، پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برای اجرای طرح های مشترک با سازمان های اجرایی و تحقیقاتی اعلام آمادگی می کند

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir