Public Relations News Website

امروز

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکترابراهیم  سپهر استاد دانشگاه ارومیه با بیان اینکه خاک نه تنها سرآغاز غذا بلکه سرآغاز زندگی است افزود: بهره برداری بهینه ازخاک و امنیت غذایی امروزه در جهان اهمیت بالایی دارد.
وی که در همایش روز جهانی خاک ، در محل موزه تاریخ طبیعی ارومیه سخن می گفت افزود: :خاک از دوجنبه کمیت و کیفیت در تولید غذا اهمیت دارد،.  بیش از 95 درصد تولید غذا وابسته به زمین است و باتوجه به روند افزایش جمعیت و پیش بینی افزایش آن به 9 میلیارد نفر درسال 2050 میلادی و سپری شدن عصر انقلاب سبز اکنون درلبه تولید غذا در سطح جهان قرار داریم.
 وی ادامه داد: آدام اسمیت زمانی در کتاب ثروت ملل ،ثروت اصلی را خاک برشمرده بود و شاهد بودیم که در جنگ روسیه اوکراین ،غذا و بحران خاک موجب بحران غذایی شد.
دکتر سپهر در خصوص ارتباط کیفیت غذا با خاک گفت:استفاده از کود شیمیایی فراوان،وجود آلاینده های سمی در خاک و سایر عوامل نقش مهمی در کاهش کیفیت خاک و به تبع آن افزایش مواد سمی و خطرناک در گیاهان و گوشت حیوانات و از طریق چرخه غذایی و تغذیه در انسانها و در نتیجه افزایش انواع بیماریها دارد
وی عامل آلایندگی خاک را تحت اصطلاح "سونامی خاموش" برشمرده راهکار هایی نظیر انتخاب درست لندفیل ها جهت عدم نشت آلودگی به آبهای زیر زمینی ،تصفیه درست فاضلاب ها ،تفکیک پسماندهای خانگی  و تبدیل آنها به کود ،تبدیل پسماندهای باغی و میوه ها به کمپوست ،پیشگیری از فرسایش خاک در راستای کاهش ریزگرد ها را عواملی مهم در افزایش کیفیت خاک دانسته و در ادامه اظهار امیدواری به اجرای کامل قانون  حفاظت از خاک کرد.

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir