Public Relations News Website

امروز

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

در پی کسب نشان «سرو» توسط دکتر احمد علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه، خبرگزاری ایرنا جهت بررسی فعالیت های یک سال گذشته دانشگاه که منجر به دریافت این نشان شده، مصاحبه ای اختصاصی با دکتر علیجانپور انجام داده است. در زیر متن این مصاحبه را مشاهده نمایید:

لینک مصاحبه در ایرنا:   https://irna.ir/xjMsGT

 

ارومیه - ایرنا - رییس دانشگاه ارومیه به عنوان یکی از برترین روسای دانشگاه‌های کشور از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نشان سَرو را دریافت کرد که به گفته او تمام این اقدامات در راستای زمنیه سازی برای ارتقای علمی این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با آخرین روز برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در شیراز و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر احمد علیجانپور رییس دانشگاه ارومیه به عنوان رییس برتر دانشگاه در کشور معرفی و نشان سَرو را به خود اختصاص داد.

نحوه ارزیابی دریافت کنندگان نشان سرو همه ساله بر اساس شاخص‌های تعریف شده از جمله حوزه علمی، آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگی، اجتماعی و روابط بین الملل برای عملکرد سالانه از سمت وزارت علوم مورد سنجش و پالایش قرار می‌گیرد که طی آن مدیران برتر حائز نشان سَرو می‌شوند.

دانشگاه ارومیه با داشتن ۱۴ هزار دانشجو، ۵۰۳ هیات علمی در رشته‌های مختلف و ۴۷۰ یاوران علمی، امسال پیشرفت‌های شگرفی در حوزه‌های مختلف کسب کرده که در نهایت، امروز به نشان سَرو رسید.

در این راستا سراغ دکتر احمد علیجانپور رییس دانشگاه ارومیه رفتیم و با وی در این زمینه گفت وگو کردیم.

ایرنا: به نظر شما دلیل اصلی کسب رتبه نشان سَرو برای دانشگاه ارومیه چه بود؟

علیجانپور: مسلما همگرایی در عملکرد هیات علمی و کارکنان دانشگاه ارومیه یکی از بارزترین اتفاقاتی است که موجب شد این انتخاب بر اساس شاخص‌های تعریف شده در دولت سیزدهم، برای عملکرد یک سال گذشته دانشگاه ارومیه رقم بخورد.

تلاش روز افزون در حوزه های فناوری، روابط بین الملل، علمی، آموزش، پژوهش، فرهنگی و اجتماعی باعث رشد مثبت عملکردی دانشگاه شد که از این رو اتفاقات خوبی در هر یک از حوزه‌های مختلف روی داد.

دانشگاه ارومیه نیز بر اساس همین آیتم‌ها از سمت اداره کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم مورد سنجش قرار گرفت که خوشبختانه امروز به دریافت نشان سَرو حایل شدیم.

البته لازم می دانم از همین جا از تلاش شبانه روزی همه همکارانم قدردانی کنم.

ایرنا: آیا نشان سَرو مختص دانشگاه ارومیه بود؟

علیجانپور: دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه‌های برتر شد البته دانشگاه‌های دیگری نیز توانستند در ارزیایی وزارت علوم به درجه برتری برسند و نشان سَرو دریافت کنند.

روسای دانشگاه‌های تهران، اصفهان، یزد، علم و صنعت، تبریز، صنعتی بیرجند، بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، اراک و حضرت معصومه(س) نیز توانستند به‌عنوان روسای برتر دانشگاه‌های کشور معرفی شوند.

 

البته از بین روسای موسسات پژوهشی، رئیس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوّی، رییس پژوهشگاه مواد و انرژی و همچنین از بین پارک‌های علم و فناوری نیز رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به‌عنوان روسای برتر معرفی شدند.

درخشیدن نام دانشگاه ارومیه در میان برترین دانشگاه‌های ایران نشان از درجه علمی و پژوهشی است که نوید بخش درجه علمی برای استان آذربایجان غربی است.

ایرنا: یکی از آیتم‌های اصلی سنجش و ارزیابی نشان سَرو، روابط بین المللی و حوزه فناوری است؛ دانشگاه ارومیه در این زمینه چه شاخص‌هایی را دنبال می‌کند؟

علیجانپور: دانشگاه ارومیه در حوزه روابط بین المللی توانسته است یک هزار و ۷۰۰ دانشجو بین المللی را جذب و ساماندهی کند که از این رو یک گام بزرگی در حوزه روابط بین المللی برداشته است.

تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی (آزفا) و امور کنسولی دانشجویان خارجی نیز از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

تفاهم نامه‌های مختلفی نیز با دانشگاه‌های کشورهای خارجی داریم تا ضمن تبادل علمی در حوزه پژوهشی همکاری کنیم.

در حوزه فناوری نیز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متر ابنا قدیمی و ساختمان‌هایی با سال ساخت گذشته داشتیم که با بازسازی آنها توانستیم این ابنا را در اختیار حوزه فناوری قرار دهیم تا در راستای اشاعه و توسعه حوزه فناوری، کارآفرینی و مراکز رشد بتوانیم تاثیر گذار عمل کنیم.

ایرنا: در حوزه پژوهش و آموزش چه اقداماتی را داشتید؟

علیجانپور: جهش مناسبی در حوزه پژوهش داشتیم که در بخش مقالات و ارتباط با صنعت بارز است.

در حوزه قرارداد با کارخانجات، کارآفرینان و صنایع، دانشگاه توانسته بود در سال‌های پیشین به میزان سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عقد قرارداد داشته باشد که این رقم در سال گذشته به حدود هفت میلیارد تومان رسید و همین یکی از شاخص‌های ارتباط با صنایع است.

با پیگیری کارشناسان دانشگاهی، مشکلات و موانع صنعتی صنایع و کارخانجات احصا می شود و دانشگاه ارومیه با بررسی و پژوهش‌های علمی در این زمنیه اقدام به تسهیل مشکلات آن در قالب قرارداد تعریفی می‌شود.

از این رو چهارشنبه‌های ارتباط با صنعت نیز در دانشگاه ارومیه راه اندازی شد تا از این طریق حداقل یک روز در هفته را به صورت اجرایی و عملی در کنار صنعتگران استان باشیم.

در شاخص آموزش نیز به حوزه آموزش‌های مهارتی ورود داشتیم که از این بابت اداره ای تحت عنوان اداره آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی تاسیس کردیم.

در این بخش، دانشجویان ضمن تحصیل و گذراندن فرآیند آکادمیک خود، مهارت کار خاص را علاوه بر آموزش‌های متداول آکادمیکی خود تجربه می‌کنند.

ایرنا: یکی از شاخص‌های دریافت نشان سرو، بخش فرهنگی است؛ در این زمینه چه موفقیت هایی برای دانشگاه ارومیه حاصل شده است؟

علیجانپور: کلیه تشکل‌های فرهنگی، اجتماعی و انجمن‌های علمی به دلیل شیوع بیماری کرونا نیمه راکد و گاهی کاملا غیر فعال شده بود که با تلاش همکاران دانشگاهی، آموزش‌های حضوری برای این حوزه از سر گرفته شد.

در یک سال اخیر پس از برگزاری چندین جلسات حضوری و آموزش‌های لازم توانستیم این انجمن‌ها را احیا کنیم.

 

 

 

پربازدیدهای هفته اخیر

چند رسانه ای

با حضور بیش از 1000 دانشجو؛ مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ارومیه برگزار شد

با حضور بیش از 1500 دانشجو؛ گفت و گوی بی واسطه دانشجویان با سخنگوی دولت سیزدهم در دانشگاه ارومیه برگزار شد

گزارش جامع سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان آذربایجان غربی

رقابت 69956 داوطلب کنکور سراسری 1401 در آذربایجان غربی (+فیلم)

دهمین گردهمایی سالانه روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه ارومیه (+فیلم)

گلهای بهاری زینت بخش دانشگاه ارومیه (گزارش تصویری)

دانشگاه اروميه در رسانه ها

تماس با ما

تماس با ما

آدرس : استان آذربايجان غربي - اروميه

کيلومتر 11 جاده سرو - دانشگاه اروميه

شماره تلفنخانه : 43-32752741-044

کدپستي : 5756151818

صندوق پستي : 165

پست الکترونيکي : publicrelation@urmia.ac.ir